Ämnesomsättnings-svar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min läkare ringde och sade att mitt ämnesomsättningsprov hade kommit, och det var bra.
Frågade om han kunde maila resultatet till mig, och fick svar:
P-TSH 1.09 mlE/L
Var det allt????? Hur ska jag tolka det?
Att ditt TSH-värde är 1,09 millienheter per liter. Referensvärdet är mellan 0,3 och 4 millienheter/liter. Så du borde ha rätt bra ämnesomsättning, men läkaren bör ju ta hänsyns till välbefinnandet också.
Tack för svaret, Caywin.
Men brukar det inte vara fler poster när det gäller ämnesomsättningsprov?? Blev så paff över att det bara är en enda……kan det vara så att det tas mer utförliga provet ifall det här första visar ett värde utanför referenserna??
#2 Det var en dålig och okunnig läkare du träffade (tyvärr finns det många). Ja, man behöver ta fler prover för att få en fullständig bild men det är sällan det görs på vårdcentraler då läkare där ofta är extremt okunniga när det gäller sköldkörteln. För en fullständig bild behöver man ta TSH (vilket de oftast tar), fritt T4 (tas ibland), fritt T3 (tas nästan aldrig) och tre olika antikroppsprover (har de oftast inte ens hört talas om). Först när man fått alla dessa provsvar kan man eg säga nånting om sköldkörteln.
Hur ska jag gå vidare med detta?? Känner att det är något som inte är ok med kroppen, men vet inte vad…..
Frågade om han kunde ta ett D-vitamintest, men fick ett tvärt nej. 
Vet inte om det är okunnighet eller snålhet, men det gör att jag inte "vågar" föreslå fler tester.
#4 Gå till en annan läkare, säger denna också nej så gå till en till. Sen kan du ju testa Kostdoktorns idé när man träffar testovilliga läkare; säg att du tar tillskott och är lite orolig för att du får för mycket… Tror han skrev det på sidan om D-vitamin.