Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3411 ggr
[MargaretaA]
0

Kallpotatis

Vet inte om frågan har varit uppe tidigare…

Men

Har hört att enligt GI-metoden så är kallpotatis inte alls lika kohydratrik som varm och nykokt och alltså helt okej.

Vad säger LCHF om det?

Jojo55
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det står något om det i någon av mina lchf kokböcker, alltså att det är mindre kolh. i kall potatis men hur mycket är det?

[MargaretaA]
0

ja det är jag också nyfiken på. Fuskade i dag med klyftpotatis, men lät den kallna först…

Wildrat
0

Det är precis lika mycket kolhydrater i kall potatis som i varm. Däremot höjer inte kall potatis blodsockret lika fort som varm potatis men det höjs.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Plåga dig inte med kall potatis, njut av dem och hoppas att det var värt det.

Det är stärkelsen som ändrar form vid uppvärmning så att våra matsmältningsenzymer kommer åt att bryta ner dem till glukos.

Tuggar du potatisen är det i stort sett lika illa, så svälj dem hela helst.

Alla stärkelsekorn du tuggat sönder kommer iallafall att brytas ner.

Bäst effekt får man om man äter potatisen rå och sväljer den i stora bitar. Skrikandes

Vi är apor och vår matsmältning är inte anpassad för stärkelserika rötter, utan det var matlagningen som gjorde att vi kunde utöka vår föda med rötter o knölar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[MargaretaA]
0

tack då vet jag. jag klarar alla andra uppoffringar utan större problem, men jag älskar potatis i alla former och varianter. Nästa gång jag fuskar kan jag lika gärna göra det med varm potatis - om jag förstått det rätt (?). Kyss