Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9309 ggr
Snuttenuttan
8

Sockeralkoholer

En liten fundering kring sockeralkoholer,nån med lite mer vetskap…är ganska ny inom detta…Glad

[ngupa]
0

Vad mer exakt är det du undrar? Glad

MimLan
0
MimLan
0

Tror du glömt skriva din fråga?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sockeralkohol

MimLan
0

Tror du glömt skriva din fråga?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sockeralkohol

magma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#0: Om de påverkar blodsockret och i förlängningen förhindrar viktminskning?

Tror det ska finnas en hel del gamla trådar om just sockeralkoholer, prova att söka här på kif, du kan också testa att söka på "sötningsmedel" så borde du hitta en hel del. (Om den funktionen fungerar efter uppgraderingen, jag har inte testat..!)

Finns ganska skilda åsikter kring om det fungerar eller inte, har läst om de som inte börjat gå ned i vikt förrän de slutat med sötningsmedel- men likaså om de som använder det och ändå går ned i hyfsad takt.

Snuttenuttan
0

Främst koldydratsmässigt men det är knivigt eftersom det inte finns ett riktigt svar…det känns lite luddigt tex tuggummin osötad choklad,vill man unna sig något vill man ju försöka i möjligaste mån att hålla låg nivå..

Nallen63
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag använder V6 dagligen pga extrem muntorrhet och sötningspiller Canderel i kaffet 6-8 ggr per dag och går ner i genomsnitt 0.5kg i veckan senaste 8 veckorna.

Fiana
0

#7 Canderel innehåller inte sockeralkholer utan annan slags sötningsmedel som av andra anledningar kan vara ett hälsomässigt problem. V6 innehåller sockeralkoholer, men inte av den sort som är "värst" kolhydratsmässigt.

Det finns de som äter frukt varje dag och går ner fint det med, och inget som säger du inte skulle gå ner mer om du inte stoppade i en massa sött. Det är individuellt.

#0 Sockeralkoholer är en grupp som är ganska så olika när det gäller deras påverkan på blodsockret. Som nämts ovan, sök gärna på forumet, det har varit upp många trådar om hur de olika sorterna ska räknas.

Vill du bara veta på ett ungefär hur du ska räkna dem ur kolhydratssynpunkt så räkna ungefär hälften, en del sorter är lite värre andra är bättre och den sort som är i sukrin/sötin behöver inte räknas alls. Generellt är de som används i choklad "värst".

En del kan få viktmässigt dålig påverkan av allt som är sött, men då gäller det alla sorters sötningsmedel oavsett sort, inte bara sockeralkoholer.

Tugga tuggumin i måttlig mängd om de inte gör dig hungrigare (det gör de för många) - och hoppa över den sk "osötade" chokladen, den är inte osötad utan full av maltitol som är nästan lika "illa" som socker och dessutom lätt ger gaser och diarré. Välj hellre en ordentligt mörk choklad istället som har riktigt socker i men i liten mängd.

[ngupa]
0

Jag har gjort ett blogginlägg om sötningsmedel ifall någon är intresserad.  Oskyldig

Snuttenuttan
0

Tack nu blev jag i alla fall lite klokare på området :-)