Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1480 ggr
[LucyInTheSky]
0

Krångligt..

Är så trött på de där jäkla 20kg som smygit sig på mig och nu vill jag bara gå ner dem och må bra igen. =( Men alla "bantnings medtoder" är så krångliga. Jag orkar inte räkna kalorier och jag är fortfarande hungrig efter 1500kcal.. =(

Så nu är jag väldigt nyfiken på LCHF, men det verkar också vara krångligt. Phuu.. Finns det en LCHF för dummies? Hur startar jag?

Jag vill även bli med barn och har svårt för detta, vi har försökt nu i 1 och ett halvt år. Att gå ner i vikt kanske kan hjälpa och sen har jag hört att LCHF kosten ska vara bra för kvinnor som vill bli gravida också. Massa win win liksom.

Så kan någon förklara för mig enkelt hur det funkar? Inga kolhydrater alls? Ska man räkna kalorier här med för att få effekt? Jag vill verkligen inte gå hungrig..

Har beställt hem lite böcker och har googlat lite men vissa här ute på nätet är ju så fanatiska att jag blir rädd.. Är som strikta LCHF:are är som en religiös sekt..

[LucyInTheSky]
0

Och varför skulle man inte kunna äta morötter? Enligt det jag läst ska man bara äta ovanjord grönsaker.. Förvirrande detta..

MimLan
0

Läs tråden Vanliga frågor & svar som finns överst bland trådarna här till vänster.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

LCHF för Dummies!

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Du kan egentligen äta vad du vill bara du håller ner kolhydraterna och ersätter energin från dessa med fett och äter normalt med protein och övrig näring.

Grejen är bara den att väljer du att äta godis så ryms inga grönsaker i din dagliga kost, för då överstiger du din kolhydratnivå!

Finns inga underjordsgrönsaker, det är rotfrukter!

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

monalin
0

Hej på dej. Börja som jag ( i november) lämna bort potatis, ris, pasta och bröd så kommer du redan långt. Till maten wokar du tex grönsaker, istället för vanlig sås använder du grädde. På dehär forummet finns massor med recept. Dehär är ingen religon, och du får inget straff om du syndar, men de är så roligt när man märker att vikten går ner. Jag har tappat 10 kilo.

DU KAN OM DU VILL!!! LYCKA TILL

kaisakavat
0

Morötter och andra rotfrukter innehåller mycket stärkelse, d v s socker, som höjer ditt insulin och bl a bromsar/stoppar viktnedgång (högt insulin är också skadligt på många andra sätt än när det gäller vikten).

Men vill du äta dem, så ät dem. Det är upp till dig var du lägger din kh-nivå.

Men du, inte känns det så roligt att du samtidigt som du ber om hjälp, kallar oss för religiös sekt..

tistelflikkan
0

anledningen till att man inte ska äta rotfrukter är att det är stärkelse i dem tror jag. (morot = rotfrukt och inte grönsak)

enkelt sagt så äter du vanlig mat men du tar bort kolhydraterna (ris, pasta, potatis, bröd etc) mot extra fett. t.ex. kryddsmör, creme fraiche, majonnäs, feta såser.

ett enkelt riktmärke är att kolla näringsinnehållet och skippa sådant som ligger på över 5 gram kolhydrater per 100 gram.

kolla till exempel i de olika mattrådarna så får du lite koll på vad andra äter.

när det gäller hur mycket du ska äta så ska du äta tills du blir behagligt mätt och när du är hungrig. du kommer inte behöva äta lika mkt som med kolhydrater eftersom fettet mättar bra. i början kan du dock vara extra hungrig och då behöva äta mer än "vanligt".

du behöver inte räkna kalorier, utan kör bara på och se vad som händer. händer inget så kan du behöva justera något i kosten, räkna kalorier, byta ut mejeriprodukter till annat, skippa nötterna och bären och dylikt.

hoppas du fått lite svar på dina frågor :)

lycka till!

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

[LucyInTheSky]
0

Tack för era svar.. =)

Läste igenom vanliga frågor och gillar verkligen detta:

"LCHF-personen äter en köttbit (med kolhydratätarens fettkant!), lite vitlökssmör och ännu mer vitlökssmör, och kanske en grönsak vid sidan av."

Om det verkligen är så enkelt? Borde jag ju fixa det eller hur.. 20kg ska bort och kan man göra det med att äta god mat så borde man lyckas.

Fast man får väl räkna med snesteg. Bara jag slipper vara hungrig. Har försökt räkna kalorier med hälsovakten men enligt den så skulle jag äta 1100kcal om dagen för att gå ner men det fixade jag inte så la det på 1500kcal och även då var jag hungrig på kvällarna.

[LucyInTheSky]
0

#5 Men på de ställen jag läst så är det verkligen deras väg eller ingen alls och då får man känslan av att det verkligen är på väg mot en sekt liknande rörelse.. Hetsiga debatter och ingen respekt för andras åsikter. Men jag hoppas ju på att det bara är ett få tal som är sådana.

Inte menningen att förolämpa dig. Förlåt!

Aniara4
0

#8 Då har vi uppenbarligen läst på olika ställen!

Välkommen hit, du har fått bra råd redan om var du ska börja läsa någonstans. Beskrivningen av köttbiten låter bra, men det räcker förmodligen att lägga på vitlökssmör en gång om det inte är en väldigt mager köttbit man har fått tag på! Glad

Det är också bra att vara beredd på att man kan få alla möjliga övergångsbesvär innan kroppen kommer på att det finns andra sätt att få energi än från kolhydrater. Men "Vanliga frågor och svar" och Kostdoktorn är två bra ställen att börja läsa på!

En del måste vara väldigt strikta för att gå ner i vikt och hålla den, andra mår dåligt på olika sätt av vissa livsmedel. För vissa funkar sötningsmedel, för andra inte. En del måste dra in på mejerierna, andra kan grädda på så mycket de vill. Och vissa behöver inte alls äta särskilt strikt, utan det räcker med att ta bort spannmål, socker och rotfrukter, så ramlar all extravikt av och de positiva hälsoeffekterna ramlar in. Vilken typ du är visar sig!

Jojo55
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Grejen är att det gäller att få kroppen att övergå från kolhydratdrift till fettdrift. Men om det finns kolhydrater tillgängliga så tar kroppen det i första hand. Det är därför det är bra att vara strikt och hälla sig borta från kolhydraterna. Sedan är det också så att kolhydrater får blodsockret att stiga, det gör att man får ett påslag av insulin som sänker blodsockerhalten, det i sin tur gör att du blir både hungrig och sugen på sött. Om du håller dig till fett och protein så hålls blodsockret på en mycket jämn nivå och du slipper därmed sockersug och fettet gör att du håller dig mätt länge. Det kan dock vara en övergångsperiod innan kroppen ställt om sig då man kan vara väldans hungrig men då är det bara att äta!

JazzBass
0

Du behäver inte gå hungrig om du äter lchf, men det tycks vara rätt individuellt hur lätt kroppen släpper ifrån sig överskottslagren.

Morötter är ganska söta i smaken och många f.d. sockerberoende är rädda för att falla tillbaka om de äter det, De innehåller ca 7g kh/100g vilket inte är speciellt mycket men ändå dubbelt mer än de flesta grönsakerna.

Vill man lägga sig på den rekommenderade nivån max ca 20g kolhydrater per dag måste man ha rätt bra koll på hur mycket kolhydrater det är i det man äter.

Det är lätt att bli lite fanatisk av lchf. Mycket av det är för att det går så stick i stäv med vad som sagts om fett och kolesterol de senaste 50 åren. (LCHF är ju en så vulgär kost med mycket mättat fett och väldigt lite kolhydrater, och folk har svårt att tänka sig att en sån kost kan vara hälsosam). Men det är också för att det är så lätt att slinka tillbaka i gamla vanor om man inte ser upp, speciellt om man hör till kategorin sockerberoende. Personligen går jag upp två kilo om jag äter 50-100g kolhydrater nån dag istället för de 10-20 jag brukar ligga på. Det är inte så kul och gör att man verkligen undviker avsteg och försöker istället äta rätt strikt. De extra kilona får man inte alls lika snabbt bort som man får dit. En som inte äter lchf förstår ofta inte det här. En smörgås innehåller mer kolhydrater än hela ens dagsintag. För att inte tala om en bakelse eller en bit tårta…

I Matrevolutionen ger Andreas Eenfeldt exempel på en läkare som ordinerat lågkolhydratkost till sina patienter som haft problem att bli gravida, med mycket goda resultat. Läs gärna boken, där finns mycket matnyttig information.

LCHF är en mer artriktig kost än den kohydratstinna och överprocessade mat som så många använder som bränsle för kroppen. Våra kroppar är inte designade för att äta så mycket kolhydrater (och så lite fett) som vi gjort de senaste decennierna, och därför ser vi en fetma- och diabetesboom för närvarande. Kolhydrater leder till förhöjda insulinnivåer i blodet, och insulin är även kroppens fettlagrande hormon. Äter man väldigt lite kolhydrater har man väldigt lite insulin i blodet och  blodsockret hålls på en jämn nivå. Det blir man mer jämnpigg av.

Hjärnans behov av kolhydrater tillfredställs av att kroppen tillverkar dem om man inte får i sig dem via maten. Det är alltså inte en myt att hjärnan behöver kolhydrater men det är många som inte vet att man inte behöver få i sig dem via kolhydrater. Det är dock en liten omställningsprocess när kroppen börjar gå på fett istället för kolhydrater, och under den kan man må lite konstigt. Sen mår man vanligtvis mycket bättre än innan. :-)

Bara att läsa på lite och börja på sen. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus