Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1216 ggr
Caywin
2011-04-05 00:00
0

Snacktips

Nu finns det OLW Rostade Mandlar. Innehåller endast 7g kolhydrater / 100g vilket jag tycker är perfekt. Även om du inte kan hejda dig och vräker i dig hela påsen så blir det inte mer än 10,5g kolhydrater totalt. Påsen innehåller 150g mandlar.

Nackdelen är ju då innehållsförteckningen:

Innehåll:
Mandlar, olivolja, kryddblandning (salt, druvsocker (majs), jästextrakt, maltodextrin (majs), smakförstärkare (E 621, E 635), lökpulver, potatisfiber, surhetsreglerande medel (E 330), vegetabilisk olja, antioxidant (E 320)).

Detta är ju nånting man själv känner för om man vill äta. Jag försöker i största möjliga mån undvika tillsatser men jag ser ingen anledning att inte äta detta någon gång ibland. Är lite mer liberal när det gäller tillsatser. Dock tycker man ju att den borde gå att göra utan tillsatser… Går säkert att göra lika bra / bättre hemma.

Näringsvärde per 100 g:
Energi: 2648kJ/632kcal
Protein: 23g
Kolhydrat: 7g
Fett: 58g

tistelflikkan
2011-04-05 07:45
0

jag tänkte precis samma som du, går lika bra att göra dem hemma :) jag har rostat nötter ibland:

lägg blandade nötter (eller en och samma, efter smak såklart mandlar kan med fördel "ploppas" av skalet på innan) på en plåt med bakplåtspapper. ringla över olivolja och strö över salt och möjligtvis andra kryddor, typ cajennepeppar eller chilikrydda tex och rör runt så nötterna blir täckta av kryddor och olja. släng in i ugnen på 225 grader och rosta tills de fått lite färg. rör runt ibland.

njut!

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

MissMullig
2011-04-05 12:41
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skall vara nöd om man tar till dem. Men man lär sig ju ta med nöd snacks

[Pennylane1]
2011-04-05 15:34
0

E 621 backar jag direkt när jag ser, kan verkligen inte med den smaken längre! Gick på pumpen häromsistens och köpte OLW:s Rökta mandlar… jo pyttsan, rökarom och smakförstärkare…  Fick skölja av dem för att kunna äta dem.