Tips på "tuggfri" mat efterlyses!
Jag har haft lite otur med en kindtand, idag har jag fått rotkanalerna rensade *brrrr* och måste nu vara jätteförsiktig med vad jag tuggar i mig den närmaste månaden. Inget hårt som nötter eller hårt bröd (inget problem!) o d.
De senaste dagarna har jag helt enkelt inte kunnat tugga pga värk, och har därför ätit kokta ägg med smör, proteindrinkar (på grädde), haft proteinpulvret i turkisk youghurt mm. Har tappat ett kilo….
Men. Jag kommer nog att tröttna på denna påvra diet. Därför vill jag jättegärna ha tips på mat som inte behöver tuggas så himla mycket samt inte "smular av sig" i munnen. Alltså att jag ska råka få något hårt på tanden som jag kan tugga sönder den med. För i dagsläget är det bara "skalet" kvar av tanden.
Äggmjölk finns absolut med i planerna, likaså omelett od. Men tips på annat än äggamat tas tacksamt emot!
Smörstekt vitfisk. Mjukt och gott.
Variation på ägg och smör: rör ihop äggula och mjukt smör. Söta. Ev vanilj. Smörkräm med andra ord.
Men, är inte tanden fylld på något sätt?
Min rotfyllning blev igenfylld med provisorisk fyllning. När jag hade "tuggat bort" för mycket av den fyllde jag enkelt igen det med cavit. Det är ett fyllningsmaterial som du hittar på apoteket. Bara att stoppa i och låta stelna i två timmar. Så riskerar man inte tanden.
Cavit är också bra att ha i necesären när man reser utomlands. Om man tappar en plomb eller biter sönder tanden osv så går det att stoppa i och man slitter obehagliga och dyra tandläkarbesök utomlands.
För att svara på sin fråga, varför inte tonfisk och majonnäs. Det är mjukt och bra.
#1 Det låter ju farligt gott!
#2 Tanden är uppborrad och förberedd för rotfyllning. Men jag har en riktigt elak inflammation som sätter käppar i hjulet, så vi måste avvakta i en månad för att vara säkra på att den är borta.
Tanden är nu fylld med något anti-inflammatoriskt fram till själva rotfyllningen.
Tonfisk äter jag sällan, ska absolut prova det med majjo!

Om du äter makrill i tomatsås, så är det gott ihop med mascarpone ost
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Köttfärs!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Blomkålsmos! Jättegott och lent i smaken 
Bless!
turkisk youghurt med grädde och kanel.
fisksoppa med grädde, vitlök och saffran och en klick aioli. fisken kan du koka sönder lite extra så blir den lätt att äta.
andra soppor. jag gillar hemgjord champinjonsoppa med grädde och buljong.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Räksoppa som du kokar på skalen och huvudena av hela räkor som du skalat. I med fisk eller hummerfond kanske. Sila bort skalen. I med massa grädde och CF. Krydda med salt, cayennepeppar, paprikapulver, dill.
Mycket fett och bra. Mums.
Vill du ha den tjockare kan du ju "reda av" den med riven ost eller färskost.
Tack för bra tips!
Zepp - köttfärs vågar jag faktiskt inte äta på ett tag. Det har några gånger hänt att jag tuggat på nån broskbit (eller nåt hårt i alla fall!). Inget jag bryr mig om i vanliga fall, men nu är jag extra vaksam :-)

Spotta ut broskbitarna.. eller frys in dem till senare tillfälle!? 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Koka soppa på en brosk, kanske 
Näru, grejen är ju att jag förmodligen skulle hitta brosket för sent, liksom…
Gjorde en god röra igår med cd hackade kräftstjärtar stekt strimlad bacon ärtor grönsparris lite Chile och till det crepes
Creame fraîche skulle de va och hackad rödlök glömde ja :))
De flesta fiskar, skaldjur, och även fina köttbitar går väl att mixa till puré? Välkokt kalvkött t.ex. Krydda smaskigt, så smakar det gott även om konsistensen kanske inte är den mest aptitretande.
Googla på hemgjorda barnmatspuréer, kanske? Kom bara ihåg att krydda bättre än man gör till bebisar!
Grönsaker är också gott att puréa! Guacamole, blomkålspuré, baba ganoush… och fetaost-röror!
Pannacotta till efterrätt? 
**Surface of Velvet
**Core of Steel
kycklinglevermousse. mixa tillagad kycklinglever med vitlök och vispgrädde, salt och peppar till en bra konsistens. mums!
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Sylta är gott och lättuggat.

Sylta är gott, men den kräver mycket vid-sidan-om-fett.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...