Kemikalier i mat resp vitaminer...
Jag är lite 'brydd' över hur vi reagerar betr kemikalier och E-nr osv i mat…Har varit det väldigt länge… Så jag kastar ut min 'brydda fråga' här för att få höra hur andra resonerar…?
Många människor - så även många LCHF'are - vill äta så "ren" mat som möjligt. För att utesluta så mkt kemialier och syntetiska material som möjligt försöker vi välja ekologisk mat, minimera E-tillsatser o s v. Det tycker jag är bra - och jag gör likadant så gott det går (vilket iofs inte betyder att jag gör det tillräckligt "bra" ännu, med mina mått mätt).
Vad som gör mig lite 'brydd' är, att många av oss också äter vitamin- o/e mineraltillskott av olika skäl - men väldigt få reagerar på eller talar om att så många (de flesta…?) av dessa vitaminer och mineraler vi tillför våra kroppar är "syntetiska" - d v s inte gjorda av "naturliga råvaror". Är det inte lika angeläget att vitaminer och mineraler kommer från en naturlig källa - även om det är i pillerform?
Mediciner, vitaminer och mineraler förr plockades ju ursprungligen från djur- och växtriket men sedan har människan hittat vägar att skapa produkter på syntetisk väg och som "härmar naturen" och "lurar våra kroppar" att tro att det är just "äkta vara"…
Frågan är om våra kroppar egentligen kan hantera ämnen som inte är naturliga - på sikt… och genom generationer?
Jag tänker som så, att våra kroppar är skapta att äta naturliga saker - inte kemikalier och syntetiska material… (annars borde väl piller växa på trän e dyl?) Vi anser inte att det är sunt, rätt och riktigt det gäller matvaror. Men varför köper vi det så mkt lättare när det gäller vitaminer och mineraler? För att kroppen "luras att tro" att här kommer nå't sunt?
Är det sunt?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Väldigt intressant detta.
Jag hör till dem som reagerar på allt möjligt. Har någon sorts utmattningssjukeom med överkänslighet mot allt möjligt. Äter inte multivitamintabletter för att jag mår mycket sämre när jag äter dem. Samma händer med de allra flesta läkemedel, värktabletter med mera. Får ofta MER ont i kroppen och blir helt slut av värktabletter.
Konstigt nog så verkar jag tåla Alvedom. Skumt.. fattar inte detta.
Vad det är för ämnen jag reagerar på vet jag förstås inte. Det kan ju vara både de "verksamma ämnena", de som ska hjälpa oss, som jag reagerar mot. Men det kan åxå vara annat som stoppas i, t ex för smakens skull eller nåt som de har i för att det ska gå att forma pillren.
Min slutsats: Undvika allt som kan undvikas.. äta så naturligt som det bara går.
Hmmm… en annan slutsats man kanske kan dra:
Att din kropp vet vad som är nyttigt, sunt, rent och riktigt - och vägrar att ta emot "kemikalier". Kanske är det så att du egentligen inte alls är sjuk!?! Kanske är det så att din kropp har nått en gräns för hur mycket skräp den tål/vill ta!?! Kanske är det så att din kropp egentligen är så sund som alla våra kroppar borde vara??? Gränsen är nådd…
Jag vill inte alls förringa de problem och besvär din utmattningssjukdom och överkänslighet medför! Inte alls - jag vet att det inte är nå'n lätt tillvaro att leva med dem!
Men för mig är det inte helt ologiskt att våra överkänsligheter faktiskt inte alls alltid behöver vara sjukliga, egentligen, utan "bara" symptom på att "gränsen är nådd". Tvärtom - för mig är det logiskt.
Kemikalier/onaturliga ämnen i kroppen skapar obalans (oavsett det kommer via maten, luften vi andas eller var som) i långa loppet (åtminstone tror jag det), liksom både fysisk och psykisk stress också gör…till slut säger kroppen "stopp". Och då mår vi ju som regel inte bra… Men det är ju sunt ändå att kroppen säger "stopp"… Och det är ju oftast först då vi börjar lyssna till kroppen… (Men obalansen har säkert påbörjats långt innan den "manifesteras" i form av sjukdom, överkänslighet eller annat.)
Och så börjar vi äta vitamin- och mineraltillskott… utan att reflektera över vad de består av…
Att vi ibland behöver äta medicin, det kommer vi ju inte ifrån.
Men, visst, för mig är det skrämmande hur mycket konstigheter vi bokstavligt talat sväljer - utan att "förbryllas" nämnvärt…
Jag hoppas och tror, Kaisakavat, att din kropp har fått dig att lyssna till den - och just det ger den möjlighet att återhämta sig fullt ut!
* * * * * * * * * * *
Kan man då, med din kropps respons och med detta mitt resonemang, konstatera och dra slutsatsen, att Alvedon är något naturligt och sunt…?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Är du säker på att det är samma människor som protesterar mot tillsatser som äter vitaminpiller? 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Nej, jag tror nog inte att alla som vill äta "rent" äter syntetiska vitaminer, Jennix, men nog har jag sett/hört människor som gärna undviker mat med tillsatser i och samtidigt äter "syntetsika vitaminer" - utan att ägna en tanke åt eller ifrågasätta vad de innehåller. Är de gjorda på naturprodukter eller kemikalier, vad innehåller kapslar osv… mm…
Jag har faktiskt aldrig hört "syntetiska vitaminer & mineraler" nämnas i "debatten" om tillsatser o kemikalier i det vi stoppar i oss - kanske har jag bara missat det…?
Andina - Jag tror du kanske bör skilja mellan "logiskt" och "friskt" i ditt resonemang.
Du skriver att du inte vill förringa min sjukdom och samtidigt skriver du att "jag kanske inte alls är sjuk".. hm..
Nog är det logiskt att våra kroppar reagerar på gifter och på annat negativt som vi utsätter oss för. Men jag tycker inte att det är "friskt" att i princip inte tåla nånting alls och inte ha några som helst marginaler.
Det är inte bara kemikalier jag inte tål, utan många helt naturliga saker.. Sinnesintryck och/eller tämligen lätt arbete (fysiskt eller intellektuellt) kan mkt väl utlösa värk, feberkänsla, hjärtklappning, stora kognitiva problem, illamående, huvudvärk, synrubbningarl, m fl reaktioner. I princip sängliggande i flera dagar av att ha passat en tid på vårdcentralen eller pratat med FK i telefon. Att höra en barn tjuta till på affären kan utlösa hjärtklappning som varar i veckor..
Har man väl totalöverbelastat systemet, så kanske även detta är "logiskt".. men inte är det "friskt".
Kaisakavat - nej, förlåt, jag hade en liten annan avsikt och ton i bakhuvudet när jag skrev. Jag menar inte alls att du är frisk - däremot så finns det en "sundhet" i att kroppen protesterar mot saker som inte är bra för den… Det var mer åt det hållet jag avsåg. Men jag ser nu att det går att läsa helt annorlunda. Jag ber om förlåt. Jag var nog för ivrig när jag skrev och ville få ner mina tankar - som är tonvis fler än de jag fick ner.
Måste dock rusa iväg just nu, så kan inte förklara mig eller förtydliga mig mer just nu. Får återkomma betr det asap.
Självklart hävdar jag inte att du är frisk och kry när du mår som du gör o har de problem du har!
Förlåt, förlåt, förlåt - för att jag är otydlig!?
Andina - Jag tog inte illa vid mig.. ville bara visa på mitt eget tänk i frågan just när det gäller mig.. att du kanske behövde nyansera..
Håller ju med dig i mkt av det där med "sundhet" i kroppsreaktionerna. Det är viktigt att ta dem på allvar. Men också svårt.
Det handlar nog om att jag har överansträngt mig "förbi" de sunda reaktionerna - lyssnade inte på dem medan tid var - och därför nu belastas med "överreaktioner". Tror att kroppen läker, men det går väldigt långsamt.
Och jag är inte unik, detta gäller för oss alla.
Så - passa er vänner!!
Jag tror ni har rätt. Det handlar om stress, såväl psykisk som fysisk. Den fysiska är förhållandevis lätt att "göra" frisk, men den psykiska är mycket svårare. Jag tror precis som Kaisakvat skriver att man måste lyssna till sin kropp men sedan också tänka på att vi har olika stresståligheter. Sedan tycker jag att det är mycket viktigt att jobba med sig själv och då menar jag att ibland stressar man upp sig utan anledning. Detta måste man se över. Det sitter i ens eget huvud och det går att träna bort. Fast först måste man läka och först då kan man träna.
De människor som jag känner som drabbats av denna sjukdom har faktiskt en del gemensamt…. De är ambitiösa ("duktiga"), arbetsvilliga (tar på sig mer än de behöver), lojala etc. Det finns många positiva egenskaper att radda upp men….. Men i all iver så glömmer de bort sig själva och att lyssna till sin kropp. Jag tror stenhårt på begreppet att prioritera. Det finns tusen och åter tusen saker som är roliga, viktiga, utmanande etc. Man måste helt enkelt prioritera bland dessa saker och framför allt - sig själv.
Vägen tillbaka är lång och utmanande, men också lärande och givande. Att vara positiv, tänka positivt (även när det är negativt) och att tänka jakande är något att träna på och göra.
Jag hoppas verkligen att du lyssnar till din kropp men också att du utmanar dig (i lagom takt). Det är enda sättet att komma tillbaka.
Med rätt kost, rätt tänk, bra stöd och lagom utmaningar så är du snart på benen igen!
Kram
#4 Ja, missförstå mig rätt nu, jag håller ju med i ditt sätt att tänka om jag förstår dig rätt.
Äter enbart D-vitamintillskott och jag känner ju att jag verkligen kunnat överleva hösten/vintern pga det… Men visst vill jag äta så rent som möjligt och så naturligt som möjligt. Det är ju min hälsa som är mitt fokus, inte att gå ner i vikt.
Lyckligtvis har jag inte huvudvärk så ofta längre, än om jag har fuskat men även då försöker jag undvika huvudvärkstabletter.
Jag undviker sötningsmedel så mycket jag kan, och jag undviker också processad mat så gott jag kan. Så rent som möjligt, tycker jag är bäst.
Men det är ju långt ifrån alla som är som jag.
Och det är ju helt upp till var och en att göra sina val, både med vitaminer och sötningsmedel…
Jag personligen skulle gärna se mer fokus på rena livsmedel och hälsa, inte att man ska gå ner i vikt så fort som möjligt.
Tycker också att folk verkar äta väldigt mycket processat kött och det tror jag är sämre än rent kött… Sen har vi ju detta med mejeriprodukterna men där är jag rätt ensam om att tycka att dom ställer till problem för folk. Och det är en annan diskussion…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Kajsakavat - om du har limpsaxen full med Amalgam + kanske dessutom t.o.m. Guld m.fl metaller - så har du troligen orsaken till dina problem där. Du kanske dessutom har arbetat inom vården & kommit i kontakt med trasiga kvicksilvertermometrar eller likn.
Då lider du av kvicksilverförgiftning.
--------------
Jag vet en som arbetat inom vården & har hanterat många trasiga termometrar - utan att anv. ngr som helst skydd. Hon hade när hon var som sämst ca 100 olika symtom - samtidigt!!!
Detta p.g.a. skador på CNS (centrala nervsystemet) som kvicksilvret orsakar.
Själv räknade ihop ca 40 st olika symtom samtidigt när ja var som sämst - de flesta har ja fortf. kvar efter snart 10 år efter jag stöp - i mer eller mindre grad.
/L
Jag tillhör dom som undviker kemikalier i maten. Och jag stannar inte där.
Jag undviker piller så mycket det går, jag föredrar att få i mig vad jag behöver från naturliga källor. Det enda tillskottet jag stoppar i mig är d-vitamin, och det är i gelatinkapslar (gelatin finns det gott om i tillagat kött, så det får man nog kalla naturligt). Det enda som finns i kapslarna förutom d-vitaminet är "microcrystaline celluose" som utfyllnad, som även det finns i naturen och har visat sig inte ha någon speciell påverkan på biologiska varelser.
Sedan finns det ju andra vanliga källor till att man kommer i kontakt med kemikalier. Jag tänker främst på hygienprodukter. Har du läst på din shampoflaska eller din tandkrämstub på senare tid? Det finns bra alternativ där, inte minst en vanlig parfymfri fast tvål som inte innehåller särskilt mycket konstigheter, som kan ersätta väldigt många "moderna" hygienprodukter med lika bra resultat. Jag använder en sådan både som schampoo och raklödder, förutom att ha den som vanlig tvål.
Sedan är det ingen större mening med att knapra vitaminpiller. Ofta är det i billigare former som inte är lika bra som dom som finns i maten, eller så saknas det hjälpämnen som behövs för att kunna ta upp vitaminerna. Eller i fallet multivitaminpiller så kan det vara för små doser för att få någon som helst effekt.
Sedan har det i studier visat sig att intag av vitaminer och annat som ofta säljs som konstgjorda tillskott snarare har negativa effekter än positiva. Kostdoktorn: Antioxidant-tillskott farligt för hälsan. Det finns ett par få undantag, som t.ex. d-vitamin, som studier har visat ger positiva effekter även vid intag i tablettform. Men multivitaminpillren kan man nog lika gärna slänga, dom gör lika mycket nytta i papperskorgen som dom gör i din kropp.
Lynxx - Limpsaxen? *fniss*
Har ett par gamla amalgamfyllningar som jag gärna skulle bli av med, men det kostar stålar. Mycket mer stålar än jag har.
Ingen av alla de femtielva läkare som jag varit hos, har responderat på mina funderingar kring amalgamet (inte har de haft nåt annat vettigt att säga heller). Tack för tipset, om jag minns det så tar jag upp det igen, med min femtitolfte läkare som jag kanske får tid hos i slutet av augusti.
andreas0 - Vilket d-vitaminpiller använder du - som är så tillsatsfritt? Är det Holistics? Tips om någorlunda icke-dyrt inköpsställe?? 
sepersl - Jag vet inte om du skriver riktat till mig, men tack för råd och omtanke i så fall. 
Har varit sjuk i närmare 10 år, men helt övervägande delen fysiska och kognitiva symtom.. Inte så mycket psykiska. Fast ibland blir det jobbigt även på det viset, när jag har mina värre perioder.
Visst kaisakavat var det till dig. Jag känner verkligen med dig och jag hoppas innerligt att du hittar en väg ut ur dina bekymmer. Kram
#12, Dom jag äter har jag beställt från holland, på wlsproducts.nl. Märket är biotech. Extremt högdoserade, så man tar kanske en var 10-14 dag så blir det lagom dos. Burken kostar en del, men eftersom man tar det så sällan så räcker burken länge, ca 2.5 år. Vilket om jag minns rätt blir ca 50 öre om dagen om man slår ut priset.
Eftersom dom är så högdoserade är det lätt att överdosera av misstag, man får hålla stenkoll på när man tar pillren så det inte blir för ofta. Känner man sig osäker så är det nog bättre att hålla sig till dom med normal dosering som man kan köpa i sverige.

#14 Du får dem att låta farliga.
Jag tycker inte de är lätta att överdosera.
#14 o #15 Andreas försöker bara vara tydlig, då han ju vet att han har med virrpannor att göra.. 
Råkade hitta denna gamla tråd - och blev lite nostalgisk.. ;)
Jag äter numera D3-vitamin (fr WLS) var 7-14 dag ca - och mår alldeles ypperligt av det.
Men visst är det så att vi ibland sållar lite som det faller oss in - och inte alltid helt 'konsekvent' bland kemikalier och kemikalier…
Jag är fortfarande skeptisk till hela vitamin- och mineralindustrin (trots att jag i princip jobbat med att sälja sådana produkter, lite grann, tidigare).
Är det någon som känner till om det finns D-vitamin som inte är gjort på ullfett som i många fall har rester av gifter från parasitbekämpningsmedel?? Kollade med Holistic och deras D-vitamin kommer från ullfett från "down under" och där används just giftiga bekämpningsmedel på fåren…
Äter i övrigt så giftfritt jag kan och använder bara godkända naturkosmetiska produkter för att själv försöka vara så giftfri som det går i dagens samhälle :-)
D-vitamin är det enda tillskott jag inte kunnat hitta naturligt, ja bortsett från solen de få månader den tittar fram… Allt annat får jag från maten coh ibland nypon-, nässelpulver och msm.

#18 UVB-lampor ger giftfri D-vitamin.
Hej på er!
Jag har väldigt överkänslig för det mesta vad tabletter och pulver består av och även alla smakförstärkare. Det blir utslag och diverse elände…har även råkat ut för lunginflammation pga tabletter innan sambandet fastslogs.
Behöver mycket magnesium sedan LCHF-start. Testade Great Earth:s "Super Cal-Mag" då jag hade lyckats förtränga min överkänslighet.
Herregud som jag såg ut efter några dagar på det preparatet. Tänk er "somnat på fjället ett natt i juni" Halsen, ansiktet var fullt av myggbettslikande utslag. Kollade upp innehållet ordentligt o det finns ju en del mindre bra ämnen i det. Vilket/vilka jag reagerade på kan jag inte säga men enligt egen forskning ska tydligen inte magnesiumsilicat vara det bästa att stoppa i sig.
Det finns gott om duktiga medlemmar här, rätta mig gärna om jag har fel.
Gick vidare till "Dolomit" Inte fullt så kraftiga reaktioner…men inte heller full verkan. Småkramper trots maxdos.
Leta vidare…nu hittade jag flytande magnesium och det har funkat perfekt för mig. Sköter jag doseringen blir det inga kramper alls, och det blir inga överkänslighetsreaktioner. Yippie!
http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Mineraler/Multimineraler/Elemental-Magnesium.htm
Har vidare upptäckt att jag tål det mesta som ligger i gelantinkapslar samt alvedon(och ipren) som någon annan noterade tidigare.
Vill tipsa om någon annan har liknande problem. Det är en djungel när man måste söka själv hela tiden utan minsta hjälp.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#18 Det finns d-vitamin gjort av fiskolja vet jag. Kolla utländska siter, där finns oftast flera olika sorter bla droppar med 2000IU per droppe (ibland mer). Men det är svårt att hitta info om varifrån vitaminet kommer, jag tror man får fråga tillverkaren…
Rostas - Men äntligen nån som är som jag i det här fallet!! 
Folk brukar titta skeptiskt på mig när jag pratar om min förmåga att bli 'sjuk' av allt i piller/pulverform. Haha.. undrar INTE vad de tänker..
Jag tål oftast inte heller sånt som ligger i kapslar. Har två burkar Holistics d-vitamin 2000 IE som jag inte tål.. tyvärr. (Ena burken är inte riktigt full.. Nån som vill köpa? Bäst före aug 2011. PMa mig isåfall..)
Men alvedon tål jag. Om jag inte upprepar dosen flera gånger direkt efter varandra.
Mina reaktioner är inte direkt 'allergiska', utan istället liknar det 'influensa' (utan förkylningssymtom). Ont i kroppen, feberkänsla.. allmänt sjuk liksom. Av glutamat får jag även oro/ångest och huvudvärk.
Liksom du har jag problem med småkramper och motmedel.. tar till mig ditt tips om flytande.
Tack igen! 
Härligt! Hoppas det kan hjälpa dig också!