Laktos: att dricka eller inte dricka mjölk?
Jag är inte laktosintolerant, men om laktos är socker, är det inte bättre att satsa på laktosfri mjölk då? Det optimala vore väl en fet, laktosfri mjölk? Eller finns det någon hake med att den är laktosfri? Är laktosfri mjölk helt fri från socker?

Laktosfri mjölk är inte laktosfri, utan man har tillsatt enzymet laktas så att laktosen har brutits ner. Det är därför "laktosfri" mjölk oftast smakar sötare än vanlig.
Läs på förpackningen så ser du ju hur många gram kolhydrat en deciliter innehåller, sen kan du räkna själv om det får plats i din "kolhydratbudget".
När det gäller mejerier är det vanligtvis ett större problem med mjölkprotein som ger sug och höjer insulinpåslaget oproportionerligt.

#2 Det också.
#1, det finns faktiskt laktosfri mjölk också. T.ex. Valio har en lättmjölk som säljs åtminstone här i Finland, och den smakar som mjölk ska, inte sött som den där man bara spjälkt laktosen. Den har ca 3% kohydrater istället för ca 4,8% som vanlig mjölk. (Vanlig öl innehåller också ca 3%kh…)
Tyvärr tillverkar Valio ingen helfet laktosfri mjölk (här i Finland dricks absolut mest 1,5%-ig och 0% mjölk) :-( men eftersom jag inte köper mjölk längre utan bara grädde så bryr jag mig inte så mycket längre… ;-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Finns det mjölkprotein och socker i grädde också?

#5 Ja. Men grädde har mindre mjölksocker än vanlig mjölk (3g/100 jämfört med 5g/100 i mjölk), och dessutom tar man mindre t.ex. i kaffet eftersom det blir lika krämigt av mindre mängd.
#4 Vilken sorts kolhydrater är de tre grammen om inget av det är laktos?
#6 - andra sockerarter. Kolla här:
http://valio.se/valio/smpage.fwx?page=29&product=2326
(klicka på Näringsvärden)
Nu blir jag besviken. Varför har vi inte den här helfeta laktosfria mjölken i Finland??? Valio är ju ett finskt bolag… :-(
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus