Kan man inte mjölk som LCHFare ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej på er !
Nybörjaren ser att ni gör äggmjölk, betyder det är mjölk inte passar i LCHF ? Jag dricker visserligen aldrig mjölk, men undrar över om jag inte kan använda det ? Grädde är ju också en mjölkprodukt…
Jo.
Allt handlar om vad DU tål.

Mjölk innehåller rätt stora kvantiteter laktos och protein som ger ett stort insulinpåslag.
Och sen så är mjölk en näringslösning för att kalvar skall växa snabbt och lägga på hullet.. med andra ord kanske inte helt optimalt för viktnedgång!?
Olika mejeriprodukter är då lite olika smör bäst och vanlig mjölk sämst.
Ett glas mjölk ger 10 gram kolhydrater.. blir inte mycket kvar till grönsaker då med andra ord.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp hur skiljer sig mjölk från ko och från människa i sammansättning?
Sedan måste man titta på att mjölken är separerad som vi dricker det är inte den som kalvadna dricker.
Själv tror jag att mjölk är bra för oss då vi är uppfödda på mjölk, frågan är bara vilken mjölk hur mycket och givervis skall den vara opastoriserad.

"Modersmjölk utgör den viktigaste näringskällan under spädbarnets första levnadsår, innehållandes 0,8% till 0.9% protein, 3% till 5% fett, 6.9% till 7.2% kolhydrater och 0.2% aska (mineraler). Dessa näringsämnen är väldigt viktiga för barnet då det behöver dessa ämnen för att kunna växa. Efter 6 månader kan tilläggskost börja introduceras tillsammans med modersmjölken.
Modersmjölken tillför näringsämnen och tillväxtfaktorer vilka är nödvändiga för barnets tillväxt. Barnets immunförsvar stärks också genom överförandet av oligosackarider som skyddar barnet mot infektioner. Vidare finns det även immunförsvarsceller såsom T-celler, makrofager och granulocyter i mjölken. Man har även från modersmjölk isolerat ett protein som kallas för HAMLET, vilket har visat sig kunna döda cancerceller."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B6stmj%C3%B6lk
Modersmjölk innehåller ännumera laktos än vad komjölk gör och lite olika fettsyror, samt olika protein.
Mjölk är nyttigt inte tu tal om annat.. men kanske inte det mest optimala vid viktnedgång.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Öl innehåller ungefär lika mycket kalorier per 100g men färre kolhydrater, ca 3g/dl mot ca 4,8g/dl. Tål att tänkas på. :-)
Bäst att undvika mjöllk som måltidsdryck på samma sätt som man bör undvika öl alltså.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Vore jag en kalv, så vore säkert komjölk optimalt för mig.

Vad är problemet för dig om du inte dricker mjölk? Jag dricker mjölk ibland eftersom jag tycker om mjölk.
Grädde är givetvis bättre ur LCHF-synpunkt men inget jag använder som måltidsdryck.
Nu teoretiserar ni för mycket. Prova i verkligheten istället vad som fungerar för viktnedgång. Det är skillnad på olika kolhydrater.
Vill man dricka mjölk för att man tycker om det så gör man det, för mig är det för mycket kolhydrater för att det ska vara värt det.
Människan är den ena arten som dricker mjölk av en annan art och dessutom gör det i vuxen ålder, väldigt udda egentligen.
nu är äggmjölken inte så mycket ersättning för mjölk som för grädde, tror jag, och används även som måltid. En äggmjölk är energität och mättande och enligt många av oss jättegott.
Anledningen till att ha äggmjölk i kaffet t.ex. istället för grädde eller mjölk är att man spar kolisar (nära noll jämfört med allt från 1,5 till 2,5 för en halv dl, det kan bli en del om man dricker några koppar kaffe per dag) samt att många upplever att mjölkproteinet hämmar viktnedgången. Plus att det är toppen för dem som är laktosintoleranta.