Sallad som tillbehör till kött?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag äter alltid sallad som tillbehör till tex. kött,kyckling till lunch och middag. Är det bra?
Sedan äter jag bara en naturell fil med hallon och jordgubbar till frukost.. Måste man äta något som det är mer fett i?
Tacksam för svar! / Veronica
Jag skulle vilja säga att det beror på om du känner dig nöjd med din vikt/klarar av en del kolhydrater. Jag har det mest som dekoration (dvs huvudsakligen kött med någon form av sås) Din frukost tycker jag låter som allt för lite fett och för mycket kolhydrater för att vara lchf. Jag brukar blanda turisk yuoghurt med grädde för att få rätt koncistens och sen slänga i lite hackade nötter som müsli…
okej. det innehåller mycket hkolhydrater i sallad…
Så man ska bara äta en sås/ röra till köttbiten istället?
jag är nybörjare. Men har för avsikt att gå ner i vikt.
Jag är Laktosintolerant. Så man är lite begränsad vad man kan äta.
Tack för svar!
Ät gärna sallad! Tycker grönsaker har oförtjänt dåligt rykte här. De flesta har inget behov av att nolla kolhydraterna helt. Huvudsaken är att man inte äter så mycket kolhydrater att insulinnivån hålls uppe för långa tidsperioder. Ett halvt kilo grönsaker motsvarar ca 20g kolhydrater (räknat på ett medeltal 4% kh), så det är ganska "riskfritt" att äta rikligt med grönsaker ur LCHF-synpunkt. Och grönsakerna innehåller mycket andra näringsämnen och vitaminer som är bra att få i sig.
Kostdoktorn brukar ju lyfta fram att man ska äta riktig mat, och till en portion riktig mat hör det grönsaker tycker jag. De flesta LCHF:are jag hört om äter mer grönsaker nu än tidigare, och jag hör definitivt till dem.