Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3990 ggr
Jenny40
0

Apelsinmörkakor

Var in till stan idag och fick bl.a tag på kokosmjöl inne på hälsokosten, hade ett trevligt o intressant samtal med expediten i kassan om kokosmjöl, kokosolja  o lchf m.m Så hon gav mig en av deras tidningar som innehöll en del recept på just kokosmjöl. Och eftersom jag ska ha födelsedagskalas nu till helgen blev jag sugen att baka nåt ur tidningen. Det blev Apelsinmörkakor  Mm.. så goda, de riktigt smalt i munnen!

Här kommer receptet: 
Apelsinmörkakor
ca 20 st

100 gr smör
1/2 dl kokosmjöl
1/2 dl pofiber
1 msk fiberhusk
1 msk sukrin
skal från en apelsin
1 tsk vaniljpulver  ( går lika bra med några droppar vaniljarom)

Gör så här;
Lägg alla ingredienserna i en matberedare och mixa ihop till en jämn smet. Låt smeten vila i ca 15 min i frysen, så att den går att arbeta med. rulla små kulor och tryck till dem med tummen.

Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 8-10 min, de ska precis få färg.

Låt kakorna svalna lite innan de flyttas. de behöver vila en stund annars smular de lätt sönder.

lycka till Glad

Jenny

Fjallraven
0

Låter riktigt gott! Blir nog till att åka och köpa lite kokosmjöl imorgon efter alla härliga recept som dykt upp på sistone :)

[akaron]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Låter riktigt gott, så det får provas vid tillfälle!

Jenny40
0

Det tycker jag bestämt du ska göra, för det här kokosmjölet kan du använda till mycket, inte bara till att baka på. Märket jag köpte heter:

Aman Prana och är en Fair Trade produkt innehåller endast 4 g kh/100 gr  
Jag fick ge 95 kr för 500 gr - dyrt tycker jag, men å andra sidan unnar jag mig hellre det än att slänga pengarna på nåt onödigt istället.
bl.a så spetsade jag min äggmjölk med 1 tsk kokosmjöl i dag och det blev super gott!

Jenny

[ngupa]
0

Dessa blir att lägga till samlingen TACK! Skrattande

[Pennylane1]
0

# 3 det är alltså så tydlig kokossmak att en tesked smaksätter hela  äggmjölken!? Somliga hävdar ju att det inte är smak på det?

Eller bestod det goda av någon annan smak?

[ngupa]
0

#5 jag tycker inte det är någon tydlig kokossmak på mjölet, det finns en söt doft och möjligtvis lite ute i perifirin en kokoston.

Tror knappt en tsk smaksätter en äggmjölk, däremot tjocknar den nog lite.

jag provade igår med någon msk i vit sås och det smakade definitivt ingen kokos.

Om man gör det vita brödet så bör man akta sig för för stor mängd, jag tog drygt 2 dl i en dubbel sats och då gick det igenom lite.

Verkar vara lite i underkant som gäller, dvs 1,5 dl till 12 ägg.

men är men superkänslig för kokossmak, kasnke man ska avstå då det är dyrt i inköp. Sonen som inte gillar kokos kan äta brödet utan problem.

[ngupa]
0

alltså det belv lite väl "sockerkaka" av brödet. Flört

[Pennylane1]
0

jag gillar kokossmak i vissa grejer (mest i mat) men absolut inte i pannkakor eller våfflor eller matbröd. Sådana där koko (chokladbitar), eller bounty kan jag inte med alls.

[ngupa]
0

jag klarar heller inte av koksosmaken i pannkakorna, som ju det finns recept på här och där. Men detta med detta mjölet är super, just för att koksosmaken inte finns.

Jag vill heller inte att allt smakar kokso.

Jag anser man måste ta i kokosflingor om man vill ha kokossmak, för annars blir man besviken på mjölet….

[Pennylane1]
0

nu börjar jag överväga att testa iallafall Flört

[ngupa]
0

#10 kan du inte finna någon/några att dela en liten påse med? Så blir ju inte kostnaden så mkt OM mjölet inte motsvarar förväntningarna…

[ngupa]
0

jag posta en tunn skiva bröd till dig Glad eller 1/2 dl mjöl kanske?

[Pennylane1]
0

Skrattande snällt!

Nja jag är rätt ensam häromkring vad jag vet, känner nog ingen som skulle vilja dela en påse men det spelar ingen roll, går säkert att använda den ändå, man kan ju dryga ut med annat.

[ngupa]
0

Skrattande man ska väl hjälpa varandra!

man kan ju helt klart minska ex mandelmjöl och ta detta, då blir det ju mindre kh….

[Pennylane1]
0

jag funderar på att köra lite malda linfrön i bröd.t.ex. för att inte få det så kritvitt, spelar ju ingen roll eg. men man är ju itutad sen barnsben att det vita brödet inte är nåt att ha! Flört Men jag gillar smaken av linfrö i lagoma doser så även för den sakens skull!

[Pennylane1]
0

men förlåt för spammningen av apelsinkaketråden! Skäms

Kakorna lät väldigt goda! Blir de möra? Jag har gjort många kaktest men tycker alla blir mjuka hur jag än hårdgräddar!

Jenny40
0

#16: Det är helt okej, pennylane intressant att läsa konversationen mellan dig och 'ngupa' Flört.

Ang kakorna så tyckte JAG att de blev möra o de smulade lite. Men himmelskt goda!

Som svar till ditt inlägg i #6  Ngupa - nej äggmjölen smakade INTE kokos, men den blev lite tjockare o smakade lite krämigare o bara en liten liten svag kokoston. Jag tillsatte alltså 1 tsk kokosmjöl till 8 dl äggmjölk. Dock så här i efterhand, dagen efter… smakade äggmjölken lite grynig av mjölet, så nästa gång tillsätter jag nog hellre 1 tsk kokosnötsolja med smak istället till 8 dl äggmjölk. 
Jag är inte heller förtjust i när det smakar mycket kokos. Förra gången jag käkade LCHF för 2 år sen då föråt jag mig på kokos för det hade jag i princip i allt bröd o bakverk.
Men igår när jag bakade 'Ngupas' vita rostebröd så var jag först lite skeptisk, men det smakade inte alls mycket kokos, bara en svag ton. Min son som avskyr kokos vanligtvis, åt flera skivor rostemackor igår kväll av brödet jag hade bakat.

Jenny

aklejor
0

Gott med ett kakrecept. Tack snälla Jenny40.

Lotta

Cessy
0

Ännu ett recept som verkar testvärtFlörto som får det att vattnas förväntansfullt i munnen Skrattande

Jenny40
0

#18: Ja jag delar så gärna med mig! Glad
För jag vet sen tidigare att LCHF kakor med kokos o krossadmandel/nötter ihop med ägg kan bli kanske tjatigt i längden. Jag blev så glad när jag upptäckte här på forumet att man kunde använda Pofiber, fibrex o fiberhusk när man bakar lchf. Och nu kokosfibermjöl, som öppnat upp ännu en ny värld på bakfronten.
Nu kan man ju äta o njuta som vanligt fast på ett mer hälsosamt sätt.

Ang mördegskakorna, de vart mycket goda, men äter man för många åt gången.. jag åt 3 st, så kan jag nog tycka att det blev lite för stark smak av apelsinskalen.  Så jag tror att det räcker med bara lite rivet skal, bara så man får apelsinsmaken.

Men kakorna är helt klart värda att bakas! Glad
De blir väldigt små, så det är lätt hänt att det slinker ner några stycken åt gången.

Jenny

Sadhana
0

Aman Pranas "cocosmjöl" innehåller bara 4 gr kolisar/100 och kostar 149:- vilket jag ska testa att baka med.

Sökte precis på iHerb efter billigare kokosmjöl.
Upptäcker att de innehåller otroligt (jo…) mycket mer kolhydrater.. varför ??

http://www.iherb.com/search?kw=coconut%20flour

jämför jag helt olika produkter måntro?

[Pennylane1]
0

som jag tror andra redan skrivit i nån tråd så är väl iHerb en amerikansk sajt, där räknar man med fibrerna i kolhydraterna, här och på andra ställen är de borträknade.

gun92884
0

Nejda, det ar innehaller inte mer kolhydrater … det ar innehallsdeklaration som skrivs annorlunda an den europeiska. Har INGAR fibrerna i 'carbohydrates' … darfor maste du dra ifran fibersiffran (ar 6), och sa blir det 4 kvar …

Sadhana
0

Jo det förstår jag. Men om det då blir 3 eller 4 kvar så är ju det på en "serving size" om 15 g - och inte på 100.

Fattar att jag på något vis tänker/räknar/läser fel, men förstår inte hur.

Har verkligen försökt söka på sajten innan jag ställt frågan, så tack på förhand för att ni står ut med mina funderingar!

[Pennylane1]
0

såg det där nu, det måste vara nåt galet, det står  texten att det är low in digestible carbohydrates men sen att det är hela 4 g. (som man räknar) i två msk.  Förstår du blir fundersam! Det blir jag med.

gun92884
0

#24, #24

Kan det vara att de pratar om bade om smalt/osmaltbara (heter det sa?) fibrer?

Pa Amanpranas sida skiljer de pa sorten fibrer, medan nar de raknar ihop dem sa verkar fiberkontenten vara 61 gr.

http://www.noble-house.tk/html/engels/Gamma_brochure/Amanprana_organic_coconut_fibres.html

[ngupa]
0

På min påse står 4g per 100 g och 0,5 dl väger ca 50-60 g.

[ngupa]
0

dubbelt

gun92884
0

… om du tittar pa Amanpranas sida sa ser du att detta ar for losliga fibrer … alla fibrer tillsammans gor 61 gr/100gr.

[ngupa]
0

Näringsvärde per 100 gram kokosmjöl:
Kcal: 187
Protein: 20g
Fett: 10g
Kolhydrater: 4g
Fibrer: 61g
Natrium: 18mg

Detta hämtat från amanpranas hemsida.

Sadhana
0

Jo precis ngupa, den innehållsförteckningen är självklar. Försökte bara förstå varför de reggar så mycket mer på iherbs kokosmjöl. Antar att de lägger ihop kolhydraterna + fibrer, det skulle bli 65 gram "kolhydrater"

1 gram kokosmjöl skulle innehålla 0,65 vilket ger 9,75 för "serving size" 15 gram. Då kan det stämma.. tack!!

LCHFbutiken
0

Det är faktiskt så att kolhydratmängden skiljer sig mycket åt mellan olika kokosnötsmjöler. Det stämmer också att amerikanarna räknar in fiber i kolhydratsmängden, men trots detta kan kolhydrater från just sockerarter vara så högt som 20 gram/100gram i vissa kokosnötsmjöl. Detta för att det rör sig om helt olika produkter.

AmanPranas kokosmjöl mals av kokosfibrer, de har mycket hög uppsugningsförmåga och väldigt lite kolhydrater.
Andra kokosmjöl är ofta gjorda av hela kokos "köttet" de är då fetare och innehåller mera kolhydrater, de suger heller inte upp vätska så bra. De är likvärdiga med att man maler kokosflingor själv till ett mjöl.

För att kunna baka kakor/bröd krävs det nästan att man använder just fiber kokosmjölet, annars blir det lätt omelett-aktigt.

AmanPranas mjöl innehåller 4g kolhydrater/100gram. 
Som en jämförelse innehåller det tyska Tropicaimjölet över 20,8g/100 gram varav 18,7 är sockerarter.

Ingela Jönsson
LCHF butiken - Stark utan stärkelse!

Jenny40
0

Tack ngupa och LCHF-butiken för era klara o konkreta redogörelser för hur många kolhydrater AmanPranas kokosfibermjöl innehåller… blev nästan lite förvirrad här ett tag när jag läste vad de andra hade skrivit om fibrer o kolhydrater hit o dit.
Så nu kan jag fortsätta baka mina goda kakor utan att vara rädd för några höga kolhydratvärden.

Jenny

skogs-tolva
0

*bokmärker*

Fiana
0

Provade dessa (men med lite annan smaksättning) men "grundkakan" den samma - men de blev ju alldeles "lösa" - kanterna (som jag rullat i sukrin) blev lite knapriga men innuti blev de helt lösa/smuliga (fast inte torrt smuliga). Sen blev de ju goda, men inte så mycket "kaka" förutom kanten. (och jo jag gräddade tillräckligt länge och hade i tillräckligt med kokosmjöl)