Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 4590 ggr
CarolineJoelsson
0

Mellanmjölk vs Lättmjölk

Hej!

Jag arbetar på en förskola där det serveras bregott (superbra!!) och lättmjölk till maten.

Jag frågade "mattanten" (lite irriterad var jag då lättmjölk är så äckligt…) varför det har blivit lättmjölk nu och inte mellanmjölk som tidigare och hon svarade att det är mindre tillsatser i lättmjölken, därför får barnen i åldern 1-5 år lättmjölk… Jag har INGEN aning om hur vida det är så eller inte, så kan ni hjälpa mig? :D

Kram

Matgiken
0

Lättmjölk och mellanmjölk är identiska vad gäller innehållet, se nedan. Båda har tillsatta (syntetiska om jag inte minns fel) A- och D-vitaminer, det är de tillsatser som finns. I övrigt är det fetthalten som skiljer.

Arla själva beskriver lättmjölken så här: ”Lättmjölk har en fetthalt på 0,5% och rekommenderas av näringsexperter för sin låga fetthalt.”Jag tror också att Livsmedelsverket rekommenderar lättmjölk till barn, av samma skäl.

Jag behöver inte säga att jag inte är av samma åsikt va? ;-)

Arlas lättmjölk:
Lågpastöriserad mjölk fetthalt 0,5% vitamin A och D.

Näringsdeklaration:
Energivärde 160 kJ/40 kcal
Protein 3,4 g
Kolhydrat 5 g varav sockerarter 5 g
Fett 0,5 g varv mättat fett 0,4 g
Kostfiber 0 g
Natrium 0,04 g
Vitamin A 25 µg (3% av RDI)
Vitamin D 0,38 µg (8% av RDI)
Riboflavin 0,14 mg (9 % av RDI)
Vitamin B12 0,4 µg (40% av RDI)
Kalcium 120 mg 15% av RDI
Jod 14 µg 9 % av RDI

Arlas mellanmjölk: Lågpastöriserad mjölk fetthalt 1,5%, vitamin A och D. Näringsdeklaration: Energivärde 200 kJ/45 kcal
Protein 3,4 g
Kolhydrat 5 g varav sockerarter 5 g
Fett 1,5 g varav mättat fett 1 g
Kostfiber 0 g
Natrium 0,04 g
Vitamin A 25 µg (3% av RDI)
Vitamin D 0,38 µg (8% av RDI)
Riboflavin 0,14 mg (9% av RDI)
Vitamin B12 0,4 µg (40% av RDI)
Kalcium 120 mg (15% av RDI)
Jod 14 µg (9% av RDI)

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

MimLan
0

Skitsnack.

Kolla på paketen vad de innehåller, eller valfri hemsida för producenter.

CarolineJoelsson
0

Precis vad jag misstänkte… Börjar tröttna på dåliga ursäkter till att servera lättmjölk

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man skiljer fettet från övrig vätska under proceesen och tillsätter lagom mängd fett för olika produkter.. så så långt är det rätt.. man tillsätter främst mindre fett.. och därmed måste man tillsätta vitaminer som försvann imed att man tog bort fettet!

Vill hon servera helt tillsattsfritt så skall hon servera rödmjölken eller helst gårdsmjölk, då är den inte ens homologiserad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cowboy
0

Skillnaden när det gäller tillsatser är väl att de lätta varianterna har tillsatta syntetiska vitaminer i Sverige. Normalmjölken har 3 % fetthalt och behöver ingen vitamintillsats.

I Tyskland tillsätts inte syntetiska vitaminer i lättmjölken eftersom de anses vara allergiframkallande.

Mjölk, mellanmjölk och lättmjölk har ungefär samma pris men lyxmjölken Arla gammaldags kravmjölk är betydligt dyrare.

Wildrat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 (Mjölken är inte homogeniserad…)