Överdos av vissa ämnen??
Jag räknade ut vad jag kommer att ligga på i morgon, och det blev följande:
Näringsämne
Procent av RDI
Kvar att äta
Kalorier: 100% 0 kcal
Protein: 102% 0 g
Kolhydrater: 0% 0 g
Fett: 101% 0 g
A: 121% 0 mcg
B1: 121% 0 mg
B2: 39% 0.79 mg
B3: 306% 0 mg
B6: 312% 0 mg
B12: 1206% 0 mcg
C: 7% 70 mg
D: 665% 0 mcg
E: 90% 0.8 mg
Folsyra: 29% 285 mcg
Kalcium: 14% 692 mg
Järn: 22% 11.7 mg
Natrium: 35% 1491 mg
Kalium: 57% 1332 mg
Fosfor: 168% 0 mg
Magnesium: 44% 157 mg
Zink: 31% 4.9 mg
Selen: 336% 0 mcg
Har tänkt ta ett vitamintillskott oxå (en sån en om dagen tablett) Men B12 tex är ju 1206%!! Hur farligt e det lixom???
RDI skriver du, hur stort är egentligen det "rekommenderade dagsintaget" av fett..? Jag tänker som så, att eftersom RDI bygger på allmänna kostråd så innebär RDI av fett antagligen lååångt mindre än vad man äter som LCHF:are? Bara en liten fundering, det andra får någon mer insatt svara på… 

Oj oj oj - hur har Du räknat ut allt det där?
Jag tror det är jättebra med mkt B 12 särskilt för en stackars svulten vegetarian :)
Vad jag vet är det bara ett fåtal vitaminer man kan få för mkt av - annat överskott går ut via urinen… Minns inte riktigt vilken vitamin som möjligen kunde överdoseras - hoppas någon av alla de kloka här kan ge bättre svar…
Det jag vet brukar rekommenderas extra av med denna kost är magnesium - jag tar extra magnesium+kalcium två tabletter om dan…
Kramar!

B-vitaminer är vattenlösliga, så jag antar att överskottet "kommer ut den naturliga vägen".
Cal-counter Mamma ;) jag ska visa nästa gång jag e å hälsar på om du vill? Hur går det med MSN förresten? Mm, ok, då kör jag nog så iaf :)

Juste om Du vill visa mej hur CC funkar, har testat men inte fått till det - stackars lilla barn med en sån korkad mamma :(
MSN:at har jag inte hunnit än - måste ju hålla koll här ju :)
Hurrudu, snacka inte skit om min morsa! Jag har den bästa mamman i världen ju!

Lite bra B12-läsning - metylcobalamin 
mehn, om man inte kan sån där bra engelska då.. :S

Hmmm, då är det givna problem med den texten. Man kan ju testa att översätta den med nåt översättningsprogram!?
Han skriver att B12 är en av de ofarligaste vitaminerna att överdosera….och att det kan ge många hälsofördelar. Men att den helst skall intas i den naturliga formen metylcobalamin och inte i cyano- formen.
ehmmm, Pasi, kan du översätta det sista också till svenska?
Vart hittar man den där metylco… kontra cyanovarianten i för någonting? (Eller har det med frön och nötter att göra igen?
)

Cyanovarianten finns nog bara i kosttillskott medan metyl- finns naturligt i kött, ägg och fisk.
*haha* OK, tackar!
De vitaminer som är fettlösliga och inte går ut med urinen är A och D. De lagras i kroppens fettdepåer och bör inte överdoseras.Dock är det lite olika med RDI. Får man inte nog med solljus som vi nattjobbare kan man troligen ta lite mer.

Många folkslag som äter ursprunglig och artriktig kost får i sig megadoser även av de fettlösliga vitaminerna, och de har normalt mycket god hälsa. De syntetiska är jag dock tveksam till.

A-vitamin är farligt i höga doser, men det gäller nog främst från berikning. Om berikning
A och D-vitamin bör nog iofs finnas i balans med varandra därför är det olämpligt att äta mycket lever, där finns det mycket A-vitamin och väldigt lite D-vitamin. Annars brukar animalier innehålla en balans mellan dessa.
Hur mycket man behöver av olika ämnen beror ju på hur man äter:
mycket omättat fett - mycket fettlösliga vitaminer,
mycket kolhydrater - mycket vattenlösliga vitaminer