Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3751 ggr
annizan
0

Gallbesvär av kolhydrater?

Jag har hört att man kan få gallbesvär av fet mat, men jag, som i vanliga fall, har problem med magen har haft väldigt lugnt med magen sen jag började äta LCHF-kost för snart två år sen.

Men de senaste halvåret har jag fått symptom som liknar gallbesvär, som uppkommit plötsligt och försvunnit efter ett par timmar. Illamående, kallsvettning, magsmärtor och ibland kräkningar. Först blev jag förvirrad, eftersom jag tycker mig vara tämligen van vid fet mat, men nu tror jag att jag upptäckt vad som spökar. Det är när jag gör avsteg i kosten, alltså när jag sätter i mig kolhydrater, som jag blir sjuk!

Igår gjorde avsteg och jag mådde verkligen pyton! Jag fick kräkas flera gånger, och idag mår jag precis som vanligt.

Tror ni att det är möjligt att kolhydrater i kombination med fet mat kan orsaka gallbesvär? I sådana fall blir det betydligt lättare att avstå kolhydrater, för det är defenitivt inte värt att må så dåligt som jag gjort de senaste gångerna jag gjort avsteg!

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tyvär får jag nog göra dig besviken, de gallbesvär man ofta relaterar till handlar om gallsten/grus, då känner man mest av dessa om födan kräver mycket gallvätska.. dvs fet mat.

Verkar av symptomen mer som bukspottkörteln!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bukspottk%C3%B6rtelinflammation

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annizan
0

Oj vad läskigt! Konstigt att det gått över då oxå efter ett tag.

Nåväl, händer det igen får jag ringa doktorn med andra ord!

Zepp
0

Hoppas jag inte skrämde upp dig.. det var iallafall inte min mening!Skäms

Fortsätter det och kommer tillbaka så kan du ju alltid rådfråga din vårdcentral men de lär i första hand leta efter gallsten.

Symptomen skulle då bero på blockerade gångar, antingen för gallan eller för bukspottet, som är en samling matsmältningsenzymer, blandat med sekret.

annizan
0

Haha ja lite skraj blev jag allt! Men nu vet jag ju iallafall att jag ska kontakta sjukvården nästa gång det händer. Har inte vågat göra det tidigare, jag har varit lite rädd att de skulle tycka att jag inte var klok om jag kom till doktorn och sa jag har ätit så jag har fått ont i magen! ;) Men nu vet jag ju att det kan vara något som behöver kollas upp.

Tack för din hjälp!

Zepp
0

Är du säker på att du inte har gallstenar/grus, för om du inte är alkoholist så brukar detta vara främsta orsaken till besvär med bukspottkörteln.

Aliki
0

Ja, Zepp vet ju, det vet vi….

…men jag har haft magproblem i många år som escalerade 2007…bestämde mig för at åka till akuten dagen efter en pizza ( både kollisar och fett) och en helvetisk natt

Gallblåsan är nu borta men p.g.a mycket inflammerade gallgångar och lever hann de inte "rensa" gallgångarna på stenar. Jag blev erbjuden "rensning" vid ytterligare op. men tackade nej.

I 2 års tid kom, om allt mer sällan, gallstensanfall med jämna mellanrum

Sedan starten av LCHFkost feb-09 har jag inte haft ett enda anfall och övriga magproblem minimalt….det kan ju i och för sig bero på att det är slut på "stenar"…eller? Jag vet inte….

annizan
0

Ja det kan säkert vara gallstenar eller grus, för alkoholist är jag inte. Dock inte nykterist heller, men jag dricker inte särskilt ofta, i snitt 1 gång per månad eller ännu mer sällan och då dricker jag med måtta Glad

Zepp
0

Nämner det bara, för det första de kollar med bukspottkörteln är gallsten och alkoholvanor!

Aliki
0

Mig frågade de innan op. om jag var alkoholist eller haft sex med narkoman då mina levervärden var extremt höga…hehe Skrattande….. Dagen efter op. var mina värden 30% lägre och kontrollen efter 2 veckor visade helt normala levervärden…..Jag har även bett om extra kontroll vid senare tillfällen och "transarna" är fortfarande ok!

Levern kan altså bli inflammerad med annat än missbruk…tex vid "proppfull gallbäsa/gallgångar " med påföjande läckage ut i levern..

annizan
0

Jag tror jag ska ringa och boka mig en tid hos doktorn och förklara mina besvär, lika bra att få det utrett. Främsta anledningen till att jag dragit mig för det är för att jag tänker att de skulle säga något i stil med "Gå ner i vikt så ska du se att besvären försvinner".

korseett
0

annizan- det där har jag också varit med om men det är några år sedan nu. Eftersom jag haft gallbesvär redan före LCHFkosten på den fettskrämda tiden så kände jag igen smärtorna. Men det kunde likfullt inte bero på mängden fett eftersom jag då ätit LCHF i några år men kom på att det var vid avsteg- en massa kolhydrater och fett. Det var så under en period men det har inte kommit tillbaka trots det långa avbrottet från LCHF i vinter. Fick aldrig någon rätsida på orsaken men kopplingen var klar

Rostas
0

Annizan, jag har haft ett långt elände med gallbesvär. Opererades för många år sedan, blev inte helt bra utan kunde få anfall även efter operationen. Utlösande faktorn var alltid för mycket fett. Jag var ganska tveksam till om jag skulle klara LCHF-käk pga av detta.

Det har gått hur bra som helst. Lite känningar i galltrakten de första 2 veckorna, sen har det hållit sig borta om jag inte har ätit för mycket kolhydrater samtidigt.

Den mängden fett jag äter per dag nu på LCHF hade jag aldrig klarat utan att få gallbesvär tidigare då jag även åt kolhydrater. Jag har funderat på det här sambandet fett-kolhydrater-gallproblem men tänkt att det är väl som med allt annat, de försöker skrämma oss från fett, kolhydraterna är det ju inget fel på Förvånad

annizan
0

Intressant att se att jag inte är ensam om att få besvär av just kolhydrater + fett.

När jag äter endast fett märker jag inte alls av några besvär, inte hittils iallafall.

annizan
0

Intressant att se att jag inte är ensam om att få besvär av just kolhydrater + fett.

När jag äter endast fett märker jag inte alls av några besvär, inte hittils iallafall.