Äta sig mätt eller inte ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej på er !
Nyörjare här, förvirrad av en del av informationen.
Jag är väldigt liten i maten, i alla fall av LCHF. Så om man ska tro på Skaleman så ska man äta sig precis lagom mätt, och aldrig äta om man inte är hungrig.
Men om man ska kolla på detta med proteiner osv, och om jag har räknat rätt så ska jag ha upp emot 400 gr kött/dag ( väger 80 kg, 1 protein per kilo kroppsvikt, 20 % proteiner i kött)
Rätta mig gärna om jag har fel, för jag hoppas att jag har fel !!
Så, hur gör jag. Försöker trycka i mig eller stannar när jag är mätt ?
Igår räckte frukost-lunchen ( 2 ägg, lite majjo, liiite tonfisk, några räkor) till kl 21. Åt då lite strimlat kött, ca 3 msk och en halv dl cremefrachesås. Hade nån msk smör i frukosten också.
Jag tänker själv att jag ska lyssna på kroppen. Men man har ju hållit på med alla möjliga hokuspokus-dieter å skit så många år så man fattar kanske inte vad kroppen säger.

Du skall göra både och, dvs lyssna på din kropp men även hålla koll på att du inte får någon form av näringsbrist..
Sen det där med minst1 gram får man ställa i relation till hur mycket extra man väger, bär man på mycket extrafett så behöver man knappast äta protein för detta.
Några äter protein för sin normalvikt, dvs den vikt man borde väga för sin längd.
Sen så ligger absolut minimi vid 0,4-0,5 gram, det bör man alldrig underskrida, men det gäller då under dagar eller en vecka.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jaha, var bra och tack för hjälpen. Jo, jag har en hel del fett på kroppen så då behöver jag ju absolut inte stressa upp mig på 1g.
Idag har jag tränat styrketräning och då blev det genast lite lättare att äta i alla fall ett litet mål med mkt fett.
Jag ser att du skriver mycket info här på många av frågorna, är du LCHF-expert ? Du verkar kunna så mycket om diabetes och allt möjligt. Doktor, Kemist, Näringsfysiolog ?
Jag går på kontroller emellanåt då det även kollas de vanligaste nivåerna av vitaminer mm, har gått ner 30 kg och behövde lite extra koll för detta med diabetes. Under ett år behövde jag ingen behandling alls, men jag var informerad om att när vikten blir stabil så kan man få tillbaka förhöjt blodsocker, men att det sällan kommer lika högt som innan.
Just detta har hänt mig, får nu en tablett met..nånting om dagen.
Trevlig helg på dig