Sallad som tillbehör till kött?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag äter alltid sallad som tillbehör till tex. kött,kyckling till lunch och middag. Är det bra?
Sedan äter jag bara en naturell fil med hallon och jordgubbar till frukost.. Måste man äta något som det är mer fett i?
Tacksam för svar! / Veronica
Jag skulle vilja säga att det beror på om du känner dig nöjd med din vikt/klarar av en del kolhydrater. Jag har det mest som dekoration (dvs huvudsakligen kött med någon form av sås) Din frukost tycker jag låter som allt för lite fett och för mycket kolhydrater för att vara lchf. Jag brukar blanda turisk yuoghurt med grädde för att få rätt koncistens och sen slänga i lite hackade nötter som müsli…
okej. det innehåller mycket hkolhydrater i sallad…
Så man ska bara äta en sås/ röra till köttbiten istället?
jag är nybörjare. Men har för avsikt att gå ner i vikt.
Jag är Laktosintolerant. Så man är lite begränsad vad man kan äta.
Tack för svar!
Ät gärna sallad! Tycker grönsaker har oförtjänt dåligt rykte här. De flesta har inget behov av att nolla kolhydraterna helt. Huvudsaken är att man inte äter så mycket kolhydrater att insulinnivån hålls uppe för långa tidsperioder. Ett halvt kilo grönsaker motsvarar ca 20g kolhydrater (räknat på ett medeltal 4% kh), så det är ganska "riskfritt" att äta rikligt med grönsaker ur LCHF-synpunkt. Och grönsakerna innehåller mycket andra näringsämnen och vitaminer som är bra att få i sig.
Kostdoktorn brukar ju lyfta fram att man ska äta riktig mat, och till en portion riktig mat hör det grönsaker tycker jag. De flesta LCHF:are jag hört om äter mer grönsaker nu än tidigare, och jag hör definitivt till dem.
Men ditt fettintag verkar väldigt lågt. Ät gärna kryddsmör eller nån god fet sås till köttet också så får du i dig mer fett. Fett är ju den huvudsakliga energikällan för LCHF:are och bör ligga på 70-80% energi-procent av totala energiintaget. Bara en köttbit, speciellt om det är magert kött som valfri filé eller kyckling, ger absolut inte tillräckligt med fett som sådan. Variera också med fisk emellanåt, t.ex. lax är riktigt gott och har ett bra fettinnehåll och mycket omega 3.
Din magra frukost kan inte mätta speciellt mycket. Prova hellre nåt sånt här:
1dl 10%-ig grekisk yoghurt från Lidl (bara 2,8% kh!), 2msk kokosolja av bra sort, några nötter (t.ex. paranötter), lite linfrökross eller dylikt, en skvätt grädde för konsistensens skull, och lite bär. Rör om ordentligt. Det här åt jag till frukost i morse, med undantag för bären. Hade i en tesked sylt istället, tycker inte det påverkar mitt kolhydratintag speciellt mycket trots att hälften av sylten är socker. Blir riktigt gott och håller en mätt länge. En riktig energibomb! :-)
Edit: Såg nu att du är laktointolerant. Se om du hittar en laktosfri eller en låglaktosyoghurt i så fall. Vet inte hur mycket laktos det är i Lidls grekiska, men tror inte det kan vara speciellt mycket då kolhydratinnehållet är så lågt.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Mnä, visserligen finns det en del kh i alla grönsaker, men t ex sallad väger ju nästan ingenting! Det blir inga stora mängder kh. Jag äter sallad eller andra grönsaker till lunch och middag, både för att det är gott att knapra på och för att det ser trevligt ut på tallriken.
Det kan vara en god idé att som nybörjare inte börja med den mest extrema NCHF, alltså försöka undvika kh helt och hållet. De övergångsbesvär som många får kan bli lite lindrigare då också.
Ska göra så jag äter mer fett.
Men om man äter Stekt ägg i smör med bacon, är det en bra frukost? Eller är den för mager?
Äter ni mellanmål under dagen?
Tack igen för era svar :)
Ska göra så jag äter mer fett.
Men om man äter Stekt ägg i smör med bacon, är det en bra frukost? Eller är den för mager?
Äter ni mellanmål under dagen?
Tack igen för era svar :)
Ägg och bacon innehåller mycket protein och fett så det är en bra sammansättning. Du får själv hitta en lämplig mängd du behöver.
De gånger jag äter ägg och bacon blir det 2 ägg och ett halvt paket bacon.
Ägg och bacon är en bra frukost. Mellanmål äter jag inte, inte ens lunch. Jag äter alltid en ganska stadig frukost så jag står mig till kvällen på den utan problem. Två ordentliga måltider per dag funkar bättre för min viktnedgång än tre, jag tenderar äta för mycket om jag äter tre gånger.
Förlåt att jag stjäl din tråd lite! Men vad glad jag blev över ett positivt inlägg om grönsaker! Något i livet jag älskar är just grönsaker, färgranna sallader med fetaost med mera. Har knappt vågat röra salladen på sistone, vet inte varför men ska bannimej äta min sallad! Mår inte bra av att utesluta allt gott, blir smått deppig tillslut.
Lycka till med din viktnedgång! Förlåt att jag stal tråden lite!!
Jag äter också mycket grönsaker dagligen! Som någon räknat ut ovan ger dessa inte så mycket kolhydrater alls och de flesta behöver inte begränsa sig så hårt tycker jag. Lite skjuta mygg med kanon blir det över det hela.
Jag utesluter "allt vitt" men begränsar mig inte för övrigt. Älskar frukt men försöker för det mesta hålla mig till bara bär, björnbär, hallon, blåbär, tranbär osv (är mitt "godis" numera). Ska man leva länge , resten av livet, på denna kost så ska man bara utesluta så mycket man klarar av tycker jag.
Det är inget självändamål att ligga på så lågt kolhydratintag som möjligt, se till helheten istället! Att äta ren mat och mat som passar just dig borde vara prio ett. Nu tänkte jag på TS och inte dig elin.a., sorry.
Visst är det trevligt med lite grönsaker! Här är ett exempel på en sallad som säljs på finska Hesburger:
http://www.hesburger.fi/tuotteet/salaatit/kreikkalainen_salaatti
Sidan är på finska men jag tror alla förstår näringsinnehållet i alla fall som är räknat på hela portionen. Fett är "rasva" på finska. Jag brukar köpa Hesburgers sallader till lunch ibland och med 80g majonnäs (två portionspåsar) till så blir de mättande och bra.
De har också en medelhavssallad med bl.a. tonfisk, ägg och räkor som innehåller 5g kolhydrater per portion. Plockar man bort citronen minskar det ytterligare lite.
Kortfattat funkar sallader utmärkt för LCHF:are, speciellt om de innehåller lite ost och kött och serveras med majonnäs eller annan fet dressing.
Det finns jättegoda laktosfria mejerivaror. Vi använder Valios smetana (42% fett!) till mycket, t.ex. romsås till fisk. Den är även god som den är. De har även en laktosfri matlagningsyoghurt som är som annan turkisk yoghurt.
Jag har ätit laktosfritt förut eftersom jag trodde att jag var laktosintolerant, men nu tack vare LCHF-kost har tarmen och magen lugnat sig och jag kan äta vanlig grädde osv.
Vi har mycket sallad till vår mat och också andra grönsaker. Riven blomkål som steks i smör, är en delikatess :)