Rinnig creme fraiche!?
Har senaste tiden upplevt att mina creme fraiche-dipper blir väldigt rinniga, ungefär som tapetklister. Kan inte minnas att det var såhär förr i tiden. enligt mina egna undersökningar tycks rinnigheten komma först då man blandar i kryddorna, typ havssalt och svartpeppar.
Någon som känner igen detta problem? Går det att komma runt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är de fortfarande rinniga om du låter dem stå i kylen en stund?
saltet gör att det blir rinnigt, fast inte alltid! jag har märkt det med!
Min dip blir rinnig, men tösens (som inte gillar salt) som jag har tomatpuré och vitlök i blir aldrig rinnig.
Jag har örtkryddor vitlök och salt i min.

japp, tyvärr ingen skillnad på rinnigheten efter vare sig långa eller korta kylskåpsbesök.

Har tänkt att det kanske kan bero på saltet, men det lustiga är ju att den här rinnigheten inte förekommit tidigare. Irriterande är vad det är.
Har du bytt märke på creme fraiche eller salt?

Brukar variera lite mellan crema fraiche-märkena och har upplevt samma problem med alla märken. Saltet är samma som jag alltid brukar använda, meldon havssalt.
Ja, då vet jag då inte.. jag vet att arlas är den jag tycker är bäst i konsistensen när jag vill göra en dipp.. Vi får väl se om någon annan har svaret.
Kanske har kossorna börjat dricka mer vatten 
nej den är ju tjock när man börjar göra dipen och de gånger jag inte tagit salt har den inte blivit rinnig.
Använder ibland Maldon flingsalt , men det blir samma med vanligt bordssalt.
Icas är blötare tycker jag… Har jag en öppnad burk häller jag alltid av vätskan innan jag tar resten. Men jag tror att det är först när burken är öppnad som den vätskar sig…
ja men åter igen… det är inte det frågan handlar om! Jag upplever exakt som TS: Den kan vara precis hur tjock som helst så länge man inte tar i salt! Då blir den som filmjölk. Resten i burken är lika tjock. Sen att det kan vattna sig och man får hälla av är en annan sak, det händer med de flesta märken.

filmjölk var en bra jämförelse.
saltet verkar alltså på något sätt vara en gemensam nämnare här.
förstår dock inte varför det aldrig blev såhär förr i tiden, använder knappast mer salt idag än då.
måste vara någon form av produktändring. sämre råvaror kanske!
mystiskt hursomhelst.
ja mycket mysko! Speciellt som det någon gång emellanåt inte händer alls! I'm confused!
Har sällan i salt men jag tycker att det verkar bero på hur mycket man rör. Rör man mycket blir det rinnigt. Vänder man bara ner övriga ingredienser håller det sig bättre.
Har sällan i salt men jag tycker att det verkar bero på hur mycket man rör. Rör man mycket blir det rinnigt. Vänder man bara ner övriga ingredienser håller det sig bättre.
inte heller det kan det bero på för tösen rör betydligt mer i sin än vad jag gör och det är när jag tar salt som det händer, om jag gör utan salt blir det tjockt.
Vispa fraichen så hårdnar den igen. När man rör i något i cremé fraichè så kan den bli lösare och lite rinnig men om man fortsätter röra eller till och med vispa så stelnar den till sig igen och blir bra. Det är i alla fall min upplevelse.
jag är intresserad av nån teori om varför saltet gör den rinnig, hjälper inte ett dyft att vare sig vispa eller röra, tro mig, jag har testat allt!!!
Jag har nog aldrig reflekterat i huruvida det blri "värre" eller inte när kryddorna åker i.
Men däremot tycker jag det blir mycket lösare när man rört runt i det en stund (alltså utan kryddor). Så jag tror inte det är (till största del i.af) saltet utan bara själva rörningen :)
Hakuna matata!
jag har ju skrivit gång på gång att vi gör TVÅ OLIKA dipar en MED salt och en utan, den med salt blir rinnig medan den utan inte blir det. Om jag gör exakt samma dip med samma örtkryddor men UTAN salt blir den inte rinnig.
För mig är det alltså HELT klart att det är SALTET som gör det.

Jag vispar CF med elvispen om jag garanterat vill ha en fastare röra, då håller den sig fast i flera dagar, lite som vispad grädde.
Ser trevligare ut när man gör räkröror etc.
jag ger upp!
Hahaha. Pennylane, förstår dig! 
Salt binder ju vätska säger man, men kan det vara för att saltet smälter? Ibland äter jag några köttbullar eller ett par skivor kalvsylta på eftermiddan, och då saltar jag ovanpå (Seltin visserligen). Ofta står fatet framme en stund innan jag äter upp det, och då har saltkornen smält ner och blivit en blöt hinna ovanpå maten. Kanske händer samma med CF, att saltet drar åt sig vätskan och sen smälter ner till "blöt saltsörja" istället för fasta korn.
det låter iallafall som en TEORI!! Till skillnad från alla andra kommentarer! TACK!! 
Sen om jag riktigt kan tro på den är en annan sak.
Det händer så snabbt och med såpass lite salt så undrar jag om det kan vara det. Någon kemisk reaktion tror jag att det är men vad…
#17, de som skrivit tips på hur fraichen blir tjockare kanske inte besvarade din fråga om någon teori utan koncentrerade sig på TS fråga.
#23 Nej jag vet inte ens om jag tror på den själv, men det var det enda jag kunde tänka mig på rak arm. Nu gjorde jag en kall CF-sås till middagen idag, med salt, som inte alls blev rinnig. Men då hade jag iofs vispat ihop CF med grädde först så att det var riktigt fast. Har du provat att vispa först, salta sen?
Jag köper hellre Meze yoghurt som är riktigt tjockt och blandar i lite vispgrädde 40%, inte den utblandade sorten. CF finns ju i flera fett%, kan det vara en anledning?att det är en mager sort du har valt?.
Nu har jag också råkat ut för det. Störande! ;)
Nån som mailar och frågar vad de ändrat på?
jag tror inte de ändrat på något, jag tror som sagt det är en kemisk reaktion.

skulle dock inte bli ett dugg förvånad om det faktiskt skett någon form av ändring till billigare råvaror. kan tänka mig att creme fraiche försäljningen gått upp ganska kraftigt senaste året till följd av människors intresse för lchf. detta kan nog locka en del företag att börja fiddla lite extra på vinsmarginalerna. fetthalten kanske är aningen sänkt, naturligtvis utan att redovisa på förpackningarna. vem vet.
har ni som fått det här bytt salttyp?
nej, läs # 6 och 8
#32 missade där
jag använder också meldon havssalt men jag får inte det problemet. jag använder endast milkos cf
# 30 fast för mig är det inte nåt nytt fenomen, jag har märkt det länge
har gjort några små experiment, hade två sorters CF hemma, Milko och coop (har tidigare upplevat samma fenomen med Willys och icas CF också) delade var sort i två skålar. Hällde flingsalt i den ena av varje samt vanligt jozo i den andra av varje. Resultat: alla blev rinniga som fil. Rörde kraftigt i dem utan resultat, lika rinnigt. Väntade fem tio minuter och rörde sedan kraftigt igen. Då blev de tjocka igen! Även en sort där jag blandat vitlök i och som inte blev tjock på säkert en kvart tjocknade till slut!
Så bra! Då vet jag hur jag ska göra! Tyckte att jag gjort så här innan med men har tydligen inte antingen väntat länge nog (har ju alltid i mer än salt) eller inte rört tillräckligt mycket.

ok, ska också testa det där med att röra som en galning då.
har ju alltid varit väldigt förtjust i den där tjocka och robusta konsistensen som man väntar sig av just fet creme fraiche.
Om du inte har testat med Willys/Hemköps CF 34 % så gör det! Den heter Garant. Jag har i och för sig inte blandat salt i den, men den är så fast i burken så man kan nästan skiva den
. Enligt mig den bästa på marknaden.