Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 2968 ggr
marikard
0

jag glor på vad andra handlar...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag är i matvaruaffären tittar jag ofta på vad andra handlar och funderar på vad de ska laga för mat av det de handlat.  Ibland kan jag vara fördömmande.. man som köper två sexpack folköl och en påse gorbypiroger..JOJO minsann, ungkarl så det skriker om det…

I dag var jag mer fördomsfull än någonsin förut. kvinnan med två döttrar framför mig köpte Juicer, saft- light, lätta bordsmargarin, light påläggskorv och mager ost. Flera påsar vitt bröd och 8!! flaskor pepsi MAX 1,5 liters. Gissa vad som gick runt i mitt huvud då!

I bland undrar jag vad de i affären tänker om det jag handlar…

Aliki
0

Jag gluttar också…..och blir ledsen ibland över vad jag ser. Speciellt då vagnen tillhör yngre personer, det berör mig mer illa av någon anledning

[Pennylane1]
0

ja ni skulle se mina söner!! Det är cola och pizza, piroger och nudlar… och chips och godis i stora lass! Den ena är smal och tränar en del, den andra mycket kraftig och sitter enbart framför datorn. (båda är myndiga och bor numera själva, tillsammans)

Olikheten i konstitution har funnits ända sedan de var barn, den yngre verkar inget fastna på även om han äter lika onyttigt.

tistelflikkan
0

jag tycker det är spännande att kolla i andras matkorgar. men jag tycker det är viktigt - för min egen del - att inte lägga så mycket värderingar i vad de handlar. inte för att det alltid funkar… Tyst och jag funderar också mycket om vad andra tror om mig när de kollar i min matkorg. kött, fett och ost typ… vad kommer de tro?! tänkte likadant tidigare om jag hade ex en chipspåse och en läsk… VAD tänker de andra om mig?

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

tistelflikkan
0

vill tillägga att jag när jag hade ex fullkornsbröd, frukt & grönsaker och kanske en light-philadelphia eller en pkt lätta kände mig oerhört duktig och stolt när jag gick till kassan.. Skäms

tistelflikkan

squeezetoy
0

Jo, visst kollar man vad som finns i korgen/vagnen, sen lägger man ihop det med hur person/personerna som handlar ser ut och visst, ibland blir man otroligt fördomsfull.

Men så försöker jag tänka att dom faktiskt kanske gör som jag ibland. T ex, finns det alltid flerköpserbjudanden på cocacola där jag handlar. Så då blir det att jag köper kanske 6 tvålitersflaskor. Men då hamnar 5 av dom i jordkällaren och så har jag handlat en dryg månads colaförbrukning på en gång.

Ibland hoppas jag verkligen att folk handlar för att det ska vara fest också, för om de själva tänkte stoppa i sig den stora mängden snacks som finns i vagnen så är det riktigt onyttigt, även om det är fördelat över flera helger.

marikard
0

Skönt att höra att det inte bara är jag som gluttar på andras inköp…

Effie
0

Jag hittade den här tråden

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[maxxtro]
0

När jag handlade för några dagar sedan så parkerade jag en stund vid chips- och godisavdelningen. Det är nämligen där de normalt placerar nötter.

Hade svårt att hitta något vettigt (idioterna lägger ju till socker t.o.m i nötblandningar) och blev stående en lång stund.

Samtidigt som jag letar så kommer en kraftig kvinna med 3 st hakor vandrandes längs med hyllan. Hon sneglar på chipsen och saktar ner något. Ökar sedan takten och försvinner runt hörnet.

Letar vidare en stund (ngr minuter) bland nötterna och plötsligt så dyker kvinnan med hakorna upp på andra sidan igen. Susar förbi mig och stannar vid chipsen igen. Klämmer på 2 st påsar. Tar de inte utan vandrar vidare.

Vid det här laget så upptäcker jag Macadamianötter längst ner i hörnet av hyllan. Lättsaltade, högt fettinnehåll och nästan inga kolhydrater. Greppar en påse och börjar vandra vidare.

Nu kommer samma kvinna igen (!) och i ögonvrån ser jag hur hon med raska steg beger sig än en gång mot chipsen. Nu tar hon snabbt 2 st påsar och rusar fort vidare.

Jag lämnade godisavdelning med ett stort skratt Skrattande

[MargaretaA]
0

Jag undviker faktiskt att titta på vad andra handlar för jag blir så beklämd av det, men iband undrar jag vad folket i kassan tänker när jag lassar upp mina grejer på bandet. Grädde, Creme Fraiche, dessertostar, smör, kött och inga grönsaker. och så sexpacken Pripps Blå till gubben SkämsSkrattande

JazzBass
0

Det är ju oundvikligt att lite snegla på vad andra plockar från hyllorna. Man blir så deprimerad då man ser äldre överviktiga kvinnor (typiskt) vid osthyllan och tar en 10% ost efter lite betänketid och går vidare i tron att den är hälsosamma. Av nån konstig anledning tycker jag inte det är samma sak vid gräddhyllan. Av nån outgrundlig orsak är det mer yngre kvinnor som köper gräddsubstitut för matlagning med 4% fett (hur får det ens kallas fettblandning?) Det verkar som om folk tror att matlagningsgrädde är bättre till maten än äkta grädde. Obestämd

Ett gott tecken är att den riktiga grädden nuförtiden oftare är slut i butiken medan lättgräddhyllorna är relativt fulla. Det kan förstås till stor del förklaras med att de konstgjorda produkterna har oändligt mycket längre hållbarhet, men den värsta fettskräcken verkar börja ge med sig också här i Finland. Försäljningen av smör och grädde har ökat rätt mycket här på sistone. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tistelflikkan
0

#8 haha! jag kan se det framför mig :)

OT: jag köpte nötter idag, blandade. jag kollade igenom alla olika nötblandningar som fanns… hitta EN som va rostad och saltad utan massa majsstärkelse eller socker… det var Estrellas mix. hade tänkt att jag skulle köpa en annan mix som va orostad och rosta själv i stället men nu slapp jag det :) (fast nu när jag tänker efter så undrar jag vad det är för olja de använt… det står bara "vegetabilisk olja"… hm. nästa gång kanske jag rostar själv ändå…)

tistelflikkan

Minorca
0

Jag kollar också andras matkorgar/vagnar, tycker ofta ganska synd om folk, som äter så mycket sockerprodukter.

De första gångerna jag handlade enligt LCHF, kände jag mej nästan kriminell, så fettskrämd var jag. Nu är jag stolt över min mat korg som inte innehåller massa socker och stärkelser förutom lite grönsaker.

Aliki
0

#2 pennylane….min dotter är överviktig, mer än mig och i stort sett helt stillasittande…hon läser GI-recept , lagar egen mat och äter mat jag lagat men vägrar acceptera att min valda väg skulle var bra.

Idag åt hon tacosallad, ( jag hittade mycket kött till extrapris så det blev både köttfärs, strimlad lövbiff och strimlad fläskkarré) med alla tillbehör som fet guccamole och bara 1 litet tortillabröd…och nu är hon på väg till ICA. Jag blir så ledsen….för jag vet redan nu hur hennes varukorg kommer att se ut….Gråter Förmodligen därför blir jag mer bedrövad när jag ser otäcka varukorgar tillhörande yngre och unga vuxna

SunnaSunniva
0

Det är så roligt att läsa detta, för ibland när jag går i mataffären brukar jag se och förundras över att främlingar stirrar ned på mina varor. Jag har aldrig riktigt förstått varför, men nu har jag fått en djupare insikt om saken. Flört Missförstå mig bara inte, jag stör mig inte på att folk ser efter, det får de gärna göra. Jag trodde bara inte att någon tyckte det var intressant vad jag köper. Tungan ute

froglet
0

Haha, jag brukar inte bry mig om vad andra handlar eller om de tittar i min korg… Men jag konstaterar ofta att affären har varor som till 99% är ointressanta…! Tänker "vem är det som köper det här?????????????"

Flört

spruttibangbang
0

Jag jobbade på ica MAXi en sommar och satt endast i kassan. Jag såg vad ALLA handlade och jag mådde så dåligt av att se hur folk förstörde sin hälsa med allt skräp.. jag kunde inte vara kvar efter den sommaren när de ville ha mig som extraarbetare :(

Speciellt jobbigt blev det då barnfamiljer med skrikande ungar kommer och storhandlar och köper ingenting som är bra. Inga grönsaker, ingenting naturligt och lätt av allt.. ungarna ser halvdöda ut och är som små köttbullar, dvs tjocka, precis som deras föräldrar.

Det absolut vidrigaste jobb jag någonsin haft! Aldrig mer!

Jag hade då ätit LCHF i 3 år ungefär och dessutom gjort mig fri från en hård candidaförgiftning.. jag ser candidasjukdomar i många människor där ute och ingen vet någonting om det, inte ens läkare.. Hemskt att sitta bakom kassan och inte få säga nånting annat än "Vill du ha det på summan" och le och sen hälsa "ha en bra dag!" när man vet att de inte kan må bra av den där sk. maten de köper…

korseett
0

hihi, det kallar jag "yrkesskada"

marikard
0

#16  Vete sjutton om jag skulle ha klarat det jobbet! 

I dag i affären hade jag mamma och pappa tjockis framför mig i kassan. de hade fyra ungar i sitt sällskap. barnen skulle få lördagsgodis.  var unge fick godis för dryga hundringen. Jag blev verkligen ledsen. Barnmisshandel skulle min chef ha sagt.