hundmat och hundbajs
Apropå en helt annan tråd, så vill jag ha råd angående hundmat.
Min hund har alltid varit kräsen och varit lite lös i magen. Jag har provat lite olika foder och kör nu Hills Sensitive eller vad det heter. Specialfoder iallafall. Det är OK men dyrt och jag vet inte om jag är helt nöjd heller. Det är ju bättre än Doggy iallafall men jag tycker hans avföring är för ljus och inte så hård som jag skulle vilja ha den.
Nu är jag ingen bajs-expert men jag funderar ändå på o inte bajset ska vara hårdare och mörkare än vad det är…
Jag vet inte om jag orkar göra hundmat helt själv, som BARF…men kanske man ska prova…
Så, vad är era erfarenheter med hundmat och känsliga magar? Alla tips är bra!
Sen vi bytte till Eukanuba High Performance mår labben som en prins. Han åt Royal Canins labbefoder innan och var tvungen att äta oerhört mycket för att inte gå ner i vikt (JA, det är en lab vi talar om). Idag äter han enligt ransonen på säcken och blir både mättare och gladare och helt ok i magen.
Numer pensionär i Nynäshamn
Desto "billigare" hundmat desto oftare bajsar hundarna. Då innehåller den väldigt mycket fibrer, also bukfylla med andra ord. Sen kan hundarna vara känsliga för olika foder. Förstår att du inte vill laga mat själv, men det skulle räcka att ge hunden kött med senor och allt annat, som bara är lite kokt och inte rått i en stor kastrull och sedan frysa ner portionsvis och även ge honom råa märgben kanske en gång i veckan. Det är både bra för tänderna och hälsan för hunden precis som för oss med LCHF.
Hade en hund tidigare som inte tålde Doggi och fick allergisk utslag med röda prickar och klåda. Margaretas tips är nog väldigt bra. Vet att det är ofta rekommenderat till hundar.
Lycka till

Min hund får rått kött, grönsaker och rester. Ju mindre kolhydrater och annan utfyllnad ju mindre hundbajs. Det finns även färskfryst hundfoder, bl a Klass och Bravo, som ett alternativ till torrfoder och BARF. BARF betyder biologiskt anpassad rå föda eller bone and raw food.
Lämpligt kött till hundar som man kan hitta i vanliga livsmedelsaffärer är kyckling (så länge den är rå så går det bra att ge med ben), nötfärs, hjärtan, lever och njurar. Fläskkött ger jag inte rått eftersom det kan ge den dödliga sjukdomen psuedorabies. Det finns kontrollprogram mot sjukdomen så den ska inte finnas i svenskt kött.
Kan hunden klara sig på bara kött då? Jag menar, kokt kött är ju OK att laga men frågan är hur bra han mår…?

http://www.willas.net/barf/index.htm
är en länk med introduktion till BARF och om varför rått kött kan vara bättre än torrfoder till hundar.
Speciell hundmat har ju bara funnits de senaste 50 åren ungefär. Innan dess åt hundar hushållsrester och vad de själva kunde komma över.
Varför hundar skulle vara i behov av speciellt anpassad industritillverkad föda vet jag inte? Vargar är ju det inte och knappast inte vi människor heller.

Vi kör Royal Canins sensible till vår vovve. funkar väldigt bra för hans känsliga mage!
Har kört RC förut, men sen jag såg att det avsevärt billigare märket Revelj hade bättre % av både protein (mer) och kh (mindre) så kör jag det istället. Har gått två månader, och jag har inte märkt någon skillnad.
Mina hundar är förstås inte särskilt känsliga. Dessutom är den ena hannen kastrerad och behöver bantas (fet som en bänk!) men det är svårt när den andre (som får dubbel ranson men är smärt som en vidja) ofta lämnar mat - som tjocksmocken raskt kastar sig över! Det är sällan som jag har ro att stå och vakta unghundens matskål tills han är färdig… (nu är han iofs inplanerad på kastrering även han, så sen får jag kanske TVÅ feta bänkar att släpa på vid hundpromenaderna…?).
Min pumi, snart 3 år, är uppfödd på Doggy och mår jättebra. Han har inte ett gram för mycket, till skillnad från sin matte. Nu får han Doggy Original som innehåller drygt 50 proc kolhydrater. Jag funderar på att byta till Doggy Extra som har 33 proc kolhydrater och mer fett.
men… är inte detta något för hundar.ifokus?
jag vet inte om det finns hund-dietister, men jag skulle nog försöka få tag i en sådan… så jobbigt att lyssna på så många olika åsikter via nätet om vilket foder hit å dit…

Biologiskt artriktig föda är det enda rätta oavsett om det handlar om hundar, flodhästar eller människor.
Inga djur (egentligen inte heller människan) är gjorda för att äta tillagad mat.
Kött är KOMPLETT FÖDA för i stort sett alla djur, föda som innehåller allt som kroppen behöver….tom inuiternas hästar kunde leva på det utan att få några (rapporterade) bristsjukdomar.
Hej Grodan! Det är väl bara att låta bli att gå in på tråden om hundmat!? Om det känns jobbigt menar jag.
Jag tycker inte att det är så konstigt om man även funderar lïte över vad man stoppar i sin hund.
Och det står faktiskt i gruppen "off topic"… Bara en liten påminnelse.
*flinar* Ja, jag postade inlägget i Off Topic av en anledning. 
Tack alla ni för tips! Fortsätt gärna att tala om vad ni ger era hundar. Jag måste ha mera att fundera på…
Doggy är tyvärr uteslutet. Det har jag provat och hans mage blev jättedålig! Tyvärr eftersom det är billigt o lätt att få tag på…men så är det. Min vovves mage är viktigast.

Min hund ar ocksa krasen. Jag kokar lammlungor och lammhjarta och ris i buljongen som blir. Detta fryser jag ner i sma portioner och tar upp en varannan eller var tredje dag. Da far han en liten portion och kommer igang med lusten att ata och automatiskt borjar han ata av sina pellets. Nar vi gar till slaktarn varje tisdag ber jag att fa ben och rester, detta lagger jag i ugnen och efter 25 min och det svalnat lite skiljer vi pa kott och ben och slanger sa klart benen, eftersom ni talat om att man inte skall ge annat an farska stora ben till hunden och eftersom han ar liten bryr han sig inte ens om att gnaga pa dem.