LCHF på sjön... HJÄLP måste ha tips!
Hej
Seglingen börjar nu i påsk och vi ska börja med 4 dagar med långa pass, ingen möjlighet till gå och handla i städer utan vi måste ta med.
Samtidigt är kall mat inget man är så sugen på när det är rätt kallt ute fortfarande. Kylskåpet på båten är litet och vi är fyra personer, men det finns liten gasolspis att laga mat på. Men det måste vara snabbt och enkelt! Varmt och skapa mättnad (iof gör ju fettet det)
Har kollat i alla LCHF kokböcker och har fastnat … typ grillkort och coleslaw, makrill, ägg och bacon ….
KOM MED TIPS innan skärtorsdag då det bär iväg från Göteborg till Lomma

Kassler, korv, torkat kött typ Serranoskinka, grönsaker håller sig i fyra dagar.
Majo och grädde för att göra röror till maten, CF likaså.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Omelett och äggröra - äggen behöver ju inte förvaras i kylen. Finns det ugn i spisen kan du göra färdiga grytor och gratänger och värma när det är dags att äta
Ta med en kylväska och lägg ned djupfryst kött och kycklingfiléer, då funkar det som kylklampar. Just kycklingfiléer är ju också snabblagat och lätt att variera
Görr ett antal omelettrullar med korv, skinka och ost att ha som mellanmål. Ägg, smör, creme fraiche och rökta varor håller bra utan kylskåp i 4 dagar.
/Désirée
Har ni möjlighet att fiska nåt under seglatsen? 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Kom på en sak till som jag alltid hade med mig på sjön - jag gjorde massor av små väl kryddade köttbullar och stekte dem helt färdiga, frös ned ungefär hälften och la andra hälften i en burk med lock, toppen att käka som småplock, medan man lagar maten eller så gör man en vanlig köttbullsmiddag 
/Désirée

Spaghetti Tabarly
… det at vi under manga segelsasonger (pa Lake Michigan borjar vi senare; det snoade igar) och det gar att gora med shiratake istallet for spaghetti. Det blir ungefar 'man tager vad man haver' och varmer upp det i en kastrull (vi har cocotte minute; fransk angkokare men anvand som vanlig kastrull ombord) Kottrester, fiskrester, tomater, grona bonor … och sa varms det … inte sarskilt sofistikerat men val sa gott nar man behover na't varmt …

Man kan väl säga som så att mat med lite kemikalier för hållbarhetens skull har ett visst berättigande i sådana situationer när man har dåligt med bra kylförvaring, iallafall om man i övrigt är näringsrik mat från bra och färska råvaror.
Grundfödan för mig i campingsamanhang är alltid saltat fläsk, det står sig bra och mättar bra.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hur har du klarat det fidigare? Med LCHF slipper du koka pasta, potatis eller ris. Att steka ägg och bacon måste vara en snabbare och enklare matlagning.
Tack för tipsen, gällande tidigare segling/campingsliv så fanns det smörgås på längden och tvären. Speciellt eftersom det var kostråden för typ 1 diabetes tidigare, man måste få i sig kolhydrater.