Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1450 ggr
[elin.a.]
0

Hur gör jag sen då?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

När jag känner att jag gått ned i vikt och gärna stannar där. Hur gör jag då? Får jag äta mina grönsakstallrikar då? Kanske en bit surdegsbröd ibland? Hallon på yoghurten? Hur mycket kolhydrater får man äta så man INTE går upp i vikt igen.

Jag tycker om LCHF men så här strikt hade jag inte tänkt äta livet ut. Jag vill mest veta vad som är okej sen, inte kul få en ballongmage igen direkt. Sen har jag börjar springa, kanske det kan hjälpa mig att hålla vikten nere? Vill mest slippa tänka så här extremt med maten hela livet. Är rädd det ska slå slint i huvudet och vore ju kul kunna äta lite med varierat. Menar inte att gnälla nu, men vill bara ha tips hur andra äter och gör!!!

Tack alla vänliga som svarar på mina frågor.

Zepp
0

Det där är det meningen att du skall testa själv.. börja med grönsakerna, sen rotfrukter och allra sist säd!

Man kan som regel äta ansenlig mängder grönsaker.

Det finns ingen norm, det finns bara individer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mervi
0

Du får testa hur mycket kolhydrater du tål utan att öka i vikt/ eller att stanna på en vikt som du tycker är bra.

Jag äter mycket grönsaker, lite mjölkprodukter och normalt proteiner i olika former men inget bröd, socker och väldigt sällan frukt( då jag inte gillar det) och jag står still i vikt. Jag varken mäter eller väger något nuförtiden. och jag äter när jag tycker att det är dags. För mig funkar LCHF som en kost som jag kan följa livet ut. Har ätit så här i snart 6 år.

Lycka till!

Mariajoh
0

Hej, jag nådde min målvikt i oktober och står still sedan dess. Jag är inte längre strikt LCHF-are, kallar mig mer lågkolhydratare. Inga smörgåsar, pasta, potatis eller ris, men däremot en morot i köttgrytorna, en hembakad kaka på kalas, lite mer grönt på tallriken.

Alla andra produkter som mejerier är förstås fortfarande fullfett! Och om jag svävat ut lite för långt så striktar jag upp mig några dagar och sen är jag på banan igen. Det går ju så lätt nu när man vet hur man ska göra!

MimLan
0

Enbart din ballongmages tillbakakommande och viktuppgång kan svara på det.

Vicks
0

Som de andra skriver; det är bara till att testa sig fram! Tungan ute

Jag är ganska så strikt just nu då jag har ytterligare 17 kg att gå ner. Men jag som inte är sockerberoende kan idag också ta en halv bulle eller liknande, typ 1 gång i veckan utan att det märks. Ovanjordsgrönsaker inga problem heller. (inte rött vin heller. ;-))

Blir det dock lite större avsteg så lägger sig 1,5 kilos vattenvikt på direkt som tar ca. 1 vecka att få bort. 

När jag så småningom når min idealvikt så kommer jag nog kanske bli lite mer "liberal". Troligast potatis då, istället för pasta och ris. Men aldrig mer några större mängder kolhydrater (främs säd)!

Men det får jag ta då! Glad