Marinera kyckling själv?
Någon som har några tips på hur och med vad man kan marinera kycklingfiléer med själv hemma? Vill gärna få lite smak på saker och ting, men alla hemska tillsatser vill jag gärna undvika. Förslag? :)
lök och citron brukar möra bra.
Jag har gjort en enligt följande som blivit riktigt god. Visserligen till kycklingben men borde funka bra för filéer också. (Gissar mängderna nu, använder nästan enbart ögonmått då jag lagar mat):
- 1/2-1dl grekisk eller turkisk yoghurt
- 1msk vinäger eller citronsaft
- nån msk rypsolja eller nån annan olja
- 1msk soja
- nån nypa av ett lite grövre salt
- curry
- garam masala
- lökpulver
- spiskummin
- cayennepeppar eller liknande
Kryddorna kan man variera enligt egen smak.
Rör ihop alla ingredienser och smeta in i filéerna.
Grejen med en marinad är att den ska innehålla både nånting syrligt och en del fett. Det syrliga gör köttet mörare och fettet är smakbärare för kryddorna. Med det som utgångspunkt är det bara att prova sig fram. Låt marineras i kylskåp så länge du har tid att vänta, helst över natten.
Det salta får man gärna vara lite försiktig med då det har en tendens att suga vätska ur köttet och göra det torrare. Men lite salt vill man ju att köttet ska dra i sig och osaltat kycklingkött är inget vidare tycker jag.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
den enklaste marinaden jag gör gör jag på soja, olja, pressad vitlök och salt & peppar. ibland lite chili också. enkelt och gott.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För att få bra smak gör jag så här:
rapsolja
en skvätt vitvinsvinäger (mörar köttet)
pressad vitlök efter smak
spiskummin
paprikapulver
koriander
salt
svartpeppar
Låt köttet marineras helst över natten
Vitlök, soja, torkade tomater med olja, vinäger. Fanns ett recept I Buffé för ca 10 år sedan. Man skulle steka fileerna i olivolja. Sedan lägga dom 5-6 timmar i marinaden.Jag tycker dessa saltinsprutade kycklingfileer är för salta och kryddade i sig själva. Tillsätter aldrig extra salt till dom. Jag köper mest hel djupfryst kyckling, den smakar mindre härsket. Fast då får man mer än bröstbitarna men bättre smak.
Nog har ni väl helt naturella färska kycklingfiléer också i köttdiskarna i Sverige? Det där "lättsaltade" skräpet med 15% vatten, salt och tillsatsämnen har vi visserligen också här men det borde förbjudas…
Det jag inte hittat här i Finland är styckfrysta kycklingfiléer. Det saknar jag lite från de perioder jag bodde i Sverige tidigare under min studietid.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Nä, det finns bara frysta "mörade" i vår lilla stad. Dom är så preparerade och en del har t om konserveringsmedel.Euroshops kycklingfileer med 20 % insprutat vatten är i konsistensen som en tvättsvamp .Jag trodde ett tag att andra styckningsdelar som lår och klubba inte var nertyngda med extra vatten, men där hade jag fel.Brukar kolla Guldfågel, Kronfågel, dom består av 87 % kött. jag köper numera hel kyckling.
Tack så mycket för alla svar! Skall definitivt försöka pröva alla de tips på marinader ni gett mig. Så tack! 

Hät kommer en till.
1 msk Olja, 1 msk soya, 0,5-1 tsk salt, 1 krm svartpeppar, 0,5 tsk paprikapulver, 0,5 tsk curry och några krossade vitlöksklyftor. Den här blandningne räcker till ca 1 kg. Lägg i plastpåse och låt ligga 3-4 timmar. Lycka till.