Hur mycket fett per måltid?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet inte om det finns någon infomration om hur mycket fett man får äta på en dag, hittar iallafall inte det, eller så har jag missat det någonstans. Det kanske är svårt och tala om hur mycket, men kanske på ett ungefär.
Vet ni ungefär hur mycket man ska ta av béa såser och de andra feta såser, majonnäs, kokosfett & smör per rätt/dag? Hittade ju inte något fakta om detta, kan ju vara bra och veta. Bara på ett ungefär, så att jag inte tar mycket i tron att jag går i vikt men inte förstått varför jag inte lyckats.. Man kan väl inte ta hur mycket som helst??
Jag brukade ta ca 0,5 dl béaås till min 200 g. proteinrätt, ca. 1 tsk kokosfett i téet och 5 tsk majonnäs till ägget på frukosten. Sedan kanske 10-15 g. smör till grönsaker. Det blir väl för mycket fett??? (Intar inte alla dessa fett samtidigt, men kanske på en dag…)

Du skall äta såpass med fett att du täcker ditt energibehov, och så mycket protein så att du täcker ditt behov av aminosyror.
Man brukar säga MINST 1 gram protein per kilo och dag i snitt, över några dagar.
Kroppen har inget behov av kolhydrater via munnen, men det finns vissa livsmedel som man inte vill vara utan tex mejerier och grönsaker, de bidrar även med en del vitaminer och mineraler.
Fettet är din främsta energikälla och du skall äta såpass att du står dig mellan måltiderna.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
tja, ät fett tills du blir mätt och belåten, du kan lägga in i minmat.net och se till att fettet hamnar på ca 75-80 E%. Det beror helt på vilken kalorigräns du vill ligga på, säg att du ska ligga på ca 2000 kcal, och du bör äta runt 1 gr protein per kilo kroppsvikt då kanske du hamnar på 130 gram fett, nu höftar jag bara.

Det finns ingen sån regel, eftersom alla är olika. Man ska äta så mycket fett att man blir mätt, men inte så mycket att man inte hinner bli hungrig igen innan nästa måltid.
Vill man få koll på hur mycket fett man äter är det bästa sättet att registrera det man äter, t.ex. i Minmat. Mängden fett bör överskrida mängden protein och kolhydrater tillsammans.
Om jag skulle äta så mycket fett tills jag känner mig mätt få tror jag nästan att jag får dubblera eller så äta lite mer fett än vad jag brukar ta och då tycker jag det blir rätt mycket. Men jag blir inte hungrig lika fort som förut, så det var ju något bra iallafall.
Jag kollar helst inte inne på Min mat för jag har gjort det en gång och det blev bara för krångligt för mig, det blev bara fel och jag kunde inte mäta rätt, tyvärr..
Jag är medlem hos Viktkontroll som Aftonbladet har, den fungerar bättre tycker jag, ser att jag intar under 20% kolhydrater men de har inte alla feta ingredienser med i tabellen och varje gång jag skriver in nytt livsmedel så går det åt skogen, så därför har jag inte kunnat mäta..
Ja, det är väl inget ni kan göra åt, tänker ni väl… Men jag hoppas på kunna förstå det här bättre, blir ju som sagt stressad av att mäta och räkna… Jag får kämpa vidare och hitta rätt kost inom LCHF. Tänkte bara att det vore bra och veta ungefär hur mycket, så man vet att man inte tar för mycket eller lite och jag går upp i vikt och vet inte riktigt vad som är boven i det här..
Nu ska jag gå och lägga mej på hopp på en bättre dag… Godnatt på er.
Jag räknar inget..
#5, så vill jag ha det, bara ta så det blir lagom för mig och jag blir nöjd och att vikten visar något positivt.. Men jag känner mig nöjd mätt, inte sådan där äckligt mätt. Skönt är det, men det kanske är för mycket eller vad är det som gör att jag fått extra kilon????????
# 4 20% kolhydrater är ju väldigt mycket, jag antar du menar gram? För det är under 20 gram eller 5 E% de flesta brukar hålla sig till
Är det 20% kolisar så är det nog troligare det beror på det än på fettet att du lagt på dig!
Finns förresten en klistrad tråd här uppe till vänster som heter Min mat Så här fungerar det, har du kollat där?
#7 Ja jag menade så klart gram! var ju trött igår kväll så jag skrev fel!! :)
Ja, jag har kollat min mat och är medlem därinne, jag får göra ett nytt försök om jag nu kommer i håg mina inloggningsuppgifter därinne.

Angående mängden fett så kan resonera lite olika, tex om man är en sifferbitare räkna på kalorierna eller om man vill slippa sådant i stället pröva hur LITE man behöver för stå sig mellan måltiderna.. och det är helt normalt att bli hungrig strax före en måltid.
#10 Det går inte för mig att gå och vara hungrig, den som är i närheten av mig får akta sig och det riskerar med att jag äter för mycket eller lite fel vid middagen… Men det går bättre för varje gång iallafall.
Jag ger upp med Min mat, blev inte klok på denna sida, tog tid att sätta in olika maträtter som t.ex korvstroganoff, det är lättare med aftonbladets viktklubb, som jag är med i. Men de fungerar på samma sätt hoppas jag, min mat har kanske mer detaljer och så, men för mig är det viktigt att kunna se hur mycket kolhydrater, fett & protein jag tar. Idag har det blivit 10 g. kolhydrater och dagen är inte slut än… Ska strax äta grillad kyckling med en liten klick béasås & något sallad som tillbehör.. Får se hur det blir.. Till kvällen efter simningen blir det nog lite turkisk yoghurt & frömüsli eller äggmjölk eftersom jag inte är hemma och får ta det som finns på jobbet.

Mnja, då kommer du så småningom när din kropp använder fett som främsta bränsle märka att hunger är något annat än fallande blodsocker.
Faktist är av de främsta fördelarna med kosten att man inte längre behöver vara så petig med mat i rätt tid o sånt.