Förkyld!!!!
har ätit LCHF i3 mån strikt ( lite grädde, cream fraiche, blomkål) har fått plats… under den här tiden har jag varit dunderfgörkyld 2 ggr (ligger hemma nu… jag har läst att man blir friskare istället!!!!!!
vad kan det va med mig då????
Alltså.. En förkylning beror på att du fått i dig ett virus som påverkar bl a luftrören o dyl. Huruvida du blir jätteförkyld, lite förkyld eller itne alls beror ju på hur starkt immunförsvar du har.
LCHF kan på längre sikt förstärka immunförsvaret. I ditt fall verkar du ha ett dåligt immunförsvar. LCHF är ingen mirakelkur som botar alla sjukdomar i världen, även om många verkar tro det.
Däremot finns det samband mellan kosten och sjukdomar, hur mycket låter jag vara osagt.
Tack, för svar men det är bara det att innan jag började äta såhär var jag nästan aldrig förkyld!!!!
Men jag kan ju säga att jag mår bra på andra sätt nu istället, inga problem med magen, hade väldiga problem förut o fast jag nu är förkyld så känner jag mig inte så sjuk o orkeslös som man brukar göra!!!
men kanske ska jag börja äter lite vitaminer för säkerhets skull????

Jag känner igen mig i din beskrivning. Jag har också hållt på ca 3 mån, inte gått ner nåt och känner mig svagare och i sämre skick än när jag började. Tvärtemot alla andra verkar det som. Undrar också varför. Ibland tror jag att den här kosten passar de som är sjuka och mår dåligt eller är väldigt överviktiga. Jag ger det sex månader totalt innan jag utvärderar. Spännande.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Virus lär ingen kost i världen rå på, däremot så kan en kost med näring förbättra ett dåligt imunflörsvar.
Tugga rå vitlök och/eller ingefära ta D-vitamin om du inte får i dig tillräckligt genom kosten.
Man brukar säga att om man skyndar sig till doktorn kan denne bota dig på 7 dagar, gör du inget är du sjuk i en hel vecka! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för svaren!!!!
För min del tror jag att mina förkylningar gick "genom" magen förut om ni förstår vad jag menar!!!???? idag är ju min mage så bra så den släpper nog inte in viruset där längre… kan det vara så????
Tror jag är lite snabb att trycka 2 ggr det är inte meningen att det ska bli dubbelt!!!
Jag var förkyld jätteofta innan jag började med LCHF, typ en gång i månaden minst. Nu är jag rätt frisk av mig! Är iofs förkyld nu och har varit det i snart 3 veckor, men innan denna gång var det nog två-tre månader sedan jag var sjuk
Fast det är ju vår nu också, en typisk årstid för förkylningar. Varannan människa jag känner är sjuk just nu, så det har nog inte så mycket med LCHF att göra.. Man kan ju se till att få i sig lite extra antioxidanter och diverse immunförsvarshöjade livsmedel och hoppas att det funkar!
OT: Tycker att det är roligt att du skriver med så många utropstecken och frågetecken labbe52! När jag läser dina inlägg så hör jag orden som skrik i mitt huvud, haha
(No offence, tycker bara att det är roligt! Min pappa skriver likadant.)
Nr 10 haha det har jag inte tänkt på men det är nog för jag är lite frustrerad kanske…. vill ju inte vara sjuk, o på jobbet får jag ju höra att det är kostens fel!!!!!
hatar att höra det när jag mår så bra på det annars…
Men vad är väl en förkylning mot allt det andra goda som kommit med LCHF?????
over and out!
Jag säger så här: Immunförsvaret stärks allt efter som balansen i kroppen återställs. Förkylningar o andra virusattacker klarar vi av bättre och bättre allt efter som immunförsvaret stärks.
Jag har alltid varit motståndskraftig till förkylningar o d - och de få jag haft har gått över på 1-3 dagar. Men ett tag innan jag gick över till lchf märkte jag att min kropp inte stod emot förkylningar lika bra, de kom coh de gick över snabbt, men de var flera. Efter lchf och höga doser av D3 har jag knappt märkt att det snurrar förkylningsvirusar i luften. Jag började med lchf för 2-2,5 år sedan (minns inte exakt). Har varit förkyld max 2 ggr och då i en dag. Tills nu, för några veckor sedan - då åkte jag på en tung bronkit (eg Bronkiolit) som jag drogs med i två veckor. Har sett att många haft bronkit på sistone, och då i 6-9 veckor.
När bronkiten fick sitt grepp om mig, åt jag mycket extra D3-vitamin och ren askorbinsyra (= ren C-vitamin). Och det gick över snabbt!
Jag tror också, att en kostomställning gör ju att kroppens (kanske inte ultimata) system 'rubbas' först innan den försöker återställa balansen. Och under den omställningstiden är man känsligare än tidigare.
Men - ja, jag är övertygad om att immunförsvar och balans återställs efter en tids lchf!
P.S. För den som vill äta C-vitamin och vill hitta billig och bra c-vitamin: Gå till din livsmedelsaffärs kryddhylla! Där hittar du Askorbinsyra i pulverform (i påsar). Ren C-vitamin - till ett superbra pris jämfört med C-vitamin i tablettform på hälsokost eller apotek! Nu minns jag inte priset på 'kryddpåsen' - men det är "ingenting" jämfört med det C-vitamin som säljs som hälsokost. Och det är ren C-vitamin utan andra ingredienser. (Dock vet jag inte vad den är framställd ur, så långt har jag inte undersökt…)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Tack Andina!!!
Känner mig genast bättre o som sagt kanske har jag hållit på för kort tid ännu!!!???