Kokosfett-länkar
Sökte lite om ekologiskt kokosfett (på svenska) och fann bla dessa två sidor:
Ekologiskt kokosfett-morgondagens medicin:
"Den är inte bara den i särklass mest hälsosamma fettet, utan också ett av de näringsmässigt bästa födoämnena"
och:
"Vad den inte gör;
- Den ökar inte kolesterolnivån i blodet.
- Den ger inte fetma.
Vad den gör;
- Ger omedelbart energi
- Stödjer immunsystemets funktioner.
- stödjer hälsosam ämnesomsättning.
- Förbättrar matsmältning och näringsupptagning.
- Reducerar risk för cancer och andra degenerativa processer.
- Hjälper till att förebygga bakterie-, virus- och svampsjukdomar.
- Hjälper till att hålla huden mjuk och slät.
- Tål hög värme för matlagning.
- Stödjer viktminskning."
Plus en massa extra länkar, som uppmuntrar till vidare egen forskning, på "Vad är nyttigt?"-sidan.

TACK
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag märker att jag fryser inte så mycket sedan jag började med kokosfettet. Och jag tror att min ämnesomsättning går på högvarv just nu, kanske jag behöver minska Levaxinet.
Tack för länkarna!!!!
Ida/Anterrabae tror att hon också behöver minska levaxinet. Hon skrev i sin dagbok nyligen om hur hennes biopat ser att det hänt oväntade saker i hennes kropp, som t.ex. att vissa system verkar sparka igång. Massa häftiga saker - sen hon började med LCHF

Det är väldigt intressant det som händer med oss. Det måste vara den rätta kosten vi äter
Det frågas mycket om kokosfettet, så jag flyttar fram denna.
Bra läsning för alla nybörjare tex.
Ja, det är det jag har sagt hela tiden, kokosfett är ett universalmedel!
Jag fick just hem några förpackningar idag efter att ha varit utan en tid. Har känt att allt liksom stannat under tiden jag inte ätit kokosfettet. Nu känns det som om kroppen genast piggnade till när den fick sin dagliga dos igen!
Är det någon som har koll på vad Renuka kokoscreme är för något? Om det kan anses vara en "godkänd" produkt eller inte? Det står att det är 100% ren kokoscreme - utan allting…
Skickade nyss följande till Unilevers kundtjänst:
För ett par veckor sedan lovade ni att komma tillbaka till mig med information om hur ert COCOS tillverkas. Jag undrar om ni kommer fram till något. Jag är även nyfiken pga alla larmrapporter om processkemikalier vid margarinframställning. I familjen har vi olika allergier, bl.a. metallallergi och nickel ingår ju i processen när margarin härdas. Och så har jag funnit massa spännande information om hur nyttigt kokosfett är och vilka unika läkande egenskaper det har. En stor fördel med kokosfett är ju att det redan är mättat och därför inte behöver härdas för att få sin fasta konsistens, till skillnad från oljor som skall bli fasta. Nåja, det jag undrar är alltså vilka kemikalier som ingår i tillverkningsprocessen (t.ex. så är kokossmak och -doft borttvättade med något). Vilka temperaturer fettet utsätts för skulle jag också vilja veta och vid vilken temperatur som fettet börjar oxidera och sönderfalla. MVH David.
Nu fortsätter (ringde för ett par veckor sedan) jag att vänta på svar.
Märktes det att jag försöker "smöra" lite?
(Vem vet, man kanske blir glatt överaskad)
dcos, jag vill också veta!
ojoj
Skall få information om cocos lite senare. Men jag fick deras info om margarin så länge.
Läs och förundras:
_MARGARIN – INNEHÅLL OCH TILLVERKNING
Matfett tillhör våra baslivsmedel. Det ingår i den dagliga kosten till smörgås och till matlagning och bakning.
Margarin
Margarin innehåller fetter och oljor, någon form av mjölk (ej i alla), salt, lecitin, aromämnen samt A- och D-vitamin.
Margarin samt lättmargarin med olika fetthalter består av en fettfas och en vattenfas. Det är en emulsion av typ vatten i olja. Fettet finns dels i fast form som kristaller, dels i flytande form. Förhållandet mellan fast och flytande fett är olika i olika sorters margariner och påverkar konsistensen. Ju större andel flytande fas, desto mjukare margarin.
Vegetabiliska råvaror
Fettfasen består huvudsakligen av vegetabiliska oljor och fetter. Mest används rapsolja, palmolja, solrosolja och kokosfett. Raps odlas i Sverige medan övriga fettråvaror importeras. Palmolja och kokosfett är fasta i rumstemperatur, medan övriga är flytande.
Från frö till olja
Den svenska rapsoljan utvinns i Karlshamn. Rapsfröna vägs in och rensas från stenar och skaldelar i en skaksikt. Därefter krossas fröna i valsverk så de kläms ihop till tunna flingor, detta är frömassan.
Frömassan värms upp till ca 80 grader under 40-45 minuter i en värmepanna. Frömassan värms med ånga, direkt och indirekt. Uppvärmningen gör att vissa enzymer, s k lipoxidaser, inaktiveras. Enzymerna kan annars förkorta fettets hållbarhet eftersom de påskyndar oxidation. Frömassan pressas i en mekanisk skruvpress och oljan tappas av. Rapsfrö består av ca 40% fett, av det pressas ca 2/3 ut. Temperaturen i skruvpressen stiger till ca 100 grader på grund av friktionen.
(En kallpressad olja värms inte innan pressningen, men även en kallpressad olja når höga temperaturer, p g a friktionen i pressen.)
_
_Fett
Fett består av en blandning av triglycerider. En triglycerid är en förening av glycerol och tre fettsyror. Det finns tre huvudtyper av fettsyror; mättade, enkelomättade och fleromättade. Mättade fettsyror återfinns mest i animaliska fetter, dessa är fasta i konsistensen. Enkel- och fleromättade fettsyror finns framförallt i vegetabiliska oljor och fetter som är flytande eller mjuka i konsistensen.
_
_Obehandlat fett
Fetter och oljor består huvudsakligen av triglycerider, men de innehåller också små mänger fria fettsyror, oxidationsprodukter som t ex aldehyder, mono- och diglycerider, lecitiner, metaller samt färgämnen som karoten och klorofyll. Dessa ämnen i sig är inte skadliga men kan försämra smaken, förkorta hållbarheten och påverka vidare användning i livsmedelsproduktion negativt. De råa oljorna måste därför renas – raffineras – innan de kan användas i livsmedelstillverkningen. Oljorna innehåller också tokoferoler, E-vitaminer, som skyddar fettet mot oxidation. Dessa tokoferoler ska inte rensas bort utan bibehållas i så stor utsträckning som möjligt.
_
_Rening
Reningen sker i flera steg. De två första stegen är surgörning och neutralisering då lecitiner och fria fettsyror avlägsnas. Med hjälp av en sur lösning, citronsyra/ eller fosforsyra binds lecitinerna. Med hjälp av en bas, natriumhydroxid förestras de fria fettsyrorna (till tvål). Allt detta separeras och tappas av.
Avfärgning; här blandas oljan med blekjord som adsorberar färgämnen som t ex klorofyll och karoten. Blekjorden med de adsorberande färgämnena filtreras bort. Sista steget i raffineringen är ångdestillering
då het vattenånga blåses upp genom oljan och tar med sig lukt- och smakämnen. Här försvinner också eventuella rester av bekämpningsmedel och miljögifter. Reningen sker under noggrann kontroll, och eftersom det sker i vakuum påverkas inte fetterna av syre, d v s de oxiderar inte. Av tokoferolerna återstår ca 85%.
OBS! Det är ingen skillnad på oljorna som används till margarin och de oljor som används som råvara i andra livsmedel, eller de oljor som kan köpas ute i butik!
Ingredienser i fettfasen
Förutom oljor behövs det en del andra ingredienser i fettfasen:
* Lecitin utvinns ur sojabönan. Det är ett ämne som är lösligt i både vatten och fett och fungerar som emulgator. Lecitinet motverkar stänkning och skvättning vid stekning. Lecitin har inte något E-nummer utan deklareras som lecitin. Om det inte är specificerat sojalecitin är det i solroslecitin (i UBFs produkter.
* Aromämnen tillsätts, de liknar de aromämnen som finns i syrad grädde.
* A- och D-vitamin tillsätts margarin enligt lag. De är syntetiskt tillverkade med har exakt samma effekt som de naturliga har i kroppen. Av A-vitaminet förekommer en del som betakaroten vilket ger margarinet dess gulaktiga färg. Margarin ska innehålla 900-1500 μg vit A samt 7,5-10 μg vit D per 100 g.
Vattenfasen
Vattenfasen i margarin består av mjölk i någon form (inte i alla), vatten och salt:
* Mjölk i margarin kan vara i form av skummjölk, vassle, kärnmjölk eller filmjölk och de bidrar med smak och arom. Det är mjölkdelen i margarin som gör att det blir en temperatursignal i stekpannan när fettet upphettas.
* Salt är vanligt koksalt, natriumklorid. Salt är ett konserveringsmedel och det ger också smak åt margarinet. Saltet är ojoderat.
Övriga ingredienser
I margarin kan ytterligare några ingredienser förekomma.
* I lättmargarinet används ett salt, kaliumsorbat, E202. Kaliumsorbat finns naturligt i omogna bär, det minskar risken för tillväxt av jästsvamp och mögel. Förvaras lättmargarin svalt i sluten förpackning utan att ”förorenas”, möglar det ej. Brödsmulor eller leverpastej från leverpastejkniven i margarinet, samtidigt som margarinet får stå i rumsvärme, ökar mögelrisken. Flytande margarin innehåller också kaliumsorbat.
* I lättmargariner behövs ett extra emulgeringsmedel, mono- och diglycerider av fett, E471. Vissa bagerimargariner innehåller E471, det gör brödet mer saftigt.
* Härdad vegetabilisk olja används som emulgeringsmedel (någon procent) i flytande margarin. Oljan är fullhärdad och innehåller därmed inga transfettsyror.
* I lättmargarin ingår också gelatin eller stärkelse i vattenfasen. Gelatinet / stärkelsen ger margarinet konsistens, ett bra smältförlopp och utseende. Gelatin utvinns ur kollagen från bindväv. Gelatin finns ofta i godis, konfektyr, fromager, pastejer samt medicinkapslar. Stärkelse kan vara maltodextrin (hydrolyserad stärkelse) i någon form, eller modifierad tapiokabaserad stärkelse.
Blandning
Fettfasen och vattenfasen iordningställs var för sig och blandas därefter i bestämda proportioner beroende på vilket margarin som ska tillverkas. Blandningen pumpas till en rörkylare.
Rörkylare
Rörkylaren har dubbla ytterväggar, däremellan finns det ett kylmedel. När fett/vattenblandningen kommer i kontakt med den kalla ytan i rörkylarens innervägg börjar den att stelna, kristallisera. Roterande knivar i kylarens centrum skrapar av den stelnande blandningen, margarinet, som hela tiden bearbetas och förs framåt. Det färdiga margarinet pumpas vidare i ett slutet system fram till packningsmaskinen.
Packning
Från blandning till packningsmaskinen tar det ca 5 minuter. Förpackningsmaskinen doserar margarinet i bestämd mängd och paketerar det i bordsask, portionspaket, folie/papper, flaska, dunk eller hink.
Lagring
Det färdigpackade margarinet lastas automatiskt på pallar och körs till lagret. Det lagras i minst 15 timmar i en temperatur av 5 eller 15 grader beroende på sort. Lagringen är till för att margarinet ska mogna och kristallisera klart i lugn och ro.
Kvalitetskontroll
En noggrann kvalitetskontroll garanterar produkter av hög kvalitet. Det sker både sensoriska, kemiska och bakteriologiska kontroller.
Sensorisk bedömning
En mycket viktig del av kvalitetskontrollen är avdelningen för sensorisk analys, eller smakbedömning. Både raffinerade oljor, färdiga margariner samt margariner som lagrats och sparats smakbedöms av en tränad panel. Dessa kan avslöja oönskade bismaker som t ex kan uppstå om oljan inte raffinerats korrekt. Utseende, smakhållbarhet, konsistens och smältbarhet är också sådant som bedöms.
Konsumentpanelen består av vanliga konsumenter som provsmakar produkter inför lanseringar av nya, och relanseringar av gamla produkter.
Detta får vi frågor om:
Omestring
Rapsolja med mycket omättat fett är flytande i rumstemperatur, medan palmolja och kokosfett med mer mättat fett är fastare i konsistensen. Genom att blanda dessa råvaror kan man bestämma vilken konsistens margarinet ska få. Omestring är ett sätt att göra ett fett fastare utan att förändra fettsammansättningen. Det innebär att fettsyrorna lösgörs från glyceroldelen, för att därefter fästas igen (omestras) på glycerolen, fast nu mer jämnt fördelade. Med de mättade fettsyrorna jämnare fördelade blir fettet fastare i konsistensen.
Plastkulor i margarin
Det finns inte plastkulor i margarin! Detta är en gammal myt som förefaller ha uppstått i början av 70-talet. Det var de nya bredbara margarinerna Flora och Linnea som påstods innehålla mikroskopiskt små platskulor. Vid ungefär samma tidpunkt lanserade Bofors en ny tandkräm. Denna tandkräm innehöll små platskulor som slipmedel. På något sätt har denna information blandats ihop. En annan tänkbar förklaring till ryktet kan vara att alla margariner innehåller vatten/mjölk som är emulgerat i fettet. I ett mikroskop kan de se ut som små kulor i margarinet.
Härdat fett och transfett
Att härda ett fett innebär att de omättade fettsyrorna omvandlas till mättade. Det görs genom att vätgas blandas med oljan. Väteatomerna ”mättar” fettsyrorna och fettet blir fastare. Vid härdningen kan det också bildas transfettsyror. Dessa har samma effekt på blodfetterna som mättat fett har (de höjer kolesterolvärdet). Något härdat fett används i princip inte som fettråvara till konsumentmargariner idag. Transfettsyror finns idag framförallt i produkter baserade på smör. Kon ”härdar” omättat fett till mättat i vommen och då bildas även en del transfettsyror.
Bensin i margarin
Det finns naturligtvis inte bensin i margarin. Alla oljor som används till margarin utvinns genom pressning. Olja kan också utvinnas genom extraktion. Oljan blandas med ett godkänt lösningsmedel, t ex hexan (detta lösningsmedel är inte bensin). Lösningsmedlet avdunstas därefter i flera steg.
Unilever Sverige AB
Oktober 2006
EGs förordning om regler för bredbara fetter nr 2991/94
A. Mjölfett – endast fett från mjölk/mjölkprodukter
Produktkategorier:
80-90 % fett Smör
60-62 % Smör 60 %
39-41 % Smör 40 %
<39 %, >41<60 %, >80 % Smörfettsprodukt X %
B. Fett – vegetabiliskt och/eller animaliskt fett. Högst 3 % mjölkfett av fettinnehållet
Produktkategorier:
80-90 % fett Margarin
60-62 % Margarin 60 %
39-41 % Margarin 40 % (Lättmargarin)
<39 %, >41<60 %, >80 % Matfett X %
C. Blandprodukter – vegetabilisk och/eller animaliskt fett, 10-80 % mjölkfett av fettinnehållet
Produktkategorier:
80-90 % fett Matfettsblandning
60-62 % Matfettsblandning 60 %
39-41 % Matfettsblandning 40 % (Lätt matfettsblandning)
<39 %, >41<60 %, >80 % Matfettsblandning X %_
Oj oj oj Vad ska man säga?

Intressant.
En diskret fråga från en novis. Då duger cocusfettet i silverfärgad förpackning som man köper i vanlig livsmedels affär. Ni vet sådant man gör ischoklad av *ler, förbjuden frukt*. I så fall är det ju bara att börja använda det i stället för en massa dyra oljor från specialbutiker och ersätta en del av smöret. Rätta mej om jag har fel.
Fast detta från Carlshamn handlar ju om margarin och det ska vi ju inte äta, det är ju smör vi förordar förutom kallpressat ekologiskt kokosfett…

Men det är väl inte helt fastslaget att kokosfettet i silverpaketen är så himla dåliga, eller?
#12 och #14
Det var liksom det jag ville se om jag kunde få ett svar på…
*väntar tålmodigt*

Jamen det i silverpaket, gå ju inte att likna vid margarin. Det ÄR ju kokosfett. Andvänds vid fritering. I artikeln står det ju hur lätt det smälter vid höga temperaturer.Har en känsla av det är en bortglömd produkt bland alla frityroljer.Min mormor använde det alltid när hon friterade kakor sk Donuts. Nu är det 40 år sedan och då fa´nns varken frityrgryta eller frityroljer. Kallpressad kokosolja är säkert bäst, men många produkter görs för att käna pengar på en vetenskap eller trend. Hoppas någon kan fnula ut svaret på denna fråga.

Men om man ändå skall använda kokosoljan för matlagning…spelar det då verkligen nån roll om den är **kallpressad?
**Kokosfettet är knappast omestrat eller härdat iallafall.
Själv använder jag "silverpaketen" ibland (har absolut inte råd att betala några hundra per kg)….bla för stekning och har även testat i kaffe som nödmat.

på silver paketen står det 100procent kokosfett
o dom har svarat mej att det är vad de innehåller
fast hur de tillverkas vet jag inte
någon känner till skillnad mellan ekologisk kokosolja 159 kr/liter från http://www.myc.se/ och den som kostar 220 kr/liter från http://www.suntochsant.se/ ?
detta i silverpaket är inte ekologisk eller? vad kostar det?

Jag fick en burk i dag som jag retar mej på att jag köpte. Jag kunde lugnat mej och läst era länkar. Örtagubben 180 spänn 750g (?) och både ser ut och smakar som det billiga i silverpaket.
Det är inte alls olja, utan krämig till hård konsistens.
…och så är det gott… mycket gott… kan man äta för mycket kokosolja???

bejbe - Silverpaketen är inte ekologiska….kostar väl ca 35-40:-/kg
ullamayday: Kokosolja är mättat fett och är inte flytande i rumstemperatur.. Även om det är ekologiskt.. Men det kallas olja iaf.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

skriver inte Sten Sture Skaldeman nåt om att "silverpaketen" är onyttiga har jag för mig? Hallåååååå… Sture är du där?
Det verkar ju jättebra med kokosfett. Ska köpa och byta ut en del mot smöret. Det kanske blir bättre med viktminskningen oxå?!
nu har jag just fått mitt första kokosfett! jag beställde från Örtapoteket 400 g = 59, två pakningar med frakt 171. det är dyrt men jag ska inte steka i den utan använda det i te och lite i kosmetiska syfte 
Jag fick nyligen ett svar på följande fråga:
_Vilka kemikalier ingår i processen när man tillverkar cocosfett? Vilka
rester finns kvar - kraftig metallalleriker i familjen.
_
Svar:
_
Hej David
Vi talades vid i telefon angående kokosfett och ev restprodukter. Förlåt
att svaret dröjt mycket länge.
Svaret jag har fått från vår fabrik är att det finns inga metaller i
raffineringsprocessen av kokosfettet.
Du är alltid välkommen att höra av dig till oss med frågor och synpunkter
på våra produkter.
Glad Påsk!
Med vänlig hälsning
Victoria
Unilever Sverige AB
Konsumentkontakt
Box 1056
171 22 Solna
www.unilever.com_
Då skickade jag en följdfråga:
_Tack för svaret om ev. metaller
Kan du även hjälpa mig med att ta reda på vad som används för att tvätta bort smak och lukt ifrån Kokosoljan. Ekologisk, kallpressad kokosolja både luktar och smakar ju kokos, så den utan smak och lukt måste ju ha neutraliserats på något sätt.
MVH David._
Nu har jag väntat en vecka men inte fått något svar
Vill ni också fråga, så gör det till: Victoria.Ek@unilever.com, eller via deras kundtjänst på: www.unilever.com
Bra att du är envis dcos, jag är nyfiken på alla svar du (eventuellt) får! Lade märke till att du fick svar enbart om metallerna, inte "kemikaliedelen" i din fråga…
Unilever är så belastade och har ljugit om så mycket annat att jag inte skulle ta dem på allvar rörande kokosfett heller. Det märke vi litar på kommer från Tropical Traditions, kommer från Solomonöarna, en amerikansk firma som har distributionsnät i Europa.
Själva grejen med kokosfett är laurinsyran, som inte påverkar blodomloppet, går direkt som energi, enda fettsyra som gör det tror jag. Staffan Lindeberg skrev att laurinsyran är otillräckligt undersökt, förstår vi inte riktigt, han forskar bland folk som lever på kokosfett men vill förklara deras hälsotillstånd med andra aspekter.
Påminde dom igen:
Hej. Jag frågade Er via mail den 3/4-07 om vilka ämnen som ingår i processen när ni tillverkar Ert kokosfett. Köper man dyrare, ekologiskt kokosfett så både smakar och luktar det kokos, så på något sätt har Ni tvättat bort lukt och smak från ert kokosfett. Vilka ämnen är det då som ingår i Er tillverkningsprocess, vid förädlingen av kokosfett? MVH David Sundberg
*väntar igen*
Jag såg någon sån där dyr kokosolja i en hälsokostbutik, men det fanns två olika: en extra virgin för 160:- och en billigare för 60:- - vilken ska man välja? Vad är skillnaden?
Vet inte riktigt vilka reklamregler som gäller här, men märket var ett som gör reklam för sig att det är bra vid lågkolhydratkost, i alla fall - jag har sett länken här nånstans också tror jag…
Vilken är det folk har i teet? Den dyra förstås… :) Men vad har man den billigare till? Är inte icke-kallpressadkokosolja ohälsosamt = samma som den billiga de säljer på ICA? Eller är det det ovanstående korrespondens med Unilever handlar om? (ja, jag ÄR ny här! *ler*)
Aha, tack för det!
Åkej, min lokala hälsokostbutik har alltså "Cocosa Extra Virgin Coconut Oil" och "Cocosa Pure Coconut Oil" - min undran är förstås vilken jag ska köpa… ;o) Nej, seriöst: vilken har man till vad - mer konkret. (Gubben i affären sa att "den billiga steker du i och den dyra har du till allting" - jag gissar att det är sant, men letar MER tips och råd. Det gör ONT i mig att köpa en ynkans liten burk olja för så mycket pengar, så GE MIG MOTIVATION, please!)
Jag lockas lite av att det står att den sätter sprutt (åkej det stod väl inte EXAKT så, men ungefär!) på sköldkörteln, och jag har vid några mätningar haft lite lågt värde på just sköldkörteln, men inte så mkt att läkaren gör något åt det. Själv är jag ju beredd att testa allt - och det här är ju dessutom ett hälsosamt (och fett!) sätt att göra det på!
Cocosa går att beställa från Norge via internet, till en billigare penning. Sten Sture brukar ge länken.
Vi brukar säga att det är en smaksak vilken du väljer. Den ena är med smak och den andra utan.
Men båda är lika nyttiga?
Att jag vill köpa över disk är för att någon berättade att oljan blivit flytande och läckt i postförsändelsen - men det kanske inte är nåt större problem egentligen…? Tror iofs att den personen beställt på sommaren - fast det börjar ju bli vårvärme nu. *hm*
extra virgin är alltid kallpressning från den första pressningen. Sedan kan massan pressas ytterligare och med hjälp av värme och kemikalier utvinna ännu mer olja. När det är kallpressat är det den delen som växtmassan ger ifrån sig "frivilligt" med enbart tryck. Vid en kallpressning blir det alltid friktionsvärme så det är inte ovanligt att fettet kommer upp i 60-70 grader har jag hört, men det är ingen fara på taket för oss. Vi kan ju smälta späck och ister för att få det mer lätthanterligt och hälla upp i burkar så att vi kan steka i det sedan
Jag blev så inspirerad av en tråd här imorse, om kokosoljan till ansiktet, så jag smörjde in ansikte och hals med det i morse. Var lite rädd att jag skulle se "fet" ut i hyn, men icke. Känner mig len som en barnrumpa nu :-D.
Ville tacka för tipset, även om detta inte var rätt tråd. Ska prova även till resten av kroppen.
Jag använder cocosa, får väl också kolla vad den kostar att beställa över nätet. Har den billigare sorten till matlagning och den dyrare har jag väl inte riktigt fattat vad jag ska ha till än, (förutom ansiktskräm nu då), men jag får väl börja äta direkt ur burken som ni andra ;-).
Jag använder också märket Cocosa. Den med smak äter jag för jag är förtjust i kokossmaken och den utan smak smörjer jag mej med
Finns den utan smak också? Ja, ja jag får väl lukta kokos ett tag. ;-) Funkar den lika bra till hela kroppen?
Ja för mej funkar den över hela kroppen. Den lindrade faktiskt min solsveda som jag fick i helgen.

hej vänner…nu måste jag bara säga…blev orolig ett tag..och jag vet inte om det beror på kokosoljan…var utan kokosoljan i te några dagar…mitt blodsocker steg…nu idag köpte jag nytt..och blodsockret gick ner..förre hade jag 7+..nu efter jag intagit kokosfett igen så låg blodsockret på 5.4…det var bara dessa dagar jag var utan som blodsockret steg…hoppas det var bara kokosoljan som saknades…kram
Jenny_li: Ett litet tips… Om du vill sparka igång sköldkörteln bör du vara försiktig med allt som innehåller koffein (kaffe, svart te, cola och treo bla). Koffein sätter sig på neurotransmittorerena till sköldkörteln som klister och blockerar därmed hypofysens signaler. Detta får fill följd att sköldkörteln tror att det inte kommer några signaler från hypofysen och drar ner på sin aktivitet… Tillslut (om sköldkörteln stannar helt) så fattar den inte vad hypofysen säger alls.
Hypoysen jobbar sig blå och tillslut när den märker att den inte får resultat alls så tar den semester…
(jag har varit där, och mha att sluta med koffein och ta tillskott och sånt så har jag sparkat igång systemet. Jag behöver fortfarande medicin, men har minskat dosen flera omgångar.)
//Ida
#42 - å nej… mitt kaffe!! :o( Jag dricker inte så mycket kaffe, bara en kopp cappuccino om dagen, men den vill jag såå ogärna släppa! Men tack för tipset, funkar det inte med lite koffein kvar i systemet ska jag testa att skippa det (fast det blir med SORG i hjärtat!)…
Enligt läkaren har jag bara antydan till underproduktion, så jag är nog inte där riktigt än i alla fall, att hypofysen jobbar sig blå och sköldkörteln inte "hör". Men det låter läskigt, så jag ska definitivt tänka mig för!
jenny_li: så länge du har produktion i sköldkörteln är du inte där än… *ler* Du behöver inte oroa dig. Det finns massor med folk som tål koffein bra.. Pasi berättade för mig att när han dricker kaffe går ämnesomsättningen upp..
Jag tålde det inte alls. Tror att det kan vara något att hålla koll på om inte annat.
En annan kul grej som min man läste för mig här om dagen.. Kokosfett.. (kallpressad, ekologisk) har ämnesomsättningshöjande effekt. Ett regelbundet intag i terapeutisk dos (ca tre till fyra msk/dag) bör hålla ämnesomsättningen uppe. Detta utöver allat det andra undergörande som den kan och klarar.. *ler*
//Ida
dcos är på jobbet, fick i uppdrag att uppdatera vad Unilever och Cocosa skrivit till honom.
Mailväxling med Unilever:
Fråga: Vilka kemikalier ingår i processen när man tillverkar cocosfett? Vilka rester finns kvar - kraftig metallalleriker i familjen.
Svar: Hej David Vi talades vid i telefon angående kokosfett och ev restprodukter.
Förlåt att svaret dröjt mycket länge. Svaret jag har fått från vår fabrik är att det finns inga metaller i raffineringsprocessen av kokosfettet.
Du är alltid välkommen att höra av dig till oss med frågor och synpunkter på våra produkter.
Glad Påsk!
Med vänlig hälsning
Victoria Unilever Sverige AB Konsumentkontakt Box 1056 171 22 Solna www.unilever.com
Re: Svar på din webfråga. COCOS 20X500G
Tack för svaret om ev. metaller
Kan du även hjälpa mig med att ta reda på vad som används för att tvätta bort smak och lukt ifrån Kokosoljan. Ekologisk, kallpressad kokosolja både luktar och smakar ju kokos, så den utan smak och lukt måste ju ha neutraliserats på något sätt. MVH David.
Hej igen Förlåt att svaret dröjt.
Så här svarar man från fabriken på din fråga:
Vi renar kokosfett på samma som våra andra oljor/ fetter med godkända ämnen och vedertagen teknik. På Becels hemsida http://becel.se/ finns en bra beskrivning men det är en annan fettråvara. När vi gör Cocos blandar vi inte eftersom det är rent fett.
Med vänlig hälsning Victoria, Konsumentkontakt
//Ida
Från Cocosa:
Hej David!
Skickar dig här information om vår kokosolja. Jag bifogar även ett referat från ett föredrag med Dr Bruce Fife som föreläser om kokosolja och dess hälsoegenskaper världen över.
Vi har även ett häfte med vanliga frågor och svar om kokosolja, som även ligger på vår hemsida. Bifogar det också.
Laurinsyra är huvudorsaken till kokosfettets många hälsoegenskaper och ingår bland annat
som livsviktig ingrediens i bröstmjölk. Laurinsyra är ett essentiellt näringsämne för såväl
spädbarn som vuxna människor. Under barnets första tid är det laurinsyran i bröstmjölken
eller det tillägg barnet får, som bidrar till att skydda och stärka barnets hälsa.
Motsvarande egenskaper ser man hos både ungdomar och vuxna.
Cocosa rekommenderas också på grund av sina stärkande och energigivande egenskaper till
idrottare och motionärer.
Cocosa Extra Virgin Coconut Oil ger dig en exotiskt doft och smak av de tropiska öarna: endast det färska, rena, vita köttet från handplockade kokosnötter med högt närings- och smakinnehåll används till den kallpressade oljan. Inom 2 timmar efter det att kokosnöten har öppnats, utvinns oljan genom en centrifugeringsteknologi som på ett enastående sätt bevarar den härliga smaken och doften av kokos i tillägg till det breda näringsspektrat: laurinsyra, andra mellanlånga fettsyror, vitaminer, mineraler
och antioxidanter som beskyddar oljan och ger den en naturligt lång hållbarhet och stabilitet.
Cocosa Pure Coconut Oil är den optimala matoljan: utan smak och lukt, rik på laurinsyra och andra mellanlånga fettsyror. Oljan pressas ur torkat kokosnötkött och raffineras på ett skonsamt sätt för att tåla hög värme. Den lämpar sig därför ypperligt för stekning och annan matlagning, och för dig som önskar en högkvalitativ kokosolja utan smak eller lukt.
Vad är skillnaden mellan kokosfettet i matbutiken och Cocosa produkterna?
Huvudproduktionen av kokosnötolja på världsmarknaden är så kallad Copra-olja, det är den
massproducerade och billiga typen, som framställs av kokosnötolja som torkas under förhållande
som gör att den lätt möglar. Oljan extraheras med lösningsmedel och raffineras och kommer därför
att innehålla transfettsyror och andra ”onormala” fettsyror. Skadorna uppstår primärt i det omättade
fettet som utgör ca 10 % av kokosnötoljan. Copra-oljorna är också råvaror för de stela och vaxaktiga
kokosfettblocken som säljs i dagligvaruhandeln som bakfett. Oljan är härdad, med transfetter som en
följd och innehåller inga hälsofrämjande fettsyror.
Cocosa produkterna har en hög kvalitet, är kallpressade och skonsamt raffinerade utan kemiska tillsatser,
är inte härdade och innehåller inga transfetter. Se Fettsyramönster i frågor och svar.
Kokosolja finns i välsorterade hälsokostbutiker. Om de inte har den hemma där du bor, kan de ta hem den åt dig. Hör annars av dig till oss så hjälper vi dig om du inte skulle få tag på den.
Med vänlig hälsning
Marie Carlander
//Ida
Mera kokosfett! Den här gånger med humor och totalt fel åsikter om kokos och kolestorol ;-)
kan verkligen rekommendera kokosfettet i samlivet hehe- kanon!

man kan beställa kallpressad ekologiskt kokosfett här:
- vad tror ni om det?
Det är det jag använder sassabrassa har nyss beställt min andra 5kg-hink
Här finns mer information om kokos än jag klarar att ta till mig. Ni som är inlästa får säkert ut mer. http://www.shenet.se/ravaror/kokosfett.html
Först beskrivs den primitiva metoden, sedan de olika moderna industriella.
Nu är det ett tag sedan jag använde kokosoljan, har bara lite kvar och behöver beställa på nytt om jag skall börja ta den igen. Har faktiskt glömt den.
Jättebtra med kokosfett. Burken är snart slut och magen funkar perfekt med några skedar om dagen i kaffet. Hyn i ansiktet är finare och det känns som om ämnesomsättningen är aktiv nu!
Min 5kg-burk har kommit, nu skall den bara hämtas från "posten".
Vi beställde två hinkar.. en me smak och en utan.. Och att det går åt.. Vi verkar göra åt med massor.. Tom katterna håller med. dom mumsar och äter som bara den.. *ler*
#48 Jag kan bara hålla med 
//Ida
#55 visst är det mysigt när man tar en klick på huden och smörjer in… på guben..hihi
*asg* jo absolut.. eller nar han smörjer på mig..
//Ida
#35: Det var jag som rapporterade om läckande kokosolja i postpaketet. Men avsändaren (örtapoteket) var vänliga nog att ge mig en ny burk med nästa sändning!
Och jo - det var rejält varmt den veckan pakektet skickades, typ 30 grader flera dagar i sträck.
Jag har även köpt kokosfett från Nutriq.se, de hade helt andra typer av burkar som knappast KAN läcka. Dels med innerlock pålimmat, dels med kraftigt påskruvat ytterlock med en förseglingsremla man fick riva bort. Örtapoteket hade enklare burkar utan någon försegling (och billigare - de "gedigna" burkarna från nutriq har man väl ingen nytta av när kokosfettet väl är uppätet…?).
Av de båda sorterna föredrar jag örtapotekets, den har lyxigare konsistens på nåt sätt, smälter lättare (kan det vara inbillning?). Men jag väntar fortfarande med spänning på att någon slutgiltigt ska säga mig vad som gäller silverpaketen på Ica? Bra eller dåligt? Tar citatet ovan med en liten nypa salt, eftersom det är sagt mellan konkurrenter…
Jo men det som tillverkaren till kokosfettet sa ang "silverpaketen" är att de är behandlade på samma sätt som becell och andra margariner de har är..
Jag tolkar det som att de är härdade..
Så här skriver becell om hur de behandlar alla fetter.. Det sista steget "blandning" gäller inte kokosfettet eftersom det inte är blandat..
Mer än så här vill inte Unilever gå in på hur man gör med kokosfettet i silverpaketen…
//Ida

I dag var första gången ja läst i en tidning reklam om kokosolja det stod att läsa i veckans Land. Det kommer mer o mer om vår mat, som vi tycker så mycke om.
**Är mycket nöjd med min kokosolja nu: ekologisk kallpressad och luktar lite kokos. God och läkande. Har problem med att huden flagnar av på händer och fötterna flera ggr om året. Det är värst på fingertoparna som även kan få sprickor och då är man ju känslig, smorde in mig i går kväll och det känns redan bätte idag. Försäljaren i hälsokostaffären ville ha lite mera fakta varfölr den är så bra, det var jag som tipsade honom att ta hem. Han ville ha lite mera "vetenskaplig" fakta. Kan vi ge honom det? Omega & More heter produkten jag köpte i en plasthink på 450gr.
**
mumsan: högre upp i denna tråd finns länkar till hemsidor och artiklar som talar om vad i kokosoljan som är så bra..
//Ida

Margareta
Var hittar man den kokosoljan som du talar om (sassabrassa ) ?

zzaga: man kan gå in på www.crearome.se, men där måste man beställa varor för minst 500kr. sedan finns det www.nutriq.se som har kokosolja med och utan smak av kokos. och www.nutriq.se som har utan smak (väldigt krämig o härlig, har testat) men jag undrar vart man får tag i Cocosa extra virgin oil… någon hade köpt den på hälsokost, såg jag. men det finns inget sånt där jag bor..någon som vet om man kan beställa den via internet…?

Tack snälla:)

Är det helt fel att äta vanligt smör ?
Nejdå, vanligt smör är alldeles utmärkt det också!
Vanligt smör tillhör väl det bästa vi äter…

äta kokos från en nöt, är det o.k som "godis"?
puttar upp 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Putt
Väldigt intressant tråd.
Ja just ja!
Tack!
//Ida