Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 15038 ggr
Bilringar
20

Orsakar LCHF kattpiss-svettlukt?

Det är mer än ett år sedan jag började äta LCHF. Först ville jag bara testa, sedan märkte jag att allt liksom blev lättare med ett jämnt blodsocker och uteblivet sockersug. Jag har gjort rejäla avsteg under familjehögtider, julen, semesterresa m.m. och tycker inte det är någon stor grej. Jag har inte diabetes, är inte överviktig etc.

Nu ska jag gå tillbaka till LCHF efter ett längre avsteg och inser plötsligt att det kan finnas ett samband mellan LCHF och en obehaglig svettlukt jag dragits med under det gångna året. Nu då jag ätit mer kolhydrater har jag inte haft problem med att mina tröjor luktar kattpiss under armarna, men under året som gått har jag "producerat" flera tröjor som helt enkelt inte går att få luktfria.

Det är fråga om plagg i bomull, plagg i syntet, plagg med blandade material. Jag har tvättat i 60 grader, jag har sprutat fläckborttagning under armarna, jag har sköljt i ättika, jag har provat olika tvättmedel etc. Tröjan kan kännas ok som nytvättad men stinker då jag haft den på kroppen en timme trots att jag varit nyduschad.

Nu har jag googlat mig till att en proteinrik kost kan ge en frän svettlukt. Ja, jag vet att LCHF inte egentligen innebär att man måste äta jättemycket protein. Men är det verkligen svetten i sig som luktar, jag trodde det var bakterier på huden som orsakar lukt? Får huden en annan bakterieflora om man äter proteinrikt? Jag har inte räknat andelen protein, andelen fett etc. i min mat utan mer kört på att undvika produkter med mer än 5-10 % kolhydrater. Förmodligen har mitt proteinintag stigit, jag äter ju rätt mycket ägg, t.ex.

Vad gör jag nu då? Jag vill verkligen inte förstöra fler tröjor. Kan kattpiss-svetten ge med sig om jag är strikt en längre tid? Det bär mig emot att börja räkna procent på protein etc., men säger ni att min svettlukt beror på att jag överdoserar protein så kanske jag får göra det ändå.

Eller finns det viss sorts mat som framkallar kattpisslukt, t.ex. en viss sorts protein (ägg?), mjölkprodukter eller liknande?

Jag kan förstås inte vara säker, men jag tror inte att lukten orsakas av ketos. Varför jag inte tror det kan jag inte förklara…

Tacksam för synpunkter…

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Näe.. inte vad jag känner till. man borde lukta amoniak över hela kroppen och i utandningsluften oxå då om det vore proteinrelaterat.

Och iomed att det är under armarna så verkar det troligare att det handlar om en förändrad bakterieflora.

Du vet, färskt kattpiss luktar inte så mycket det heller, det e gammalt som luktar när bakterier fått gottat till sig där oxå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kattislchf
0

Jo, kattkiss kan ibland lukta starkt amoniak. HugaRynkar på näsan

dufva
0

Rovdjur luktar betydligt mindre än växtätare Skrattande

Det är bla därför vi tar in hundar och katter i våra hus och ställer kossor och hästar en bit från boningshuset.

Just i omställningsperioden så kan man uppleva en annan typ av andedräkt vilket helt klart är övergående.

Om även svetten luktar annorlunda vet jag ej men har då inte själv upplevt det så.

Ett fenomen som är slående är vad man lämnar för (lukt)spår efter sig då man gjort nummer två på toan

En konverterad lchf:are lämnar i stort en luktfri miljö efter sig till skillnad från normalkostaren.

Den inbitne vegetarianen ligger helt klart sämst till i luktligan

I allafall enligt min näsas erfarenheter ur verkliga livet Tungan ute

Internettan
1

Jag tror inte på att det är bakterier som luktar när man luktar svett. I alla fall inte i första hand.  I så fall hade man inte kunnat lukta svett direkt vid svettning, efter att man är renduschad, utan det hade alltid kommit långt efter. Men så är det inte enligt min erfarenhet.

Förr, innan lchf, kunde jag ibland lukta kattpiss under armarna. Inte så starkt att jag inte kunnat tvätta bort det ur kläderna, men ändå. I mitt fall försvann lukten med lchf och när jag ibland luktar svett nu så är det mer den vanliga lök-liknande doften. Tvärtom mot Bilringars problem med andra ord.

Fast jag måste säga att jag ibland äter lite "blandat" numera och inte är så strikt. Och jag luktar faktiskt kattpiss-aktigt ibland. Själv funderar jag lite på om det är något jag inte tål, t ex vete eller andra sädesslag. För det var det jag uteslöt helt under den första tiden med lchf (och fuskade inte alls) och då var kattpiss-lukten helt borta. Men man skulle ju kunna tänka sig att det finns andra livsmedel som också påverkar kroppslukten? (Om det nu är så som jag misstänker…)

En annan tanke: hormoner påverkar väl kroppsdoften? Lchf är ju en kost som påverkar hormonerna och då skulle man kunna tänka sig att svettlukten blir starkare/annorlunda vid den här kosten. I alla fall under en period? För vissa? Eller nåt.

"Every point of view is a view from a point."

Wildrat
0

För min egen del så undviker jag att svettas under armarna genom att använda Absolut torr från Apoteket. Det täpper igen porerna så man inte svettas alls. Funkar på de flesta.

JazzBass
0

Jag känner igen det där från en period för en kort tid sedan. Jag märkte också att alla T-skjortor jag tvättade förra gången för en vecka sedan luktade lite illa, en mysko svettlukt som jag kände att jag led av då. Bytte T-skjorta varje dag då när jag annars brukar gå två dagar med samma om jag inte ansträngt mig nåt desto mer under ena dagen.

Det jag kan komma på att jag ändrat på är att jag:

- inte alls ätit bacon på sistone, har istället till frukost ätit grekisk yoghurt+kokosolja och nåt ägg mer än tidigare,
- börjat äta lite oftare igen (om än en väldigt liten lunch),
- så har jag börjat käka 30 mikrogram D-vitamin per dag.

Vad som är orsaken till att jag tycker att jag slutat lukta konstigt vet jag dock inte, det kan vara nåt av det här jag listar ovan eller nåt annat som jag inte kommit på.

Tips på hur man kan få bort lukten ur kläderna tar jag gärna emot, jag vill inte bli tvungen att köpa 10 nya T-skjortor…

Edit: En sak till - Slutade använda ett ekomjällschampo då mjällen kom tillbaka så jag började använda Head&Shoulders igen, det enda som någonsin funkat för mig för dagligt bruk. Började också använda vanlig duschtvål efter att ha använt en ekovariant tidigare av Sante. Tyckte den hade en lite otrevlig lukt. Nu är det dussintvål av Adidas som gäller igen… Ekodeodoranten fortsätter jag dock med, den verkar bra, står "Salt of the Earth Natural Deodorant" på den.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

bustas
1

Mycket märkligt. För mig är det tvärt om. Redan efter en månad med LCHF var jag helt fri från dofter, enligt hustrun och mina egna iakttagelser.

Skulle kunna ha ett par strumpor i månader utan doft men tidigare var det tal om timmar. Flört

Hallongrottan
0

#7 Samma här! Skulle kunna ha min favorít T-shirt i 14 dagar om jag vill, utan att lukta illa. Men… då blir det så mycket flott stänk på denSkäms

[esereth]
0

Jag får samma doft som TS. Trodde det var för att rosenseriens deo ändrat innehåll, till det sämre.

Undrar om det kan vara väldigt lågt kolhydrat intag, jag mäter inte heller. Har ingen lust att gå upp i kolisar bara för att pröva.

yvonnel
0

Har du kollat om det är någon annan mer än du själv som känner lukten från dina armhålor och upplever det negativt?

Det kanske eg. bara är din näsa som blivit känsligare, den upplevelsen har jag ibland, även om inte just där.

Bilringar
0

Tack för många intressanta svar! Helst skulle jag vilja kommentera alla detaljer i alla svar, men jag får väl göra ett svep:

Zepp, nä färskt kattpiss luktar kanske inte så värst, men det piss hanarna använder för att "uppvakta" löpande honor eller vad det nu är luktar direkt och på flera meters håll. Den odör jag lyckas producera ligger väl mellan hankatternas markering och gammal kattlåda, typ…

Dufva, fast det doftar alltid enbart syren då jag varit på toa Glad. Eller ja, jag får väl erkänna att LCHF har den effekt du beskriver, dvs. man behöver inte hänga någon varningsskylt på dörren efteråt.

Internettan, jag antar att du är en kvinna: Producerade du kattpisset någon speciellt tid under menscykeln eller var det jämna plågor? Jag är inte säker på hur det är med mig, eventuellt är det värst mellan ägglossning och mens, men jag är inte säker. I så fall handlar det väl om att hormonförändringar förändrat bakteriefloran på min hud.

Angående att man kan lukta svett som nyduschad så undrar jag om det inte är kläderna som luktar då, dvs. att det finns bakterier kvar efter tvätten och att dessa reagerar med den nya svetten… typ…

Wildrat: Jag har provat en motsvarande produkt före min LCHF-tid och konstaterade att den var mycket effektiv men inget för mig. Egentligen är jag ingen storsvettare, men då jag täppte till armhålorna var det tydligt att jag svettades mer om händerna och ryggen. Det kändes faktiskt lite obehagligt att vara täppt under armarna. Numera kör jag nästan bara ekologisk hudvård etc.

JazzBass, jag äter bacon ganska sällan och tar tillskott av D-vitamin de dagar jag kommer ihåg det. Angående deo så växlar jag mellan Rosenseriens, Dr. Hauschkas och en sådan som du nämner. Jag tycker Dr. Hauschkas är bäst trots att (för att?) den innehåller alkohol.

Esereth, Rosenseriens deo är den jag har använt längst av de jag nämner ovan och jag har också misstänkt att mitt problem kan bero på den. Fast i så fall borde jag ju sluta stinka av att skippa/byta deo, vilket inte har varit fallet. Om du är kvinna, märker du någon skillnad på lukten beroende på var i menscykeln du befinner dig?

yvonne, jag råkar vara gift med en man som har världens sämsta luktsinne. Han märker inte ens om en katt bajsat inne, vilket jag märker i samma sekund som jag öppnar ytterdörren. (Det händer max en gång per år att någon av katterna kissar eller bajsar inne, så trots att jag går runt och luktar kattpiss lever vi alltså inte i total misär…Glad) Min man har alltså ingen aning om hur jag luktar. Jag har själv ett väldigt bra luktsinne men jag kan inte tro att det bara är jag som känner lukten. Tyvärr tror jag inte att mina arbetskamrater är tillräckligt modiga för att berätta för mig att jag luktar skunk. Jag försöker ju också undvika att lukta illa på jobbet genom att duscha eller minst tvätta mig noga i armhålorna samt byta kläder varje dag och inte ha på mig kläder som jag vet att börjar lukta trots att de är rena.

Min plan nu är att gå över till mer strikt LCHF för att se om lukten kommer tillbaka. Jag ska också skippa Rosenseriens deo en tid. Lyckas jag gå över till LCHF igen utan att jag börjar lukta så kan jag sedan börja experimentera för att se vad det är som framkallar stanken. Den ärligaste personen jag känner som dessutom har ett utmärkt väderkorn är vår fyraåriga dotter, så eventuellt får jag genomföra något sorts lukt-test där hon ska bedöma olika tröjor Skrattande

Fortsätt gärna att komma med idéer och förslag i tråden, jag vill ju hemskt gärna veta om fler har råkat ut för detta och vad det i så fall kan bero på.

Internettan
0

#11:

Producerade du kattpisset någon speciellt tid under menscykeln eller var det jämna plågor?

Kattpissproducent.. Vet inte om jag gillar min nya titel… Glad Jag har alltid haft lättare för att lukta svett från det jag får mens till ägglossing ungefär. Den andra halvan av menscykeln har jag oftast inga problem med lukt. HUR svetten luktar verkar dock inte alls ha med menscykeln att göra för min del (och då motsäger jag förstås min teori om hormoner).

Jag kan också säga att ibland när jag svettas kan jag få en något "brännande" känsla under armarna och då vet jag själv att det är den sortens svett som luktar lite åt kattpisshållet. Konstigt. Som om det har bildats någon biprodukt som åker med svetten ut. Fast… kanske ändå att den brännande känslan även kan uppstå när jag luktar vanlig svett, när jag tänker efter? Blir lite osäker nu. Hur som helst är den förenad med dålig lukt. (Men det ger ju ingen ledtråd så vet inte varför jag nämnde det.)

Angående att man kan lukta svett som nyduschad så undrar jag om det inte är kläderna som luktar då, dvs. att det finns bakterier kvar efter tvätten och att dessa reagerar med den nya svetten… typ…

Visserligen tror jag, som du, att gammalt svett i kläderna kan börja lukta när man tar dem på sig. Men lukten kan komma snabbt även om man är nyduschad och har kläder som absolut inte luktar från början. Jag tror absolut inte på att det är bakterier på huden som är orsaken från början. En gång gjorde jag grönsakssaft (i råsaftcentrifug) med bl a gräslök i. Bara några timmar efter luktade jag lök-svett på ett sätt jag aldrig gör annars. Alltså går luktämnen ut genom svetten. Likaså är väl svett ett sätt att få ut orenheter ur kroppen?

Internettan
0

#11:

Producerade du kattpisset någon speciellt tid under menscykeln eller var det jämna plågor?

Kattpissproducent.. Vet inte om jag gillar min nya titel… Glad Jag har alltid haft lättare för att lukta svett från det jag får mens till ägglossing ungefär. Den andra halvan av menscykeln har jag oftast inga problem med lukt. HUR svetten luktar verkar dock inte alls ha med menscykeln att göra för min del (och då motsäger jag förstås min teori om hormoner).

Jag kan också säga att ibland när jag svettas kan jag få en något "brännande" känsla under armarna och då vet jag själv att det är den sortens svett som luktar lite åt kattpisshållet. Konstigt. Som om det har bildats någon biprodukt som åker med svetten ut. Fast… kanske ändå att den brännande känslan även kan uppstå när jag luktar vanlig svett, när jag tänker efter? Blir lite osäker nu. Hur som helst är den förenad med dålig lukt. (Men det ger ju ingen ledtråd så vet inte varför jag nämnde det.)

Visserligen tror jag, som du, att gammalt svett i kläderna kan börja lukta när man tar dem på sig. Men jag är inte säker på att en utlånad tröja till en icke-svettluktande person får tröjan att lukta lika mycket som ägaren själv? Jag tror inte på att det är bakterier på huden som är orsaken från början. En gång gjorde jag grönsakssaft (i råsaftcentrifug) med bl a gräslök i. Bara några timmar efter luktade jag lök-svett på ett sätt jag aldrig gör annars. Alltså går luktämnen ut genom svetten. Likaså är väl svett ett sätt att få ut orenheter ur kroppen?

Zepp
0

Mnja, nu har jag studerat kattpissvetslukten lite.. dvs jag har googlat. Skrattande

Vi har altså två sorters svettkörtlar, dels en för kylning och en för feromoner, de för feromoner finns flest utav i armhålen.

Kan det vara feromoner som luktar, njae tydligen inte de märker man visst på ett mer subtilt sätt, men iallafall verkar unga pojkar i puberteten kunna lukta fränt vid kraftig svettning.

Men det som jag tror mest på är ändå min första tes, nämligen bakterier o svamp.

Bakterier, svamp frodas i armhålan och där i den varma fuktiga miljön livnär de sig på att bryta ner fett och protein i huvudsak, de har en tendens att fastna i klädernas fibrer.

Går de inte bort vid tvätt då.. jo de dör om man tvättar kläderna i 60 grader eller mer.. men dagens moderna plagg tillåter inte alltid att kläderna tvättas i så hög temperatur.

Det visar sig att tvätt vid 30-40 grader snarare gynnar dessa bakterier, svampar de förökar sig.

Sen så kommer det där med att man kan lukta utav sådant man ätit typ vitlök, eller om man har någon sällsynt sjukdom.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kattislchf
0

Funderar på om det kan vara hormonerna som utsöndrar extra starka dofter. LCHF 'stökar' ju till det med våra hormoner och i andra sammanhang utsöndrar vi ju starka hormondofter, t ex vid graviditet och de som tar anabola steorider. Även djurvärlden fungerar ju så.

Internettan
0

Det där med bakterier: Jag kan förstås ha fel och luktproblemen kanske trots allt handlar till största delen om bakterier på huden? Men hur kommer det sig att en och samma människa får olika slags bakterier under olika tidpunkter? Och att dessa kan ändra sig så ofta som de gör? För mig låter det ändå konstigt.

[esereth]
0

#11 Har inte tänkt på hur det luktar under cykeln, kanske ska göra det.

#14 Jag tvättar alla mina kläder i 60 grader eller mer. Just av den anledningen du nämner, att det inte blir rent annars. Det som inte tål 60 grader åker ut.

Bilringar
0

Intressant med alla teorier!

De plagg jag har luktproblem med tvättar jag i 60 grader. Hittills har kläderna faktiskt klarat det och det känns inte som något vågspel eftersom jag ändå inte kan använda kläder som ser ok ut men som stinker/får mig att stinka.

Vissa plagg blir faktiskt bättre av att åka en vända i 60 grader, speciellt om jag först har sprutat Vanish fläckborttagning under armarna. Det finns alltså inga synliga fläckar, men jag fick för mig att prova ändå. Dock finns det tröjor som fortsätter lukta trots denna behandling, så då är frågan om det finns bakterier som inte dör vid 60 grader eller om det faktiskt är något som händer på min hud…

Hur vet man om man har svamp/mer svamp än andra i armhålan? Jag har aldrig haft några synliga problem med armhålorna, inga utslag, inte torr hud, inte sår, ingenting. Och borde inte LCHF leda till att eventuell svamp lugnar sig eller försvinner? Nu är det ju på LCHF jag luktar.

Intressant var att en bekant häromdagen sa till att hon tycker att hon luktar svett, hon ville tydligen säga att hon är medveten om det eller nåt. Jag som ofrivilligt är extra intresserad av ämnet försökte diskret uppfatta någon lukt och jodå, det kunde vara något åt kattpiss-hållet. Till saken hör att hon inte äter LCHF, men avstår från söta livsmedel, vetemjöl och en del andra kolhydrater för att få bukt med sin oroliga mage. Med andra ord äter hon antagligen färre kolhydrater än medelsvensson hon också.

Mig veterligen är vår gemensamma nämnare kolhydratfattig kost, jag har t.ex. inga problem med magen eller tarmarna oavsett vad jag äter.

Snart har jag levt en hel menscykel på relativt kolhydratstinn diet utan att känna av någon lukt. Hoppas det inte betyder att jag  behöver välja mellan att vara en väldoftande, lönnfet godisgris och en stinkande, normalsmal normalätare…

Skaldeman
0

Doft av kattpink hör till under anpassningsfasen. Jag anklagade min katt för att ha pinkat i tvättkorgen, hustrun meddelade att katten var oskyldig…

/SSS

Bilringar
0

Ok, men finns det någon förklaring till den minst sagt speciella lukten? Vad är det som luktar?

Den har dykt upp lite till och från under mitt år med LCHF. Så himla strikt har jag inte varit hela året, men i alla fall så pass att jag tyckte jag var förbi alla omställningsbesvär.

MarieEriksson
0

Ätit LCHF sedan januari. Inte märkt något kattpinksvett. Men har upplevt det samma några gånger. Och det har _ALLTID_ varit svarta tröjor. Har aldrig fått den stanken i annat än svarta tröjor. Har en bekant som upplevt det samma. Minns inte vad det varit för material i dom tröjorna som det blivit sådär med. Endel tröjor blev luktfria efter tvätt, endel va bara att kasta.

Mysko!

Missfitt
0

JAg har ibland haft klöäder som börjat lukta"kattpiss" som du kallar det. Men det har hänt både före och efter LCHF. Jag har bara märkt det på vissa kläder och misstänker att det har med tyget att göra, snarare än med kosten. Tror att kemikalier i tyget reagerar med svettlukten.

Men, någ om detta. Vad viktigare är, jag vet hur man får bort lukten.Gör en blandning på ättika och vatten. Låt plagget ligga i blöt ett par timmar och tvätta sedan. Då försvinner lukten. På en del plagg kommer lukten inte heller tillbaka har jag märkt och på en del får man göra om behandlingen några gånger. Därav min teori att lukten har med tyget att göra.

Jag brukar blanda 1 dl ättika på en hink (kanske 8 liter) vatten. Det lukat såklart ganska illa, även efter vanlig tvätt. Men när plagget torkat helt är både svett- och ättikslukt borta.

Missfitt
0

När jag läser lite bättre ser jag att du har textat med ättika. Sorry om jag var tjatig.

Bilringar
0

Missfitt, tack för tipset ändå. Jag kanske provar att blötlägga i lite starkare ättikskoncentration och göra om proceduren flera gånger.

Kläder med konstfiber verkar ha större tendens att lukta kattpiss, men jag har också "lyckats" förpesta några bomullsplagg.