Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4454 ggr
Cajsavarg
0

Arlas smaksatta grädde

Har nu skrivit till Arla hur dom kan, på förpackningen, kalla sin choklad resp jordgubbs smaksatta grädden kalla den för "en helt vanlig grädde" när den är på 27% fett med en lång innehållsförteckning.

Den med choklad har 15g kolhydrater och den med jordgubb har 11 g kolhydrater.

//Fat makes Me fit//

Fiana
0

det är helt enkelt mycket av "smaksättningen" :P och så lite vatten, fast det kanske kan räknas in där också….

det är väl bara helt enkelt för att luras lite… och kan hänvisas fortfarande att den faktiskt är baserad på vanlig vispgrädde (vilket den ju är) och inte på vegetabiliskt fett som t ex Milda Mat etc.

Brynhilde
0

Innehållsdeklaration på grädden med choklad:

Grädde (högpastöriserad), vatten,
glukos-fruktossirap 8 %, choklad från Dominikanska
Republiken (kakaomassa, socker, emulgeringsmedel
(lecitin), vanilj) 5,5 %, socker 4 %, kakao 0,8 %,
majsstärkelse, modifierad majsstärkelse,
stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, karragenan).
Chokladen innehåller minst 70 % kakao.

Den med jordgubb:

Grädde (högpastöriserad), jordgubbar
21 %, socker 6 %, majsstärkelse, syra (citronsyra),
stabiliseringsmedel karragenan).

Inget jag skulle köpa, håller mej till vanlig 40% grädde. Det är bättre att smaksätta själv.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Fiana
0

Väldigt o-förvånande innehållsförteckningar. Tycker nog det är mer konstigt om man tror att de *inte* skulle innehålla en massa sådant. Faktiskt mindre illa än man kunde förvänta sig.

Men tror verkligen någon att något där man tagit en vara och gjort den "smaksatt" skulle passa med lchf? Det är ju alltid massa socker i om inte annat. (jämför med fruktyoghurt etc.)

Stabiliseringsmedel har man i all sorts högpastöriserad grädde för att den ska vara vispbar (all grädde med längre hållbarhet, det är upphettningen som gör det måste till, sen gör de oftast fetthalten lägre för de ju ändå redan tillsatt stabilseringsmedel så de kan göra det utan att den blir ovispbar av den anledningen….)

Är väl egentligen bara majsstärkelsen som är "konstig", men antagligen där pga vattnet som ytterligare stabilisering. Och i chokladvarianten har de av någon anledning valt glukos-fruktossirap istället för vanligt socker (tyvärr väldigt vanligt nuförtiden)

Brynhilde
0

Det står inget om stabiliseringsmedel i innehållsdeklarationen på den 40% grädden (högpastöricerad, skånemejerier) jag köper.

Det finns folk som inte har en aning om vad hel-och-halvfabrikat innehåller och många bryr sej inte heller. Det finns en hel del såna i min umgängeskrets.

Fiana
0

#4 hmm jag kan ha blandat ihop benämningen på de olika sakerna de gör med grädden - men om den är sk hållbarhetsbehandlad (dvs högre upphettad) så ska stabiliseringsmedel vara ett måste för att den ska vara vispad.

Vanlig grädde utan de konstigheterna brukar ha hållbarhet på ca 1 vecka.

Caywin
0

Så vitt jag vet är det bara Milkos 40% och Norrmejeriers 38% som inte innehåller stabiliseringsmedel.

En annan kuriosa verkar ju var att Milko är den enda med 40% grädde?

Fiana
0

#6 Nejdå, Arlas vanliga klassiska tetra är utan och obehandlad 40%

Brynhilde
0

#6 Skånemejerier har en 40% grädde utan stabiliseringsmedel och en 36% grädde med karragenan.

Effie
0

#6 Jag kollade gräddförpackningarna i mitt kylskåp.

Wapnö ("Härproducerat"), 40% grädde, inga tillsatser.

Hjordnära (ekologiskt, tillhör Skånemejerier), också 40%, högpastöriserat, inga tillsatser.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Malmrot
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Falköpings mejeri, 40% grädde. Inga tillsatser.

evion
0

ja mycket skit kan de hitta på ;)

Caywin
0

Vilken tur att det fanns fler bra gräddmärken. =)

Varför får ingen av dessa företag idén om att "Ta våran grädde. Lägg till riktig smak, Ta betalt "?

Visst, det kommer bli lite dyrare, men ändå? Det borde väl finnas den möjligheten att välja tycker jag också.

Sandmed
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Willys egen grädde Garant är 40 % fet och bara ren grädde. De hade extrapris förra veckan: 6 kronor för en halvliter. Vi köpte några liter…

Det finns nog inget godare än vispad grädde och ostrullar med smör! Det har jag alltid tyckt, och nu är det tillåtet och till och med nyttigt! Underbart är en stor underdrift…;)

http://matblogg.sandramedin.se/#home

Matgiken
0

Arlas ekologiska är också 40% och utan karragenan.

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!