frukt till frukost?
går det bra om man bara äter frukt till frukost, äpple, banan och apelsin?
jag har nämligen ingen lust alls att göra några bacon eller ägg och käka till frukost ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Det beror på hur strikt du vill vara. Frukt innehåller stora mängder socker (ungefär samma sammansättning som en coca cola faktiskt för en genomsnittlig frukt), så om det är det enda du äter för en hel måltid så kan man nog inte kalla det för LCHF kost. Dessutom är frukt inte så nyttigt som man tror, läs den här artikeln, och kolla speciellt diagramet mitt på sidan. Det kanske kan fungera för en del, men för många hade det stoppat viktnedgång / gett mindre hälsovinster. Du får väl testa om du vill, och se hur din kropp reagerar på det.
Man måste inte äta bacon och ägg till frukost, finns massa andra alternativ som är fettrikare och kolhydratsnålare än frukt.
Förslag på alternativa frukostar:
Rester från middagen innan.
Kokta ägg, mosade i smör.
Makrill i tomatsås på burk, tillsammans med en stor bit fet ost, och eventuellt något salladsblad.
Yoghurt med grädde inblandat (helst någon av dom fetare varianterna, t.ex. turkisk yoghurt) och skinka och ost på sidan.
osv. osv.
Du måste kanske fråga dig på allvar om lchf är nåt för dig över huvud taget. Vissa tål frukt bättre än andra när det gäller att dra nytta av de främsta fördelarna med lchf, men om man vill vara på den säkra sidan bör man skära ned radikalt på fruktintaget eftersom frukten på grund av sitt höga kolhydratinnehåll hämmar fettförbränningen. Lägst kolhydratinnehåll har hallon, så det kan du äta utan risk i måttlig mängd.
Om du inte vill äta ägg och bacon till frukost, kan du äta yoghurt i stället, eller crème fraîche. Se bara till att yoghurten har 10 % fettinnehåll.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om man BARA äter färsk frukt som allra FÖRSTA mål och sedan väntar med protein och annan mat i ca ½ - 1 tim efter så har det inte någon betydelse för fettförbränningen. Det är när man BLANDAR stärkelserika kolhydrater fett och proteiner det blir problem.
Efter ca 1 timma behöver du nya kolhydrater/proteiner/fett, då kan du äta en stadigare frukost tex kött/fisk/kyckling/skaldjur (behöver inte vara bacon!) med tex gröna blad tex som en sallad, avocado, tomat, gurka, du kan steka lök, broccoli, svamp, till osv.
Om du vill ha dressing kan du göra det på mosad avocado/citron/vitlök/tomathack ELLER använda "gräddiga" produkter.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 MatBubbel, jag tycker inte att ditt resonemang låter logiskt och du får väldigt gärna förklara närmare hur du menar att det funkar. För mig personligen skulle en fruktfrukost ställa till problem dels på grund av att 1) jag blir inte mätt och sockret i frukten triggar dessutom hunger och dels på grund av att 2) jag är sockerberoende och frukten riskerar dra igång ett sug efter ännu mer socker.
För några år sedan försökte jag mig på att äta en skål med frukt till frukost varje dag. Efter ~2 tim så var jag jättehungrig igen. Med en protein- och fett frukost så håller du dig mätt länge. Kanske hela dagen to.m
Det är ju inget måste att äta frukost. Köp hem riktigt kokosfett från en hälsohandel och gör te/kaffe på morgonen och blanda i med t ex grädde. Du lär stå dig till lunchen då.