Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2849 ggr
Tove-
0

Mättnadstips please ;)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Goddagens!

Jag har problem vad gäller att hålla sig mätt. Jag antar att jag inte får i mig tillräckligt med fett under dagen… Eftersom att jag fortfarande går i skolan så äter jag skollunch och skolan är antagligen en av de mest fett-motståndiga ställena i världen och därför är det väldigt svårt att få i sig något fett till lunch.
Ibland serveras keso och då brukar jag ta det, men annars är det bara sallad som erbjuds.

Jag kan inte heller säga att jag är jätteduktig på att få i mig fett hemma heller… Till frukost så blir det i alla fall smör till äggen och jag försöker alltid lägga till kryddsmör, keso eller liknande vid middagen. Dricker även kaffet med en skvätt grädde.

Har ni några tips på hur jag kan lägga till mer fett i måltiderna eller hur jag på något annat sätt kan hålla mig mätt under en längre tid? 
Jag äter rätt stora portioner så det är nog inte så att jag inte får i mig tillräckligt med mat.

Tack på förhand!

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

MimLan
0

Gör en större frukost, så du inte är så beroende av skollunchen, utan kan fokusera på frukost och kvällsmat.

Gör t.ex. äggröra med rejält med smör och grädde i. Ta två skvättar grädde i kaffet.

[CarnageCandy]
0

Keso innehåller ju bara 4% fett, så det är mest protein… jag skulle frossa i mig det om jag hade råd, det är galet gott! Men smör är ju bra, vad sägs om att blanda i grädde i keson, och äta feta ostar? Skrattande kon och Babybel-typer är ju bra att ha med sig…

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tove-
0

#1 Hur många ägg tror du är lagom till en normalviktig 15åring? Räcker 1 eller ska jag ta fler?

#2 Ja ostar skulle ju vara smart att typ ha i väskan eller nåt, men lite dyrt kanske?

#3 Ja jag skulle definitivt kunna tänka mej att äta lagad mat till frukost! Problem är att jag inte hinner laga något innan skolan och det blir aldrig något över efter middagen för resterna tar mamma med till jobbet… 
Tyvärr tror jag inte mina föräldrar vill att jag äter mat till frukost, de tycker att det blir för dyrt, samt att man inte "bör" äta 3 lagade mål mat om dagen (de är inte riktigt med på LCHF-noterna… )
Men jag ska i alla fall läsa igenom den länkade tråden samt söka lite mer på frukosttips :)

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

PernillaS
0

Turkiskt yoghurt med frysta hallon är gott och mättande som mellanmål

kokt ägg och en burk makrill oxo

MimLan
0

#4 Egentligen har du redan svarat på det, du är ju inte mätt hela dagen, eller hur? Ta 3-4. Det brukar mätta mig så att jag bara äter två mål den dagen.

Aliki
0

Lchf mathållning kräver lite planering. Jag handlar, planerar. lagar mat (och diskar) och lägger undan till mina egna matlådor. Kokar normalt pasta och ris som tillbehör för övriga

Fick genast problem denna vecka då jag p.g.a. min egen brist på inspiration. bekymmer samt att sonen igen vill ha LCHF mat inte "hann/orkade med" att planera och förbereda för oss alla.

( det löste sig dock med en o annan kababsallad til lunch)

Kan absolut förstå din mamma….I många familjer lagas det ju portionsberäknade middagar…..Mat är inte billigt!!… ( här hemma gäller dock av tradition storkok i kyl o frys att räcka till alla + kompisar och nattamat…)

Som 15-åring tycker jag nog att du ska ta ett snack med din mamma innan du ger dig på en "diet" …är hon mottaglig kanske du kan få hela familjen på samma bana eller så får du "gilla läget"….. å andra sidan är inte ägg-o-bacon varken dyrare eller krångligare än en kolhydratfrukost.

Att sluta äta uppenbara kolhydrater som godis, läsk, bröd, smootheis och frukt räcker långt…

Lycka till!

JazzBass
0

En skaplig frukost räcker som sagt långt. En deciliter turkisk/grekisk yoghurt med lite nötter i och ett par ägg till håller en mätt länge. Själv sätter jag också 2 rediga matskedar av en fin extra virgin kokosolja, lite linfrön och en teskted sylt i min yoghurt, och det blir en riktig energibomb! Mastigare mat får man leta efter, man blir inte hungrig förrän till kvällen igen. :-) Men kokosoljan är tyvärr ganska dyr, tror inte att det blir så värst gott med nån billigare sorts kokosolja utan smak men det har jag inte provat.

Äter du en sån här frukost räcker det nog med lite sallad till lunch. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tove-
0

Tack så mycket för alla tips :D Är fet yoghurt med bär något man kan äta varje dag, eller bör man kanske bara äta det någon gång i veckan?

MimLan
0

#9 Du är ung, frisk och oskadad, så det finns inget som hindrar. Men det är inte till hjälp om du vill ha mättnad, se det som efterrätt.

Pasi
0

#4 Ägg är små. Jag känner ingen som blir mätt, eller håller sig mätt längre stunder, på bara ett ägg - om vi inte pratar om strutsägg eller liknande.Flört Är så många du orkar… ägg är billigt och vitaminrikt.

#9, 8 Ännu bättre, och i mitt tycke godare, om man byter ut den relativt fettfattiga yoghurten mot vispgrädde eller CF.Tungan ute

Brynhilde
0

Valio har smetana i sitt laktosfria sortiment. Syrad 42% grädde.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Tove-
0

Tror ni att jag skulle gå upp i vikt om jag åt något sånt här till frukost? För då blir det ju både fett och kolhydrater…
Mätt borde jag ju åtminstone bli ;)

Zepp
0

Om du är frisk så lär du stå dig en ansenlig tid på en sådan, man kan variera i oändlighet, grejen är att lägga på en hel måltid.

Vi hade en ung medlem som hade liknande problem efter skolan, (vrålhungrig) och hon testade sådana mackor, och det räckte med en!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.