Söt smak i munnen
Jag har hallt pa med LCHF i mer an 4 manader. I borjan fick jag den har metallsmaken alla pratar om, men den forsvann sa smaning om. Men nu, sedan nagra veckor har jag fatt en sot smak i munnen. Jag har varit ganska strikt med kolhydraterna typ mellan 0-5 g om dagen i manga veckor. Ar det nagon som kan forklara detta? Det kanns nastan som om jag skulle ha atit en massa sott, fast jag inte har gjort det! Om jag skall forsoka forklara sa sitter kanslan pa sidorna av min tunga, om ni forstar vad jag menar :-).
*en puff*
Ingen aning men ett tag i början tyckte jag att vanligt kranvatten smakade sött, kanske samma fenomen?
Wildrat: Det ar inte sa att maten smakar sott eller vattnet, utan jag gar omkring med en sot smak i munnen hela tiden.
En liten lustig kansla. Eftersom jag inte ater nastan nagra kolhydrater for tillfallet sa bordet det ju inte vara sa, eller sa ar det sa bara for att jag ater for fa?? Eftersom det nu har kannts sa har sedan jul sa borjar jag ju undra.
du har blivit så känslig för sött att tom din saliv smakar sött kanske! 
Jag har också upptäckt att jag har en söt smak i munnen! Äter LCHF sen drygt 2 månader tillbaka… Undrar också vad det beror på.
Pennylane1: Ja det ar kanske sa det ar
. Det ar en lite jobbig kansla att ga omkring och vara sann i munnen.
Ar det nagon annan som kanske har nagon annan ide.

Det är sött i min mun också. Inte socker sött utan mer metallsöt smak, kemiskt. Eftersom det är fler som känner det så kan det ju inte vara fel… ett sätt för kroppen att släppa ut överflödiga ämnen ur kroppen skulle jag gissa på, men vad för ämnen vågar jag inte ens gissa mig till.
Skulle vara kul att veta om det ocksa kommer att ga over. For detta ar en helt annan kansla an metallsmaken man hade fran borjan.
Men det var ju skont att hora att det ar fler an jag som har den har kanslan. Det ar svart att beskriva smaken.
Det var en tråd om detta i höstas; då var teorin att det rörde sig om "ketos".
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Effie: Tack for traden. Jag gick in och laste och det lat ju ganska bra att jag skulle vara i fettbranningsstadiet, men det konstiga ar att jag har inget markt varken pa vagen eller mattbandet. Det star pa exakt samma. Men jag kanske dricker for lite vatten. Vet inte om det kan paverka att jag inget branner. Dricker kanske omkring 1 liter +/-.
Problemet ar att vattnet i Bryssel inte ar det basta och pa jobbet maste jag kopa vatten for att kunna dricka och det i flaska smakar inte mycket battre. I lagenheten har jag atminstone ett filter som filtrerar bort det varsta.
Hur viktigt ar det att man dricker vanligt vatten och inte mineralvatten? Spelar det stor roll? Nu forsoker jag undvika det sa mycket det gar, men fran att dricka mindre vanligt vatten till att dricka mera men da mineralvatten, har det nagon betydelse (jag menar nar jag ar pa jobbet). For jag vet att jag skulle fa i mig mer vatten pa jobbet om jag kunde dricka mineralvatten. Jag har for mig att jag har last att det inte skall vara sa bra, men jag kommer inte ihag varfor.
Kolsyran binder vätska i kroppen, risk för svullnad alltså. men annars ska det väl inte va nåt fel på vattnet.
Min söta smak har försvunnit från min mun sen några dagar och det har troligen samband med att jag samtidigt ökade på mitt kolhydrats intag från 0-3 per dag till att vara upp till 10 g per dag. Vet inte om detta kan ha ett samband?? Det borde ju vara tvärtom tycker man. Men skönt är det att inte ha den där konstiga sötsmaken.
#11: Aha! Jag har tyckt det har varit så konstigt att min förlovningsring och vigselring ofta numera sitter så hårt- tidigare så satt de snarare för löst. Jag fick en "kolsyreapparat" när jag fyllde för två veckor sedan, och dricker oftast minst en liter sådant vatten/dag… Det är det enda jag har förändrat.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej
jag googlar efter samma som dig, jag känner med som en typ söt smak i munnen. känns som det liksom sitter på tungan. Har funderat på om det kan vara nån luftförorening i miljön?? Finns ju mucket i luften nu vedeldning bilavgaser mm. sök luftföroreningar finns sötma med.
Konstigt!
Hej!
Har precis samma problem, känt så några veckor jätteäckligt.
Googlat runt även på luftföroreningar där fanns något som gav sötma samt karamelliknande smak. Nu när vädret är så här följer mycket i luften med ned. Avgaser vedeldning mm. Söker vidare.
P J
detta var en gammal tråd, få se om någon av de som skrev kommenterar, men jag tror det är en övergångsgrej! Hade också den där sötsmaken men nu efter tre år snart kan jag inte påminna mig om när den försvann men den har gjort det iallafall!
Hittade något om miljö-arsenik, eldning av konstigt matrial.
pallar impregnerad mm kan innehålla bla arsenik som ger sådan smak.
Usch då.
jo men… varför skulle den dyka upp just när man börjat med LCHF hos nästan alla, menar du att man blir känsligare så man känner den först en period och sen blir man avtrubbad igen!? Nej det där tror jag inte på, faktiskt. Och alla har inga miljöfarligheter runt knuten heller…
Nix, inget miljöfarligt här ute i skogen, ändå upplever jag också en söt smak i munnen i perioder, och tro mig, jag går inte ner i vikt de perioderna….
Så det där måste ha en annan förklaring.
fanns ju länk till en tråd där det tydligen förklarades med ketos, tyvärr kommer inte den tråden upp längre, men det är ju inte hela sanningen förmodligen för i ketos är man ju hela tiden om man håller ner kolisarna under 100… kanske det är när man är extra strikt och t.o.m. saliven smakar sött… tycker det är den troligaste teorin, minns ju att vatten smakade sött i början! Och kanske under fakirpeioder, det var ett tag sen jag fakirade eller ufo:ade men det verkar det mest troliga tycker jag!