Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1815 ggr
[Russinflarn]
0

TV4-nyheternas dietist

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såg ni det?

Han killen var ju bra reklam, onekligen, men jag blir så TRÖTT på dessa dietister - eller iaf deras hänvisande till studier. Vilka studier? (plus tusen följdfråggor.)

Och nu måste jag ännu en gång förklara för mina kära föräldrar om vikten av källsäkerhet, statistik och hur man kan tolka studier. Och hur dessa studier är uppbyggda.

Tyvärr så har iaf min far en tendens att lita mer på personer i TV (särskilt dietister) än sin dotter som läst biokemi och fysiologi.

Och inte fan kommer de läsa Matrevolutionen heller. Ursäkta svordomen.

Jag behövde bara skriva av mig, har nog inte någon egentlig poäng mer än att jag surade ur lite. Heh.

Och kanske, kanske har jag druckit ett eller två glas rödvin en måndagkväll i min ensamhet och reagerade lite därefter.

*rodnar lite*

hallonlove
0

haha härligt med vin! :)
Jag blir också lite irriterad, att sverige har fått kolhydrat-skräck istället för fett-skräck… 

men jag känner att det inte är någon idé att försöka få andra att förstå eller äta som jag. Jag har berättat för mina föräldrar och de är väldigt glada för min skull. Äter lchf för att lindra min tarmsjukom, crohns sjukom.
Magen har blivit mycket bättre och i sommras var jag lyrisk. Mina föräldrar tyckte väl jag blev lite tjatig tillslut och pappa sa till och med att jag pratade som om jag var djupt relgiös.

Haha jag kan nästan hålla med men blev såklart inte glad. Jag var överlycklig över min framgång men samtidigt var jag tvungen att sluta prata om det hela tiden.

Nu försöker jag bara fortsätta och undvika sockret som alltid lockar på helgen och inte försöka "predika" känns bara onödigt, jag vet själv hur bra jag mår :)

Margareta
0

Jag tyckte killen gjorde ett härligt intryck.

Folk vill bli friska och pigga!

Numer pensionär i Nynäshamn

Wildrat
0

#2 Han var också lugn och snäll och gav ett varmt intryck till skillnad från dietisten som var märkbart upprörd. Så långt ifrån ilskna och arga LCHFare man kan komma…

Margareta
0

Eftersom jag inte tycker om att vi pratar illa om folk här på forumet kan vi väll nöja oss med att ställa öppna frågor till Anna Ottosson.
Vem vet - vi kanske kan få hit henne för att svara?

1. Hur många överkilon har du själv haft och hur länge?
  2. Hur många viktminskningsråd testade du för att få bort dina egnaöverviktskilon?
  3. Hur många gånger har du varit inskriven vid Viktväktarna?
  4. Vad får dig att tro att LCHF-are äter mer protein än andra?
  5. Vilka studier stödjer du dig på?
  6. …

[Russinflarn]
0

#2  Hehe, ja idag behövdes det helt enkelt lite vin för att överleva måndagen! Håller för övrigt med dig till fullo! :)

#3 Jäpp, sant, sant!

#2 och 4 Jajjemensan, ska jag vara helt ärlig hade jag ingen koll på att det var Anna Ottosson, blav bara så hjärtligt trött för att jag nu vet vad jag kommer få höra och vad jag måste försvara inför framförallt min käre far.

Jag var inte ute efter att dra någon i smutsen!

Tycker ditt förslag låter mycket, mycket bra!

maxiq
0

Tvivlar på att Anna skulle ha några bra svar. Hon lyckades inte så bra på chatten i kväll…

"Bosse: Sedan jag valde bort kolhydraterna slutade jag snarka efter 4 dagar på nya kosten, minskat totalt 50 kg, blir inte längre förkyld, inga hål i tänderna, alla mina värden är perfekta, vad kan vara farligt med det? varför ska jag äta sådant jag inte tål?
Anna Ottosson:
Stort grattis Bosse! Låter som du har hittat något som passar dig"

Denna kommentar har tagits bort.
[maxxtro]
0

Denna kommentar har tagits bort.
yvonnel
0

En av fyra drar ner på kolhydraterna……………det blir 2,5 på 10 alltså 25%

Eller?

MimLan
0

Jag kan garantera att hon varit platt som en planka hela sitt liv, jag gick i samma skola som henne.

Men är hon TV4:as dietist eller var hon inbjuden som "expert"?

Margareta
0

Hon är nog bara inbjuden

Jojo55
0

Kollade på klippet. De verkar tro att man ersätter kolhydraterna med protein? Det är ju lite synd om de bygger sin kritik på felaktiga fakta.

LatMask
0

Margareta, vettiga frågor, men de får nog inga svar… Det är nog så, för "missbrukare" av olika slag, att man måste ha varit där själv för att förstå.

Jag skulle själv kunna sitta och säga "men det är väl bara att sluta dricka"? Skäms 

Dietister brukar antingen vara väldigt smala och tjusiga = naturligt smala, tål kolhydrater jättebra, eller också småknubbiga (upp i medelåldern) = "vanliga" människor som förtvivlat kämpar emot "naturalförloppet", att bli rundare och rundare med en HCLF-kost. Det slår mig att det måste vara enormt ångestdrivande att märka att man blir knubbigare och knubbigare, när man ska vara en förebild för tjockisar. Kan tänka mig att det spenderas åtskilliga timmar i löparspåret o dyl för att få bort fettet… stackars människor, när räddningen är så nära…

maxiq
0

Dietister har en förmåga att missförstå LCHF med flit och påstå att det är inte bra att äta så mycket protein. De har nog insett att det inte går att skrämmas med fett längre. Märkligt att ingen av dem har klankat ner på Pauluns ISO-diet där man ska äta 33 E% protein…

Obestämd

LatMask
0

Jag har också häpnat över att LCHF har kallats en högproteindiet. Var i hela friden har folk fått den idén?

Athenasmatte
0

Att dagens dietister och "experter" inte vill medge att LCHF faktsikt är att föredra, är för att det skulle kosta en massa pengar och energi att ändra i alla böcker och riktlinjer som finns i Sverige. Man är helt enkelt för bekväm, lat och snål för att tänka på människors hälsa och därmed ändra alla "fakta" och rekommendationer.

Deras lathet kommer i slutändan gör fler människor sjuka =(. Men det gäller att vara kritisk och ta reda på fakta själv. Dagens dietister kan man inte lite på. Jag hade tänkt läsa till dietist först, men när jag fick reda på att de förespråkar tallriksmodellen sket jag i det eftersom jag absolut inte kan stå för den så¨kallade tallriksmodellen (den fungerar INTE!).

PAX//Madeleine

[stuxen]
0

Altså, jag anser att det är bra att vi har kolhydrats fobi.
Sedan kan man fråga sig vart dom fått ifrån att vi skulle äta mera kött.

Iofs förstår jag inte felet i att vi skulle äta mera kött inget farligt med det.
Så länge vi inte äter mera e% protein än Fett + kolhydrater finns det ingen fara med det.

Sedan undrar jag vilka studier och vart de kopplar ihop dödligheten, då forskning hävdar motsatsen.

Angående bra Balans mellan kolhydrater protein och fett håller jag med henna. Vi har många helt fel balanse emellan dessa.
Jag sägen minst 50 % fett max 45 % protein mellen 1% - 20% kolhydrater. Svårt att undvika dom helt men vi behöver inte vara oroliga för dom.
Vill man ha dom så visst fine men håll koll på dom.
Kolhydrater är fina och ger färg, det är allt.

[maxxtro]
0

Det slår mig att det måste vara enormt ångestdrivande att märka att man blir knubbigare och knubbigare, när man ska vara en förebild för tjockisar.

Vet inte varför, men jag kommer att tänka på TV serien "Little Britain" :)

http://www.youtube.com/watch?v=qcVZg2tVswk

gun92884
0

… men h*n har fel om dust … det bestar av sa manga olika delar sa det lar val finnas bade fett och kolhydrater dar …Skrattande

starhawk
0

Det beror helt på vad "dust" kommer ifrån, om det kommer från ett vulkanutbrott lär det inte finnas varken fett eller kolhydrater i det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

yvonnel
0

#17 Athenasmatte

Jag tycker absolut att du ska läsa dietistprogrammet om du har förutsättningar,  som tex. att tänka själv. Att läsa in kunskapen som behövs för att kunna få möjlighet till ev. forskning eller bara stanna vid rådgivningsdelen och veta vad man vill förkunna, med tillräcklig basbakgrund, skulle väl verkligen vara något att sträva efter. Det är ju trots allt ingen som kan tvinga dig att tänka på ett visst sätt.

Rebeller behövs!

gun92884
0

… tvivlar pa att det var fran vulkanutbrott h*n menade … Skrattande

starhawk
0

#23: Med tanke på vad som hände på Island för inte så länge sen så är det väl inte otroligt att det har letat sig in lite här och var Glad, men mestdadels består dammet av vår avlagda hudkostym, och den kan iofs innehålla diverse kolhydrater och fett, men en stor del betår också av ytterst små flagor från huset och dom lär ju vara tämligen befriade från kolhydrater och fett

gun92884
0

… #24

… sa aldrig att det var manga kolhydrater i vanligt damm - dust - men att det ar fel att saga att det ar helt utan …Glad

starhawk
0

#25: Men sa han inte "Low fat" ?

gun92884
0

#26 … det stammer nog, det var tanken pa cell shedding som fick mig att lystra till … var ett par dagar se'n jag sag videon och amnet har inte legat uppermost in my mind Skrattande … vitsen var ialla fall att det gick att ata utan att det skulle harm the diet …

[maxxtro]
0

Nu har de ju tagit bort klippet i #19. Här är en ny länk

http://www.youtube.com/watch?v=Z3Nnic7vqVA

Sök på "Little Britain fat fighters" om ni vill se fler klipp

http://www.youtube.com/watch?v=x3QDKVxpuCE

http://www.youtube.com/watch?v=DlhFZrGfdJQ

http://www.youtube.com/watch?v=lnUf5GHNLOc