Hemmagjord färskost...
Jag har flera gånger gjort egen färskost, tycker det är så himla gott, som pålägg på smörgåsen.
Eller att ha som snacks /ostbricka en fredagskväll framför tv:n.. då blandar jag olika kryddor eller pressad vitlök i osten och rullar till små bollar i sesamfrön eller i finhackade örter.
Grundreceptet jag går efter är detta:
blir ca 4 dl färskost
1 liter filmjölk 3%
2 dl vispgrädde
1 tsk salt
Jag häller filmjölken o grädden i en gryta och värmer under omrörning till ca 45 grader. sen slår jag av vätskan lite i taget i en silduk och låter det stå o rinna av i en tillbringare i ca 4 timmar.
Sen stjälper jag upp ostmassan i en skål o blandar ner saltet med en gaffel. Där efter delar jag upp ostmassan i 3 -4 skålar och blandar med olika smaktillsatser i varje skål med en gaffel. Sen tar jag en msk ca och gör små bollar av färskosten och rullar i sesamfrön. Den ost jag inte gör åt med, lägger jag i en burk i kylen, håller sig ca 1 vecka i kylen.
Ostbollarna är hur goda som helst att äta ihop med permesanchips o frökex, eller knaperstekta bacon bitar till.
Jag undrar dock nu som lchf'are… hur mycket kolhydrater kan denna sats färskost (4 dl) innehålla?
Vore jätte tacksam om det finns någon här på forumet som kan svara på den frågan?
Jenny

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Energi kcal:
2100,00
Energi kJ:
8778,00
Proteiner:
42,40
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
60,00
Vatten:
1097,60
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
190,00
Kolesterol:
552,40
E-mättade:
44,20
Mättade:
124,80
F-mättade:
3,40
Vitaminer:
A:
1586,00
B1:
0,00
B2:
1,40
B3:
1,00
B6:
0,00
B9:
122,00
B12:
4,20
C:
0,00
D:
1,20
E:
4,60
Mineraler:
Fosfor:
1134,00
Järn:
0,40
Kalcium:
1448,00
Kalium:
2020,00
Magnesium:
152,00
Natrium:
510,00
Selen:
23,60
Zink:
5,20
Nu är ju frågan den vad det du silar bort innehåller?
färskost innehåller inte så mycket kolisar, då de mesta följer med vasslan bort. Det är nog sesamfröna som står för det mesta.
det här fann jag på minmat
Färskost på filmjölk o gräddfil ca 14% fett
Per
100Gram
Energi kcal:
178,00
Energi kJ:
743,00
Proteiner:
9,70
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
3,10
Vatten:
72,30
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
14,20
Kolesterol:
32,00
E-mättade:
3,30
Mättade:
9,50
F-mättade:
0,30
Vitaminer:
A:
83,00
B1:
0,00
B2:
0,10
B3:
0,10
B6:
0,00
B9:
11,00
B12:
0,50
C:
0,00
D:
0,10
E:
0,20
Mineraler:
Fosfor:
160,00
Järn:
0,10
Kalcium:
96,00
Kalium:
140,00
Magnesium:
10,00
Natrium:
35,00
Selen:
4,00
Zink:
0,40

Blir det som philadelfiaost?
Jo jag har ju hört sen tidigare, att vasslan innehåller de mesta kolhydraterna… men var lite osäker på hur pass mycket som faller bort. Men den här senaste uträkningen såg ju bra ut, som du Pennylane hade hittat
då kan jag ju fortsätta äta mina älskade färskostbollar… om jag väger dem först, för jag vill inte äta mer än 5 gr kh… försöker vara ganska strikt på det.
Frågan är ju förstås vad sesamfröna kan ge…? vad ska jag säga, brukar rulla 5-6 st bollar i sesamfrön och det är ca 1/2 dl. Resten rullar jag i färska örter så som hackad basilika o timjan.
Så sesamfröna kan väl inte ge så mycket…. vägde förresten 1 dl sesamfrön idag bara för att se hur många gram det var. 1dl = 56 gr. Och på påsen står det 4,1 gr kh/100 gr. Så sesamfröna jag doppar mina ostbollar i kan väl knappast tillsammans med osten ge mer än 5 kh?
Jenny
trodde faktiskt att det skulle bli ännu mindre i färskosten och jag tror nog att gräddfil kna ha mer kolisar än grädde så din ost hamnar nog lite lägre GISSAR jag! Och det var utifrån det jag gissade på att sesamfröna ger mer. Trodde även att de innehöll lite mer kolisar än dina. Så kör på du! 
#3 Nja inte riktigt… den blir krämig men lite grynigare. Jag brukar krama ur min ostmassa i slutet, så den blir lite lite fastare… de gånger jag bestämt att jag ska göra färskostbollar. Då är det lättare att göra bollar av dem.
Men annars påminner färskosten om philadelfiaosten i smaken som naturell med lite salt i.
I receptet jag har här hemma, finns det andra smaksättningar också, har inte testat dem själv än, men kanske gör det vid tillfälle.
kan dela med mig av dem också..
Färskost med svamp: 1 liten burk champinjoner på burk, väl avrunna o finhackade.
Räkost: 15 - 20 st skalade räkor i lake, väl avrunna o finhackade och
1 tsk hummerfond.
Jenny
#5 Tack! Det kändes bra att höra. 
Jenny
det var länge sen jag gjorde färskost och då var det på fettskrämda tiden och tog givetvis ingen grädde!
Men ska nog testa en sats med så fort jag fått handlat, en av mina favoriter var paprikapulver och vitlök innan. Burkchampinjoner gillar jag inte, undrar om man skulle prova med förvällda trattisar!

Ååå….färskost på filmjölk gjorde mamma när jag var yngre, då var det fest och lyxigt….till skillnad mot "lördagsmyset" som annars var varma mackor med ost o skinka eller någon gång ibland med svampstuvning. (Fast bara att få äta vid soffbordet var ju lyx o mys)
Blir sugen på att göra egen ost till helgen

Jenny - Vad blir kostnaden jämfört med t.ex. Willys färskost - 200g för typ 9kr?
#10 tja… nu har jag aldrig vägt min färskost men satsen ger ca 4 dl. och jag har inte testat Willys färskost eftersom jag inte kan äta den pga av laktosinnehållet - jag är laktosintolerant och kör bara med laktosfria produkter.
Så Willys färskost blir nog betydligt billigare än det jag får ge för en sats hemmagjord färskost. Men när jag lagar mat med majeriprodukter i, så går jag inte efter priset utan efter kvalitén… och eftersom alla laktosfria produkter kostar mer än "vanliga" mejeriprodukter, så har jag inte så mycket att välja på.
Men innan jag blev laktosintolerant åt jag av den färskosten min mamma alltid gjorde när jag var barn, med enbart filmjölk som hon kokade upp lätt och sen lät stå och rinna av… den var minst lika god. Och en liter vanlig fil kostar väl en så där 7 kr/liter? vet inte så noga, köper aldrig "vanlig" fil då de andra i familjen inte äter det.
Men nästa gång jag gör en sats, kan jag väga ostmassan och ge dig ett svar på den frågan.
mvh
Jenny
#8 Mmm.. trattisar… där sa du nåt! kom på att jag har en burk torkade trattisar i skafferiet, jag skulle kunna smula ner o blanda med.
Jag gillar inte heller burkchampinjoner, men förska champinjoner hackade i småbitar och lite torkade trattisar - borde ju bli en utsökt blandning! Åh, tusen tack för det tipset Pennylane! 
Jenny
Köpte förresten en ny produkt av valios laktosfria produkter som heter Smetana (typ som creme fraiche) med 42% fett och 2 gr kh/100 gr. Min laktosfria grädde har en fetthalt på 38% och ger 3 gr kh/100 gr. Så den ska jag testa att ha i nästa gång istället för grädde… då blir det ännu mindre kollisar och jag äta mer… 
Jenny
Jag gjorde ofta egen färskost för några år sen. En gång provade jag att värma upp lite grann (ca. 40grader), men slutresultatet blev ju grynigt och konstigt.
Jag låter helt enkelt kall fil rinna av i ett kaffefilter i kylen några timmar (över natten) och sen kryddar. Funkar jättebra, konsistensen blir krämig och len som ph-ost.
Så jag undrar förstås: Vad är egentligen anledningen till att man ska värma upp filen?

Tack Jenny - vore kul att veta.
#14 Ja, du… Malmrot, det var en bra fråga. Har aldrig testat med kall fil, men det kan kanske bero på att om man kokar filen, så lösgör sig vasslan fortare dvs den rinner av snabbare = 4 tim, än om man silar av den kall som tar längre tid = en hel natt dubbelt så lång tid.
jag har dock inget imot att den är lite grynig… för det är jag van vid sen jag var barn. Men jag upplever inte att denna kokta färskosten är konstig, eftersom man kokar ihop den med grädde också. och om man inte karamar ur den, och bara vill ha min färskost på mackan, så tycker iaf jag att den är krämig och god. Men man har ju olika smak o tycke.
Blev nyfiken att testa din variant att sila den kall. Men har du bara filmjölk då, inget annat?
Jenny
Jaha, men då är det väl bara en smaksak då. Tänkte att jag kanske missat något viktigt när jag inte värmt.. 
Förut använde jag alltid bara fil, men nu håller jag på och gör en med fil och grädde, får se hur det blir!
Ja, nu när jag snart gjort slut på min färskost och suttit här o "pratat"/skrivit en stund… blir det nog en vända till affären för att köpa 2 liter fil. Ska testa att göra din variant + mina färskostbollar. måste ha nåt gott till kvällen, då jag o min son ska ha filmkväll och äta nåt gott. (Ska även baka några sockerfria lchf chokladbollar - men det hör egentligen inte hit i denna tråd).
Det glömde jag att säga.. Men efter jag har silat färskosten o kramat ur den - då jag ska göra färskost bollar, brukar jag blanda i lite rapsolja för att tillsätta lite mer fett. Det står inte i receptet, men jag testade det en gång o det blev bra.
Ha det gott, allesammans! Nu ska jag bege mig ut i det fina, soliga vårvädret 
Jenny
En variant på detta har jag också gjort för länge sen, men det var ingen grädde i den. Jag gillade det. Jag tror receptet fanns i Vår Kokbok.
Kan man ha detta till bär kanske?
Det blir nog till att prova igen, nu med grädde i.
Tack för detta receptet.
#19 jag lovar dig att färskost med vispad grädde + lite vaniljpulver ihop med halvtinade bär blir en underbar dessert.
jag har även drygat ut min naturella yoghurt på morgonen med lite färskost ibland ihop med lite rapsolja o nån droppe vaniljarom. Och till yoghurten har jag även lite lchf müsli… jätte gott!!
Jag gjorde Oopsies på den kokta färskosten vid ett tillfälle, då jag hade gjort en ganska stor sats. Det blev ganska gott, tyckte jag.
Finns mycket man kan göra med färskost som blir över. 
Jenny
Ställde mig och gjorde 2 sorters färskost igår kväll.
1. Den vanliga som jag alltid brukar göra där man kokar eller värmer upp 1 liter filmjölk, men istället för 2 dl vispgrädde testade jag + 1 dl smetana istället o hällde sen upp i en silduk o lät rinna av.
Tillsatte 2 msk rapsolja o lite salt efteråt = perfekt smak o konsistens!
Resultat: fick ut 260 gr färdig ostmassa.
Konsistens: lite grynig men krämig och smakar i stil med philadelfiaost, men mycket godare.
2. Testade Malmrots variant med att sila 1 liter kall fil i en silduk, som fick stå över natten och rinna av. Tillsatte efteråt 1 tsk salt o rörde om.
Resultat: fick ut 325 gr färdig ostmassa.
Konsistens: slät och krämig och smakar i stil med philadelfiaost, men mycket godare.
Skillnaden upptäckte jag, på den uppvärmda silade och den kalla silade ostmassan, är att i den uppvärmda/kokta filen utvinns mer vassla än den kalla filen. Vilket betyder i slutändan för oss lchf'are att den kokta färskosten innehåller mindre kolhydrater, än den filen man silar kall, eftersom kolhydraterna finns i vasslan. Men ska man bara ha färskosten som smörgåspålägg, spelar det ju inte så stor roll om det är lite mer kh än i den man gör färskostbollar av och käkar som snacks.
#15 Ja du Byggarn30 - du får avgöra själv vad du anser om resultatet. Här får du två resultat av mig, som du kan jämföra med. Tycker du att Willys färskost á 200 gr för 9 kr som förmodligen innehåller en massa andra konstiga tillsatser är värt pengarna, så slår du till på det.
Annars kostar 1 liter fil på Ica 10:50, Willys kanske är lite billigare och gör en valfri färskost, se tidigare recept och du får en utsökt god färskost, som du gjort själv och helt utan tillsatser. 
Ikväll ska jag prova att smaksätta mina färskostbollar med färska champinjoner + trattisar och med hackade räkor + hummerfond. Mmm… längtar!
Jenny
Tack Jenny40, vet inte hur jag ska "bokmärka" så jag sparar det så här. Ser väldigt gott ut, gillar oxå färskost.
Lotta

Ja, Jenny - det lutar nog åt att jag testar göra egen - både kokad med grädde och kall 
koka ska man väl akta sig för att göra!
Jag läste i Vår Kokbok och det ska värmas till 45-50 grader.
Mitt står i melittafilter just nu och rinner. Jag tog bara filmjölk, och får svårt att få i hela litern i 1*4 filterstorlek. Jag tänkte prova att tillsätta grädde efteråt.
I boken finns förslag på smaksättning:
Vitlök och persilja
Olika sorters peppar, grön, rose eller svartpeppar.
Kummin
Blåmögelost och valnötskärnor.
Avokado och valnötskärnor( ska ätas färsk annars blir den grå och besk)
Hur gör ni för att sila den?
Du menar hur man får den att rinna av? I durkslag med en handduk i om man inte har en silställning med tillhörande silduk.
#24 Nä, koka ska man inte göra! Ursäkta ordvalet, menar naturligtvis uppvärmd filmjölk… precis som det står i mitt grundrecept.
Jag värmer det till ca 45 grader innan jag häller upp mitt i en silduk, som jag placerat i ett durkslag över en bunke. Som sen får stå och rinna av ca 4 tim. och precis innan jag själper upp ostmassan i en skål, brukar jag samla ihop silduken och pressa ut lite mer vassla ur osten, för att det ska bli lättare att göra ostbollar av ostmassan.
Men det behöver man inte göra, ifall man bara tänkt ha färskosten på mackan.
Gjorde en ny sats igår förresten, som jag delade upp i tre bitar o smaksatte först med salt, sen med ädelost o persilja, krossad grönpeppar o franska örter, samt rosépeppar och fint fint hackade röd paprika. Åh, himmel vad gott det blev!!
#23 Ha ha… det tycker jag du gör rätt i! 
lycka till!
Jenny
Valios laktosfria smetana är jättegod!!
Vi har gjort härlig romsås till lax på den.
1 burk smetana
1 burk röd stenbitsrom
kanske ett stänk citronsaft och/eller vitt vin
salt och peppar
man kan även tillsätta lite hackad dill
Busenkelt! Och gott.
Och smetana är jättegod att äta som den är.