Inte utan min....!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad har ni får varor/livsmedel/produkter/recept/tips & trix ni inte klarar er utan i lchf-världen…?
Själv klarar jag mig inte utan dijon-senap.
Billig och bra helt utan socker i willys butiker.
En rask bubblare är cocos-mjöl. Har hunnit köpa två gånger från iHerb, men fortsätter jag med bak varje dag, blir det till att bunkra mer.
Vad klarar inte du dig utan?
Låt oss samla tips och inspireras!
Sadhana

Hemmagjord majonäs!
Finns det inte i kylen när jag ska laga mat blir jag tokig, trots att det bara går på 10 min att göra ny.
Skulle aldrig komma på tanken att köpa färdig majo då det är så enkelt att göra egen. Dessutom slipper man onödiga e-ämnen, den hemmagjorda är godare och troligtvis även billigare.
Jag gillar krämig mat och använder främst majon för att få till riktigt krämiga grytor. Dock kan man inte tillsätta majon medan grytan är varm, då skär det sig. Ljummen ska den vara.
Man kan även göra busenkel bearnaise-sås genom att vispa i en klick majo i en kastrull ljummet smör och de kryddor bea-sås omfattar. Både konsistensen och smaken är precis som riktig beasås!!
Dessutom är majonäs hållbart och gott som det är till tex ägghalvor!

Vad bakar du på ditt kokosmjöl? Jag har lite svårt att få till det med mitt…
Ngt jag ej klarar mig utan är ÄGG!
Ägg och strimlade bambuskott
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
ja ägg absolut! Det mesta annat går att ersätta.
#1 Hur gör du din majjo? Receptet pliiiiiiis!
Jag har provat massa recept på majjo och det smakar alltid APA motför köpes-majjo. Tycker den neutrala rapsoljan smakar kemikaliskt i eftersmaken. Olivolja och kallpressad raps blir också läskigt. Dijon och citron gör bara majjon ännu läbbigare,surare och skarpare fastän jag egentligen gillar båda delarna annars. Fattar inte vad som är felet…?

#2 Det var trådar här som fick mig att börja med kokosmjöl - och dessutom tipset att beställa från iHerb. Då kunde man ju ha råd med det! Helt otroligt att dte trots frakt är så mycket billigare från USA. skrämmande också förstås..
Jag bakar bröd. Ofta ljust för att rosta, men också "mörkare" med linfrön mm.
Jag använde det under hela "våffelveckan" då jag testade olika lchf-våffelrecept varje dag. Det blev helt klart bäst med kokosmjöl.
Semmelbullar, chokladmuffins, mördegskakor och inte att förglömma: pannkakor!
Vad som bör tilläggas för de som inte testat kokosmjöl är att det man bakar inte smakar kokos alls.
#1 är också nyfiken på receptet på majo!
Är det något i ert dagliga liv som inte handlar om själva maten som förändrats till att bli "ett måste" iom lchf?
Ngt vitamintillskott, sov-vana, surfvana ;-) ….?
´fler tips på "måsten" att eventuellt anamma!!

tillägg/edit ovanstående:
låter ju helskumt att mot slutet fråga efter "nya sovvanor" mm.. Men jag har upptäckt att med förändringen till lchf byter också många livsstil. man skaffar nya vanor som man inte vill vara utan - som ofta förenklar kosthållningen
…jag vill med förenkla :)
Åh då blir det nog ägg. OCh färs är också väldigt viktigt för mig. Billigt och bra, enkelt att laga till, och lättätet. 
Ägg och smör, förstås :D
Förutom det även ost, creme fraiche, vispgrädde, kött i form av kyckling, färs (bland och fläskfärs) och grönsaker i form av broccoli, paprika, isbergssallad, gurka…

Ägg, och så kaffet med kokosfett och grädde.
Ägg och smör. Har jag bara det klarar jag mig långt.
Det där med kokos-mjöl låter intressant. Speciellt som jag inte kan använda mandel-mjöl eller andra nötter (är nöt allergiker) till att göra bröd t.ex. Ska definitivt kolla upp det. Tack för tipset.
Jag vill tala varmt för min smaksatta dijonsenap: Maille Provencale!
Den är smaksatt med röd paprika och vitlök och smakar GUDOMLIGT… Mums!
Sambal Oelek, har jag i det mesta.

Mitt kranvatten. Jag har alltid två två-liters kannor i kylen och jag njuter varje gång jag dricker det.
I matväg är smör oumbärligt.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

#12 Älskar ju dijonsenap.. var köper du din?? MÅSTE bara få testa - låter toppen
Inte utan mina hönor som ger mig goda, nyttiga ägg nästan hela året!
Sadhana, i närmaste ICA MAXI, de brukar ha flera olika sorters smaksatt dijonsenap.
Jag har en jättefin vinäger av ett märke jag inte kommer ihåg namnet av. Den vill jag inte vara utan men använder den inte dagligen. Man vet inte hur balsamvinäger smakar förrän man smakat en riktig. Den här är inte äkta i det avseendet att den lagrats länge, men är riktigt god i alla fall och inte alls så svindyr som de långtidslagrade är.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

… agg maste jag ha … olika slags curry paste ar nog tvaa … det forutsatter att jag har allt annat, forstas 
…Kesella! Sen jag insåg att det är mycket mer protein i kvarg så äter jag det istället för turkisk yoghurt!
Ägg och grädde.
Ägg och grädde.
kokosgrädde

Dijon är viktigt…men jag tar ibland lite HP, sweet chili eler sambal i min majo beroende på vad det ligger på tallriken
Men som denna veckan då matlådeinspirationen trytit är ju fläsksvälar guld att ha hemma….
Mätt sedan brunchen men vill ta ett glas vin på kvällen och därför äta något…Fläskisar!! med:
- med smör och Danablue ost,
- smör, avocado, majo o örtsalt
- smör, leverpatej o gurka med örtsalt
- tonfiskröra
- smör med köpeskagen o svartpeppar
Mums!!

… glomde bort fiberhusk och flax seed … livet skulle bli trakigt utan dessa medel eftersom jag gor mitt (dagliga) brod med dessa …

… glomde bort fiberhusk och flax seed … livet skulle bli trakigt utan dessa medel eftersom jag gor mitt (dagliga) brod med dessa …