Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 7403 ggr
Sugiyama
0

Halloween-vad ska man ge barnen?

I vanliga fall brukar jag köpa hem godis att dela ut till utspökade barn som ringer på dörren. Men nu känns det inte rätt att ge barnen sådant man inte äter själv. Hur gör ni andra och har ni tips på vad man kan ge istället?

[vaargen]
0

Beror väl lite på din budget, du skulle kunna köpa såna småbitar med mörk choklad men dom är dyra.

Annars kanske lite nötter?

spadermadam
0

Ja det är väl bäst att ha nåt hemma.

En kompis till mig berättade att förra året när det ringde på dörren så sa hon till ungarna som det var, att hon inte hade nåt godis. Ge oss pengar då! sa barnen men min kompis är fattig och sa att hon inte hade råd. Då slängde de råa ägg på hennes ytterdörr. Rynkar på näsan

Mervi
0

Det är inte klokt, men sådant kan hända. Bäst att ha lite godis hemma, tycker jag.

AnnaLundgren
0

En kompis till mig surnade ur och gav dem vitlök…

missaz
0

Jag kommer att ge barnen godis. Det är inte min sak att uppfostra andras barn med vad de ska äta. Antar att de barn som gör "bus eller godis" hos grannarna fått tillåtelse av sina föräldrar till detta och att föräldrarna då räknar med att barnen ska få godis. Dessutom ger jag ju mina egna barn godis varje lördag, så för mig är detta inget att fundera på.

parsley
0

Ge ungarna godis eller en liten peng. Köp hem tuggummi om du tycker det känns bättre.

KattaMo
0

Vi hade födelsedasgkalas på g när barnen kom och ringde på för ett par år sedan och ville ha godis.

De fick chokladbollar och var mycket nöjda med det!

[Pennylane1]
0

hehe mörk choklad… tror inte sååå många ungar gillar det…  hade tänkt köpa remmar och dela till "maskar",  få se om det kommer några bara. Brukar knappt vara nåt sånt här..

Sugiyama
1

Ja chokladbitar är en variant och även nötter. Chokladbollar kan ajg tänka mig att göra, det är inget konstigt i det i alla fall. Finns det något godis som är mindre onyttigt, tänker på naturgodis och sådant. Sockret bryr jag mig inte om utan det är mer alla konstiga saker som finns i godis. Jag vill inte köpa hem godis alls faktiskt, risken är att jag och maken går och nallar eller så kanske ingen kommer.

Fjaellmor
0

Mörk choklad, ischoklad, frukt och något hemmagjort (typ småkakor) brukar vi ha. Och tar det slut så gör det… Bus eller godis heter det ju, så tar det slut får man stå ut med bus ;-)

/Fjällmor

Agneta2006
0

Ischoklad med 1/2 choklad o 1/2 kokosfett är kanske minst e-nummer i. Ska göra åt mig själv o se till att det blir över åt de busringande barnen. Brukar göra ischokladen i vanliga knäckformar.

Wtn3
1

Jag ger dem godis naturligtvis, det är vad traditionen bjuder när det är Halloween, tror barnen inte uppskattar ägg eller en fet ostbit mer än de skulle uppskattat en broccolistam.

Gullfia
0

Nötter är ett väldigt dåligt alternativ att bjuda små barn på. Väldigt många är allergiska och kan få kraftiga reaktioner.

Hade själv blivit tokig om mina barn fått sånt när de var små. De kunde ju dött. Och går de runt är de ju rätt små och har dålig koll kanske på vad de tål.

Tuggummi och/eller lite godis är alltid en HIT.

[Pennylane1]
0

låter folk verkligen så små ungar så de inte själva vet vad dom inte tål gå runt själva!!?? Verkar rätt ansvarslöst i mina öron…

Sugiyama
0

#13, det har du rätt i, skippar nötterna. Fast här i området är det tonåringarna som kommer och knackar på. Ischoklad var en bra idé, det kan jag äta själv också.

maxiq
0

"Halloween-vad ska man ge barnen?"

• Stryk
  • En bit asfalt
  • Skoskav
  • Grissnuvan
  • Men för livet
  • Kallt grus
  • Dödsbud
  • Onda ögat
  • Råttgift
  • Svår barndom
  • Mjältbrand
  • Fekalier
  • Klämda fingrar
  • Ofärgad Lego

Är det Halloween så är det!

*moahahahahaha* Skrattande

Novisan
0

#4 Skrattande

kricko1
0

Hahahaahaa… ja, varför inte öppna en egen "Little Shop of Horrors" Skrattande Är det Halloween så är det!

zebrarandig
0

Hit har aldrig traditionen med Halloween spridit sig, så jag slipper att använda maxiqs utomordentliga manual för hantering av obstinata småbarn utklädda till monster, (eller är dom klädda som sig bör?)Flört

Inte ens påskkärringar hälsar på längre, trots att jag har synavstånd till blåkulla. Kanske de tänker att en mellanlandning så nära inpå målet är ett slöseri på kvastbränsle, (smör?)Obestämd.

magma
0

Skulle nog också hoppa över nötterna, även om de vet själva om de inte tål det. Är det illa kan det räcka med att vara i närheten av nötterna!

Hembakade småkakor, knäck, chokladbollar, hemlagat godis överhuvudtaget… Det beror på om man vill undvika socker punkt slut, eller mest är ute efter tillsatser, färgämnen och kemikalier.

Aliki
0

Bodde inte i Sverige när denna Amerikanska tradition etablerade sig här…..men för dem som anammat den: -Ge ungarna godis! ….om du har något hemma!!??!!

Jag fick godis när jag gick runt utspökad till påskkärring och knackade dörr ……..för hundra år sedan.

Sugiyama
0

Maxiq Skrattande massa bra tips!

Magma, det är tillsatserna jag är ute efter men har ingen lust att sälla mig och koka karameller. Knäck var en bra idé, det är lätt att göra i micron och innehåller i alla fall grädde.

Gullfia
0

Här i vårt radhusområde får de små 4-8 år gå själva och knacka dörr på halloween. Tänkte att det är väl mest de små som brukar göra detta roliga att klä ut sig mm. Det är ju så vanligt nuförtiden med nötallergi tex. Och alla barn har inte riktigt koll på vad dom tål eller inte.

Vi här i vårt område kom alla överrens för många år sedan vad vi skulle ge och inte ge för att vara säkra. Det var mycket bra tyckte vi mammor på den tiden.

Ett år var det en familj som glömt köpa godis och gav barnen råa ägg….. inte alls bra fniss..

Sugiyama
0

Men allvarligt, ska man behöva köpa hem godis bara för att det eventuellt kommer någon och knackar på. Det har inte jag lust med i alla fall.

[Pennylane1]
0

Och då är det ju bara att låta bli! Vem kan tvinga dig? Flört

haneit
0

Jag tycker det är ett otyg att ungar ska få lära sig att gå omkring och tigga saker utan att ge något för det, (och dessutom ge igen när de inte får något!!! oförskämda rackare! Skrikandes) så jag öppnar helt enkelt inte dörren på s.k. "Halloween"…

Aniara4
0

Håller med #26, jag FATTAR inte hur detta amerikanska otyg kunnat etablera sig så fort i Sverige! Vi har ju påskkärringtraditionen, där barnen kommer med trevliga och förhoppningsvis hemmaritade påskhälsningar, och som tack får godis, det tycker jag är oändligt mycket trevligare än de här maffiafasonerna! Hot och utpressning, nej tack.

Vårt område är helt nybyggt så här finns inga traditioner alls, hoppas ingen tänker starta en!

[Pennylane1]
0

fast det är väl irländskt otyg från början?

Aniara4
0

Nja, jag tror inte det ursprunliga irländska Samhain-firandet involverade utklädda ungjävlar som sprang runt och hotade folk för att få lösgodis.

kricko1
0

Nääh, tacka vet jag vår gamla hederliga svenska tradition. Att helga hela helgen till åminnelse av nära och kära som lämnat oss och till långväga kuskande för vård av gravar Tyst

Allvarligt, årets längsta och mest långtråkiga helg minns jag att jag, som barn, ansåg att allhelgonahelgen var. Dessutom med en alltigenom bedrövlig "söndag" redan på lördag, som bara gjorde ont ännu värre. Och då, när det begav sig, så var ju precis allt stängt på en röd "vilodag". Man kunde mao. knappt ens gå till kiosken på den tiden. Numera spelar det ju ingen roll, det mesta är öppet oavsett färg på dagen.

Jag har personligen inte anammat "Halloween" till fullo… men inte tycker jag att det gör något om den mörka och dystra hösten bryts av och piggas upp lite av tex. familjesammankomster där barnen tillåts snaska och busa lite och som växlar focus en aning iaf. Det ena behöver ju inte utesluta det andra och efter hedrandet av anhöriga som inte finns med oss längre så kan man väl få vara tacksam över att fortfarande tillhöra de levande och sas. även få visa det.

MEN… mina barn har INTE någonsin tillåtits att tigga vid dörrar och def. skulle de få skura samma dörrar som de tog sig för att vara otidiga och kasta råa ägg på. Sådana fasoner har varken med amerikanska eller irländska traditioner att göra och kan inte skyllas på det… att barn beter sig på det viset har enbart med urdålig och mesig svensk uppfostran att göra!!

Personligen så har jag aldrig, oavsett typ av helg, låtit mina barn gå bakom dörrarna i grannskapet utan att ha någon form av hälsning/"tack" med sig och har de inte haft ork att tillverka något dylikt så har det bara varit till att stanna hemma. Att uttala ordet "pengar" har dessutom från allra första "påskkärrings-stund" varit belagt med hot om ett mammautdelat straff värre än "xxxxx" Flört

Trevlig kväll! /Kricko.

PS: Vet ni vad… nu ska jag iväg på bio med mina tjejer och se filmen om Michael Jackson (en form av "musikkult[ur]" som de gott kan tillägna sig lite av) och det mitt på blanka onsdagen. Så firandet kan väl sägas ha börjat, redan nu Skrattande

gun92884
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

… hittade den har gamla traden nar jag letade efter chokladbollar

Gosh … you temptress, you …Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
tistelflikkan
0

angående diskussionen om nötter - har haft en jobbarkompis som inte kunde vara på kontoret dagen efter någon hade ätit nötter där pga risken att få en allvarlig allergisk chock. så jag skulle nog säga att man ska skippa nötterna oavsett ålder på den som knackar på. det kan ju även hända att man inte själv vet om att man är nötallergiker.

sen så fick jag massa roliga (hehe) minnen av att läsa om de "sattyg" som ungar tar sig till på halloween… när jag va typ 13 så hade halloween precis kommit till Sverige och det var inte så många som hade anammat att ha godis hemma. vårt gäng va rustade med både ägg och ketchup när vi va ute. visst, kanske taskigt men det va jäkligt kul och spännande och man tröttnar på det rätt fort.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

helvete
0

Här på landet går man julbock=knutgubbe dagarna före 20 dag knut. De ungarna får pengar. I min ungdom på -50 talet var det julens överblivna småkakor som delades ut. Halloween hyss har ingen börjat med.

gun92884
0

… har ges det bara godis som ar val inslaget (industriellt forpackat) … ingen foralder tillater sitt barn att ta emot nagot annat … aven frukt ses med misstro eftersom Halloween har visat sig inte alltid bara vara barnen som gor sattyg Rynkar på näsan

[vaargen]
0

Som tur är så är det där med förgiftade/rakblads frukter på halloween en myt så du behöver inte oroa dig.

[Pennylane1]
0

känns ju liiite inaktuellt att prata om halloween NU kan jag tycka Tungan ute

gun92884
0

… vet inte var du bor na'nstans men har ar det langt ifran myter att det kommer ut mycket from the woodwork nar det ar Halloween. Vi har till och med varningar for folk som har svarta katter att halla dem inomhus … just in case.

Dessutom ar det inte bara oron for att na't har stoppats in i saker for det gar lika bra i forpackat … se Tylenolforpackningar som hade cyanide i tabletterna … det ar ocksa radslan att BLI stamd om nagon blir sjuk och kan bevisa att det KUNDE ha ursprung i nagot som var hemlagat … finns manga turer i stamningsdansen Rynkar på näsan

… det var en gammal trad som jag hittade nar jag letade efter na't annat … och forresten, i min alder gar aret sa fort sa Halloween kommer igen fortare och fortare med aren Skrattande

[vaargen]
0

Har du någon fakta att länka till? Eller läste du ens det jag länkade till?

yvonnel
0

#33 tistelflickan

Dina länkar var jag inne och kikade på, jag blev impad minst sagt, du är ju jätteduktig både med smycken och recept/matlagning.

tistelflikkan
0

#40 tack, vad glad jag blir Skrattande

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Aniara4
0

#37 Men nu är det ju snart påsk, och då är det väl verkligen aktuellt att fråga sig vad man ska ge ungarna!

Jag har ett syskonbarn som inte tycker om godis Förvånad, men ändå tyckte det var kul att gå runt med de andra barnen i byn, stolt förevisa sin fångst och sen ge den till föräldrarna. EN omtänksam släkting sa "jag har hört att du inte gillar godis, så här får du en banan i stället" vilket var väldigt uppskattat!

gun92884
0

Denna artikel kommer upp varje ar pa Snopes … men … kom ihag att de ar inte 100% accurate heller alla ganger.

Glom inte at detta land ar enormt stort … om det inte ar en handelse som ger uppskov till stora rubriker sa blir det inte reportage i na't storre an na'n liten lokaltidning … det finns sa ofantligt mycket mer press har an en Expressen eller Aftonbladet …

Laste du sjalv till slutet pa artikeln? Isafall sag du att det star: "Sad to say, foreign objects, hidden in Halloween loot are part of the trick-or-treat experience …"

Det hander kanske inte sa ofta som oroliga foraldrar forestaller sig, men att det KAN handa ar tillrackligt for att man ska vara forsiktig.

Ser du dig om innan du gar over gatan? Jag kanner ingen som har blivit pakord nar de gatt over gatan … daremot kanner jag manga som tittar bade till hoger/vanster aven om det inte finns na't fordon inom synhall …