Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5146 ggr
jeanettee
2011-04-08 22:28
0

Sömnproblem?

Har ätit lchf sen i mitten av januari och det tickar neråt på vågen. Men nu den sista veckan så har min sömn gått åt pipsvängen. Jag KAN verkligen inte sova. Är inte så där överdrivet trött om dagarna dock. Visst, på morgonen är jag mer död än levande men det går över efter ett tag. Innan den här tiden av sömnlöshet så sov jag istället alldeles för mycket. Kan det bero på kosten?

Zepp
2011-04-08 22:42
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan nog beror på lite vad som helst, vet när jag drabbas av något virus så märks det först på att jag sover dåligt.

Verkar som om kroppen håller på att kämpa mot något och inte slappnar av.

Oandrasidan händer det väl en del i kroppen om kilona försvinner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Stella69]
2011-04-08 23:23
0

Kan det bero på att det är ljusare på kvälllarna, eller sover du oroligt även på natten??

Har det hänt något omväldande eller tänkvärt i ditt liv som gör att du omedvetet ältar det??

För mig är LCHF som ett sömnpiller, från att tidigare ha vaknat 4-5 ggr/natt och vridit mig i sängen, så sover jag nu oavbrutet hela natten.

kattislchf
2011-04-09 10:40
0

Jag har också haft sömnproblem när jag äter LCHF. Upptäckte då att jag är kolhydratkänslig fast på andra hållet. Äter jag för lite kolhydrater, typ 10-15 gr/dag eller mindre, då mår jag dåligt. Och det handlar inte om omställningsbesvär. Min kropp blev 'stressad' och gick upp så mycket i varv att jag inte kunde sova. Nu när jag ökat kolhydraterna lite sover jag bra igen. Slarvade häromdan och då var nattsömnen förstörd igen.

Så du kan ju prova att öka kolhydraterna något.

Det finns en gammal tråd här om att många äter en liten bit kokt kall potatis innan läggdags för att sova bättre. Och det verkar funka för dem.

Lycka till!

[Pennylane1]
2011-04-09 11:07
0

# 2 öhhh sover oroligt även på natten? Jag förstod det som att TS inte kan sova alls?

[Stella69]
2011-04-09 15:26
0

#4 Tänkte kanske att TS har svårt att somna på kvällen.

[maxxtro]
2011-04-09 18:54
0

Lustigt, för mig är det tvärtom. Äter jag inga / lite kolhydrater så sover jag väldigt djupt. Och jag sover 2-3 timmar mindre än om jag äter kolhydrater. Men även om jag sover mindre så är jag jättepigg på dagarna.

cream1
2011-04-09 22:37
0

Jag hör också till de som inte kan sova om de ätit för lite kolhydrater. Händer det går jag upp och äter tex en bit choklad eller någon deciliter yoghurt, sen brukar jag somna och sova bra.

Du kanske också hör till oss som behöver äta lite mer kolhydater för att kunna sova?

Zepp
2011-04-09 22:51
0

Kan ju vara relaterat till att blodsockret sjunker för lågt på natten och kortisol får träda in och pressa upp det.. då lär man vakna, det är så det sker på morgonen med gryningsfenomenet.

Det där kan man lätt testa genom att inmundiga lämplig dos långsamma kolhydrater på kvällen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jeanettee
2011-04-10 09:46
0

Problemet ärnog mer att jag inte har kan somna. När jag väl har somnat är det väl si så där men största problemet är alltså varit att jag inte har kunnat somna, inte alls varit trött utan nästan "speedad" eller hur man ska säga.

Jag är inte stressad eller går igenom något så jag tror inte att det är det, är för första gången på många år väldigt balanserad i psyket om man nu kan säga så. =)

Dock har det blivit bättre nu i helgen då jag har jobbat och då tagit ut mig på ett annat sätt. Men så som jag har varit nu i veckan när jag var ledig har det aldrig varit så tänkte om det kunde hänga samman med kosten.

Joxer
2011-04-10 10:00
0

Jeanettee, jag befinner mig i exakt samma situation som dig sedan årsskiftet.

Man upplever aldrig att man somnar någonsin, men ändå är man pigg på dagen?

Jag skrev ett epostmeddelande till en sömnklinik och frågade om de stött på någon med samma symptom tidigare, jag kan skicka dig ett pm exakt hur jag beskrev mina sömnproblem så kan du se om du upplever precis samma sak som jag.

/joxer