Nötter och mögel
Hur är det med mögel i nötter, nån som vet? Jag läste nånstans att om man har dem i ugn så "försvinner" möglet. Det är ju så gott…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mnjaeä.. möglet är nog inte så farligt utan giftet som möglet bildar, oftast då Aflatoxiner.
Frågan är om giftet försvinner vid upphettning, troligtvis inte utan det handlar nog mer om att man torkar redan bra nötter så att möglet inte kan växa.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
nötter är goda, mögliga nötter är det inte. Det syns inte på dom, men har de mögel så smakar det mögel om dem.
Får jag hem sådana så slänger jag dom. Har kommit på att billiga jordnötter i storpack oftare än andra har mögel i påsen.. Iaf enl min erfarenhet..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Vågar man inte äta nötter då?
Jag vågar, håller mig till märken jag har haft god erfarenhet av, och provar jag ntt så vet jag att det kanske blir ett dåligt val.
Vet att jag tar risken att kanske få slänga.
Den enda gången man kanske bör vara extra försiktig är om man går på candidadiet, då ska man ju undvika allt mögel för att inte mata svampen.
//Ida
Ok, då är det väl bäst att hoppa nötterna ett tag till…
du menar att du har candida? Annars har jag svårt att förstå hur du tolkar svaren du får?
Ja, jag har candida, men det finns kanske hopp för nötter i framtiden då!
Klart det finns! Dessutom är nötter bättre än socker och stärkelse.. Vissa kan klara det i små doser utan att trigga svampen. Jag är tyvärr inte en av dom..
//Ida