Tips inför Tysklandsresa
Jag undrar hur det fungerar i Tyskland, speciellt med glutamat osv. Vad heter det på tyska? Har för mig att det var dåligt med innehållsförteckningar på livsmedel när vi var där för 4 år sedan, men då brydde jag mig inte ett dugg heller.
Annat att tänka på, förutom glutamat? Varningar och tips? 

Där har dom väl finfin surkål som inte är pastöriserad som det mesta är här hemma 
Korvar med hög kötthalt är väl tyskarna rätt duktiga på också.
Jag bor i Tyskland och kan säga att man måste läsa innehållsförteckningar innan man köper något. De flesta varorna är proppade med socker/sötningsmedel och annat skit. Vad som gäller kött så är dom bra på det specielt korvar. Jag äter inte griskött så jag väljer att köpa kalkon eller kycklingskorv, jätte gott. Det är också vanligt i Tyskland att man hittar många varor som är biologiska. Man hittar även god CM och quark och om du befinner dig i Hamburgs trakterna kan du köpa ost, ägg, yoghurt, smör, opastöriserad mjölk (ko, får, goat, buffel) och mycket annat från gårdarna. Passa också på att köpa pumpa (hokaido ) när det är pumpadags. Visst innehåller det en del carbs men de är så goda och billiga här. I Tyskland finns också olika sorters ostar och priserna är rimliga enligt min mening. Tilsiter osten är min favorit. På Penny market kan du hitta god majo med 85% rapsolja oc utan tillsatser för bara 0,99 euro.
Om du vill äta LCHFs vänlig mat på restauranger så kanske är det bäst att besöka turkiska restauranger. Välj grillad och skippa kolisarna och det blir inte mycket pengar för en god mat. Adhana-kebab är min favorit, stor och kryddig. Om du är i Tyskland en söndag kan du besöka flohmarket, en sån loppmarknad som man hittar det mesta där.
Tack för svaren!
Personerna som ska åka ska bo hemma hos svenska släktingar. Ett hem med margariner och massor av kolhydrater till varje måltid. De ska till sydvästra Tyskland, nära Moseldalen.
Tyvärr har de ganska så begränsat med plats i kylen/frysen, så vi får väl se hur det löser det. Mycket kan ju iofs. stå ute.
Undrar hur det är med Smör/margarintänket i Tyskland. Gissar att det är margariner som gäller, på restaurnager osv?
Någon som vet om det finns någon motsvarighet till Bregott i affären?
Självklart kan de inte hålla det lika strikt som hemma på alla plan, men det är bra med tips. :)
Ja tyvärr, det är margariner som gäller här därför skall man välja rätt varor.
Jag använder Irish butter som bregott, ett sådant soft smör annars finns ett danskt "bregott" som jag tyvärr inte minns namnet på.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tyckte att det fanns mycket LCHF att välja på i affärerna…..ostar av alla de slag, supergoda korvar, sovel till max och framförallt viltköttet som finns i alla dess former…särskilt vildsvin, mycket gott!!
På de finare restaurangerna använder man mycket växtoljor, men på de billiga ställena används ister.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En specialitet i München är obatza (osäker på stavningen), en gulorange blandning av smör, camembertost och örtkryddor. Smarrigt tillsammans med südtiroler späck eller schwartzwalder schinken (återigen osäker på stavningen). De två senare är i alla fall goda rökta skinkor med rejäl svål. Avnjutes bäst i supertunna skivor. I biergarten kan man ofta hitta en blandning av ister, salt och rostad lök som äts på kex, fast man kan nog äta det på annat!
Tunnt skivad rättika äts som snacks med salt på. Mums!