Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 8574 ggr
ullisbullis
0

Fakirglass:)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har börjat göra glass utan kolhydrater. Den blir mycket fluffig och god utan grädde(som de flesta lchfglassrecepten innehåller) och busenkel att göra:

Glass  ca 4 port.

8 st. äggvitor

3-4 äggulor

1-2 dl. rapsolja(eller annan neutral olja)

smaksättning

Gör så här:

Vispa äggvitorna hårt.

Vispa sedan äggulorna med olja i en annan bunke som när du gör majonäs. Använder du 4 äggulor så går det åt mer olja än med 3. Det ska bli som majonäs i konsistensen.

Blanda sedan i valfri smaksättning i ägguleröran. Jag har använt sötningsmedel(½-1 dl. sukrin), bordsvattenaromer(banan, toffee-kola, vanilj, eller jordgubb från lchfbutiken) Det går ju ockå att använda bär mm men då blir det ju lite kolisar såklart.

Blanda sedan försiktigt ihop alltsammans och häll över i en plastbunke med lock(en gammal Bigpack-låda blir perfekt storlek). Ställ i frysen några timmar. Behöver inte röras!

Lycka till!

Caywin
0

Lät gott.. Vaniljpulver är ju att rekommendera om man vill ha vaniljglass. ;)

Internettan
0

Det verkar vara ett bra recept för dem som inte vill äta mjölkprodukter. Vill gärna prova. Är dock lite "orolig" för råa äggvitor som ju inte ska vara så jättebra att äta.

"Every point of view is a view from a point."

MissCTRL
0

Gjorde vitlöksmajonäs idag (med rapsolja och ägg och sådär) så när jag läser receptet så känner jag bara vitlöksmajonäsen i munnen, haha. I mitt huvud låter det alltså jätteäckligt att göra glass på rapsolja! Men varför inte, den är ju som du skrivet neutral. Jättesmart, ska provas! Skrattande

[Pennylane1]
0

jag funderade också på det där med äggvitorna, man brukar ju rekommendera att inte äta den rå och definitivt att ta färre äggvitor än gulor om man ändå gör det, här blir det ju mer än dubbelt antal  vitor (som i sig är 2/3 av ägget)

Men nån gång ibland är det väl ingen fara förmodar jag!

Bra ide iallafall!

JAUS
0

1-2 dl rapsolja? Hoppas verkligen inte att ni äter hela satsen på en gång, på tok för mycket omega-6. Varför inte Smaksätta en bearnäs istället? Betydligt bättre fett.

ullisbullis
0

#5 Receptet är  till ca 4 personer. Jag använder ca 1 dl. olja till 3 äggulor till alltihop. Det gör jag också till majonäs. Har du en annan olja som är bättre så funkar väl det också.

#2 Det där med äggvitorna vet jag inte så mycket om, men det brukar ju vara äggvitor i andra glassrecept också. Man fryser dem ju. Kan det hjälpa?

#3 Haha, jag förstår att det kan låta äckligt men jag lovar att det inte smakar majonäs om glassen :P.

dufva
0

Har gjort glass på råa ägg i flera år utan problemGlad

Nån extra äggvita orsakar säkert inga problem

Borde funka med cocosfett istället för raps..kanske..ska prova Obestämd

skogs-tolva
0

Detta lät spännande!

skogs-tolva
0

Detta lät spännande!

gun92884
0

… min tanke ocksa … kokosfett. Blir det ischokladglass mann tro om man anvander choklad som smaksattning … (h)mmmm …Glad

ullisbullis
0

#7 och #10 Om ni testar med kokosfett så kan ni väl upplysa mig om hur det blev.

[Pennylane1]
0

glass med kokosfett måste väl bli totalt stenhårt?

Lisabet
0

Det här ska jag absolut prova - med kokosfett då, för någon neutral rapsolja har inte jag hittat.

Ska smaksätta med hallon, för det har jag hemma. Återkommer med resultat.

ullisbullis
0

#12 Det tror jag också. Det är ju hårt i kylskåp. Det fina med oljan är att glassen blir ganska lätt att skopa ur byttan eftersom oljan inte blir så hård. Men testa kokosfett vetja! Alla recept uppfinns genom experiment.

[Pennylane1]
0

om rapsoljan inte är kallpressad är den väl rätt neutral.

ullisbullis
0

#13 Min erfarenhet av hemgjord hallonglass är att glassen blir supergod - men grön! Har gjort hallonglass många gånger(olika recept) och den blir alltid grön. Ibland blir jordgubbsglassen också lite grön men oftast inte. Jag vet inte vad det beror på. Jag har testat med olika sötningsmedel men det blev likadant så det måste vara nån annan orsak. Någon som vet?

ullisbullis
0

#15 Ja, håller med.

[Pennylane1]
0

kanske syran får oljan att reagera på något sätt?

ullisbullis
0

#18 Det har blivit så även med andra glassrecept, utan olja. Det har alltid varit ägg i och hallonen har varit frysta. Det kanske är något med syran? Har inte testat med färska hallon. Är det någon som varit med om detta?

Brynhilde
0

När jag växte upp brukade min mamma göra nåt som hon kallade hallonsnö. Det var bara vispad grädde, hallon (halvmosade) och socker. Sockret blandades med hallonen och sen vände man ner grädden. Smeten stoppades i portionsformar och sen in ifrysen med dom. Dom blev rätt hårda, så dom fick tinas i god tid innan dom skulle ätas.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[Pennylane1]
0

då kanske det är äggulan som reagerar med syran… hmmm tror inte jag testat med något syrligt i glass med ägg.

Brynhilde
0

Kom på nu att jag har använt nypressad apelsinsaft i glass med ägg, och den blev inte grön. Hade lite citruslikör i med.

Den innehöll utöver det äggulor+socker poröst vispat och vispad grädde.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

ullisbullis
0

Det är i alla fall gott med hallonglass! mmm….Glad

MissMullig
0

*bokmärker*

gun92884
0

… jo det blir nog hart, men eftersom kokosfett smalter fort sa ska det nog inte vara na't stort problem … all hemmagjord glass blir ju hardare an vad man koper ute … jag har provat alla 'knep' (alkohol, gelatin etc..,) aven pa tiden nar man anvande socker. Tycker mig komma ihag att aven GBs kopeglass var tamligen sa hardfrusen (nu tanker jag 40 - 50 ar tillbaka … hua) nar jag var liten … kanske de inte hade sa manga olika 'medel' i den annu …

[Pennylane1]
0

tja fast man vill ju inte ha rumstempererad glass, minst kylskåpskall i vart fall och då är ju kokosfettet fortfarande stenhårt. Men kanske gör de andra ingredienserna att det inte blir så hårt,(fast jag tvivlar) hoppas på snar rapport!

Lisabet
0

Nu har jag testat, och tyvärr, det blev inte bra.

Jag mixade två äggulor och 50g smält kokosfett. (fel 1: äggen var kylskåpskalla)

Mixade i 1 dl hallon (fel 2: för lite hallon, smeten blev grå och inte så god)

Vispade ca 4 äggvitor och blandade allt. Försökte bättra smaken och färgen med mera hallon, men det blev inte ordentligt blandat.

Ställde in i frysen. Nu, dagen efter, är glassen alldeles stenhård. Värmde lite i micron, och lyckade hacka av en bit. Men det som smälte blev rinnigt, och resten var fortfarande isigt.

Men jag tror inte att hårdheten bara beror på att jag använde kokosfett, utan snarare på att äggulorna och fettet inte blandade sig ordentligt för äggen var för kalla. Jag gör ofta majonnäs (eller vaniljsås) med mixer, och det blir mycket bättre med rätt temperatur, och stelnar inte i kylskåpet.

Jag kanske provar igen, och gör rätt, men annars håller jag mig till att mixa djupfrysta hallon med ett ägg, det brukar bli bra glass.

Dessutom blev jag proppmätt av kokosfettet, och då tog jag ändå bara en bit.

Lisabet
0

#15 Jag köper inte annat än kallpressad rapsolja sen jag läste på Shenet hur man tillverkar rapsolja.

http://www.shenet.se/ravaror/rapsolja.html

[Pennylane1]
0

ja men då är den inte neutral i smaken, var enbart det jag utalade mig om! Kallpressad har en utpräglad nötsmak.

[Pennylane1]
0

sen vet jag inte om hexan är hälsovådligt iofs, kol och väte… även citronsaft kan ju användas som lösningsmedel i vissa fall,  så bara för att det kallas det behöver det ju inte per automatik vara farligt. Men om just hexan är det är det eller ej vet jag som sagt var inte.

byggarn30
1

IOFS inte fakir men kanske UFO. Receptet ger 15g kolisar. Delat på fyra ordentliga portioner ger det mindre än 4g/portion.

Jag gör glass i glassmaskin - näst godaste glassen jag ätit. Den godaste intogs på glassbutiken "Visby Glass".

50 gr Sukrin

3 äggulor vispas med lite av sukrinet.

1 dl grädde kokas upp med ett eller två kryddmått vaniljpulver

grädden ovan blandas med resten av sukrinet och 5dl grädde och vispas halvhårt. Blanda ner äggulorna.

Häll/klicka ner i glassmaskinen och sätt igång.

20 minuter senare har jag som sagt en fruktansvärt god Vaniljglass.

Nästa gång blir det med Halon istället för vanilj.

gun92884
0

Kalla aggulor 'laste' val smeten pa en gang … av vilken anledning anvande du inte alla aggulorna (ser att du har 4 vitor)? Jag gor min glass pa lika mangd aggulor som vitor … kanske detta skulle hjalpa att halla kokosfettet i styr … har inte haft tid att prova detta recept men vill och rapporterar da …

Du tar inte med aggvitorna?

byggarn30
0

#32 - Nej, inte vitorna. Glassen blir gräddigare och godare utan.

gun92884
0

OK … ska gora den varianten ocksa … tror att detta ar vad min dotter Thomasine gor, men hon later vaniljen sta over natten … hon tycker ocksa att detta ar valdigt gott Glad

Lisabet
0

I det ursprungliga receptet står dubbelt så många vitor som gulor, det var därför jag tog det, + att jag brukar ha vitor över, efter majonnästillverkning.

[Pennylane1]
0

#31 blandar du alltså den varma grädden med den andra grädden och sukrinet, eller ska den kallna först? I min glassmaskin måste allt vara kylt när man häller ner det, står det i beskrivningen.

byggarn30
0

#36 - 1 dl varm grädde till 5dl kall - det funkar bra :)

gun92884
0

Nu har jag gjort din glass … pa min facon Oskyldig

Anvande vitorna ocksa, och har inte vaniljpulver men val essence sa hade i tva fulla pipetter i gradden som kokades upp - den kom till ordentligt kok for jag holl pa med na't annat samtidigt sa glomde mig ett ogonblick - ingen fara gjord. Nu ville jag inte ha glassen pa en gang sa ville inte dra upp maskininsattningen ur stora frysen - den star hos hundmaten Skrattande sa anvande portionsskalar som gar i frysen. 3 timmar stod de och de var precis lagomt frusna och oh so goooooda!

Det blev 5 ordentliga portioner (nej, jag spararde 4) och jag la i litet blabar och rev over LCHF ischoklad som jag hade kvar fran julen …

[stuxen]
0

Fakirglassen är god tack för tipset.

[stuxen]
0

Fakirglassen är god tack för tipset.