Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4973 ggr
spruttibangbang
0

Olja smakar ju pyton

Jag försöker mig på att göra majonnäs, det går jättebra.. MEN oljan jag använt gör ju att det smakar pyton!

Linfröolja senast, då jag kände att den är nyttig och när jag smakade på den så tyckte jag inte den smakade så mycket. Men i majonnäsen, jag vill bara kräkas!

Rapsolja smakar ju endel den också tycker jag, vad använder ni för olja som inte ger en äckelsmak?

Är det bara jag som är känslig eller finns det en oraffinerad olja där ute som är smaklös? Herregud, jag får spader på detta!

HJÄLP MIG!

Fick dock inte majonnäs smak alls, men jag använde då ingen senap i då det innehåller socker utan provade med senapspulver, men det smakar illa.. illa illa..

Ska man föralltid leva på aioli för att få i sig fett i form av olja och därmed stinka vitlök? Trots att, för mig, döljer inte vitlöken äckelsmaken av oljan den heller.. *suck*

Tips på olja.. De flesta är ju dessutom omega-6.. galet vad ordet!

Tack på förhand!

MimLan
0

Använd inte linfröolja öht, det är inget användbart med den för dig om du tänker inta den. (Det finns poänger om man målar.)

Använd vanlig rapsolja, den är utan smak om det är budgetvarianten. Eko/kallpressad smakar skit.

Annars finns macadamiaolja, dock svår att få tag på och dyr. Men äter du bra i övrigt behöver du inte fokusera på majonnäs-oljan.

subcalva
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Riktig Dijonsenap brukar vara osötad

JazzBass
0

Jag känner igen det där… första gången jag provade göra majonnäs använde jag en billig olivolja och jag fick såna aversioner mot sörjan (blev dock fin till konsistensen) på grund av smaken att jag inte ville se nån majonnäs på minst en månad. Vedervärdigt var ordet. Senare har jag gjort en på "smaklös" rapsolja som varit avsevärt godare. Tycker dock det är rätt omständligt att göra det och det är svårt att ta tillvara allt så jag har för det mesta köpt min majonnäs istället.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Hanveden
2

Är det någon som har provat att göra på detta ?

Osaltat Koncentrerat fetthalt 100%

mLCHFh  Cool .

spruttibangbang
0

smörkoncentrat.. hmm.. var kan det finnas dåå.. ICA MAXI?

spruttibangbang
0

dijonsenap innehåller för mycket kolhydrater för mig.. trots osötad. glömde skriva med detta. himla synd de! himla synd!

MimLan
0

#6 Men seriöst, hur mycket dijonsenap tar du egentligen när du äter det?

JazzBass
0

#6 - Hur mycket då? De små mängder man behöver till en sats majonnäs har väl ingen större effekt på helheten?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

asagasa
0

#1; har du testat att göra på macadamiaolja, blir det bra?

spruttibangbang
0

när man äter fakir är det för mycket oavsätt, ja!

Fiana
0

Om det är för mycket kolhydrater från lite dijon senap i majonnäsen så är det nog för mycket kolhydrater från vitlöken i aioli också - för att inte tala om att det även är kolhydrater i ägg och smör tex också (och vinäger eller citron). Har du även tänkt äta riktigt mycket majonnäs så det verkligen blir en reell mängd kolhydrater från den senapen får du nog problem med mängden omega 6 du får i dig med vilken vanlig olja som helst du väljer, då är du nog hänvisad till som nämnt makademiaolja eller kokosolja men inte stoppa i kylen.

Du vet det även är kolhydrater i senapspulvret också?

Vill man med fakir äta just fakir så är det bara fett kött som kvalificerar in egentligen - satsar man på just 0 gram kolhydrater så försvinner i princip allt annat också, som sagt även ägg och smör innehåller kolhydrater. (och kaffe, och te).

Med det inte sagt att det är ett vettigt mål i sig.

Men det är inte lite dijonsenap i hemgjorda majonäsen som "gör det" eller inte.

spruttibangbang
0

Men herregud, jag ville ha tips på olja och inte en föreläsning.. *suck* :(

Wildrat
0

#12 Med siddu, här får man både och…

spruttibangbang
0

no shit sherlock! Cool

gun92884
0

#12 … men blir inte tipsen battre om de far litet kott pa benen, sa att saga Skrattande

… om du av nagon anledning koper linolja (flaxseed oil) sa se till att det ar i mork flaska och forvara den se'n i kylskapet. Flaxseed olja blir rancid sa fort och det ar ofta den ar rancid redan nar den kops … battre ar att fa i sig flax fett fran frona … som du mal sjalv (kaffekvarn/kryddkvarn gar utmarkt) just innan du ska anvanda det … och NEJ (innan na'n anna hoppar in), frona ar INTE GIFTIGA.

JAUS
0

#4 Använder man smörolja så blir det inte majonnäs längre utan bearnäs/hollandäs som ju är betydligt bättre näringsmässigt.

Med talg kan man dock göra en majonnäs av samma näringsmässiga kvalité som bearnäs.