Pastrami
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lite skillnad mot förra lördans rostbiff…
"Pastrami av innanlår. Nötkött, vakuumsalt, natriumnitrit 0,6 %, svartpeppar, paprika, senap, lök, ingefära, vitlök, rapsolja. Ursprungsland Uruguay"
Jag har blivit helt galen i att bre smaksatt philadelphiaost på skivor av diverse olika kött och äta till middag. det är vrålgott!
Det är Chark Food delikatesser som tillverkar och köttet är skivat och vakuumförpackat.

Käns ju helt klart okej för att vara charkuterier!
Men vad sjutton är vacumsalt.. salt med vacum i eller??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Google is your friend… Salttillverkaren JOzo skriver så här om vakuumsalt:
Vakuumsalt
Vakuumsalt är det renaste saltet
Vakuumsalt är bergsalt som man har raffinerat. Man pumpar ner rent vatten i stora saltfyndigheter och löser upp saltet till en saltlösning. Denna saltlösning renas från föroreningar med speciella kemikalier och man låter sedan vattnet koka bort antingen under tryck eller under vakuum (undertryck). Man får då ett salt som är till >99,9% ren natriumklorid. Med hjälp av kokningen kan man dessutom styra storleken på saltkornen, så att man kan få grovkornigt eller finkornigt salt, beroende på vad man vill ha det till. Ett sätt som används för att bryta bergsalt är genom borrning. Produkten man får då är just vakuumsalt. Det man gör är att man borrar sig ner i saltlagret i berggrunden och sprutar ner vatten. Saltet löser sig i vattnet och man tar upp lösningen genom ett annat rör. När vi i Sverige pratar om vakuumsalt menar vi oftast bergsalt som är brutet på detta sätt. Eftersom vakuumsalt är så rent är det mycket användbart. Det är därför det är detta salt som används i sjukvården till drop med mera. Man har det även till mat, kemisk industri, avhärdning, lantbruk, fiskeindustri och mycket, mycket annat.
Jag fortsätter att moja i mig min goda pastrami med philadelphiaost… mums!
Å JAG GÅR NER I VIKT!
Jag har stått stilla ett par månader på ungefär normalt BMI. Inte brytt mig om det så särskilt, jag ansluter mig ju till skaran som säger "det är kroppen som bestämmer".
På lördagar och söndagar brukar jag bara äta två gånger, rejäl frukost och middag. Men i går åt jag ett par pastramirullar redan vid fyratiden, och sen lövbifflåda vid sju. Idag har jag gått ner ett halvt kilo! Jippi! Det är tydligt att kroppen ville ha lite mer protein för att släppa lite överflödigt fett.