Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2461 ggr
hockley
0

Vad händer?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag går in på min tredje månad med LCHF och det fungerar alldeles utmärkt.

Men självklart ställs jag ibland inför val. Skall jag äta fler kolhydrater än vad som är riktigt bra för mig eller inte?

Hittills har jag ställt tre frågor till mig själv innan jag stoppat många kolhydrater i munnen

1. Är det kolhydrater som jag tycker är riktigt goda?
  2. Är det värt att stoppa dessa kolhydrater i munnen?
  3. Om jag stoppar dessa kolhydrater i min mun, kommer jag då att fortsätta äta enligt LCHF imorgon, som om ingenting har hänt?

Om jag svarar ja på alla dessa då stoppar jag kolhydraterna i munnen och njuter utav dem och jag har inte haft några problem dagen efter.

Däremot undrar jag om jag "fördärvar" något…t ex att ketonerna försvinner och kroppen får "börja om" för att komma tillbaka där den var?

[elin.a.]
0

Jag sitter och tänker på samma sak hela tiden;) Vet inte hur man ska göra helt enkelt. Tjuvläser dina svar istället.

hockley
0

Min tanke är absolut inte att stoppa i mig för mycket kolhydrater i tid och otid…utan hittills under mina dryga två månader så har det blivit vid två tillfällen, så vi pratar om en gång i månaden och den senaste månaden har jag hållt mig till närmare fem g kolhydrater/dag sex dagar i veckan och upp till 10 en dag/veckan.

Zepp
0

Det är altså inte ketonerna som är det magiska, dem kan få utav fettet du stoppar i munnen oxå.'

Det är nog främst den ökade fettoxidationsförmågan som gör mest nytta och den nedgraderas inte av ett snedsteg.

Tänk så här, om du fortsatt att ha kolhydrater som främsta energi för kroppen hade du fortfarande suttit i blodsockrets bergodalbana.

Det är altså hur man äter i snitt över längre perioder som spelar mest roll.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hockley
0

#3 Fattar jag dig rätt om jag säger, att ett avsteg i månaden spelar inte så stor roll om jag däremellan är noggrann med vad jag äter, utan jag kan ändå upprätthålla min balans i kroppen och må bra!?

Zepp
0

Beror nog mest på vem du är, är du diabetiker är det illa, är du en beroendeperson kan det vara lika illa!

Säg att du hamnar på ett snitt av 25 gram kolhydrater om dagen i stället för 20 så är det nog ingen ko på isen.

Grejen är väl egentligen att man lurar sig själv om man säger att jag skall då alldrig äta mer än 20 gram om dagen, då blir det mer en norm man försöker anppassa sig till, när man i själva verket har ett liv att leva, och då ingår som regel avsteg, planerade och oplanerade, vid speciella tillfällen.

Om man skulle unna sig en ruta mörk choklad på helgen, en öl till midsommargrillen, och en liten tårtbit på sin egen födelsedag/bröllopsdag, så får man väl njuta av det då och vänta med att tappa det där hektot till nästa år!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.