Det här stämmer väll inte?
Jag äter LCHF men det gör inte sambon. Han har däremot inget emot att jag gör det. Men idag när han kom hem från jobbet så sa han att han hört något läskigt om LCHF från en kollega och ville varna mig för han är ju så klart rädd om mig. Jag undrade givetsvis vad det var för sambon ville varna mig för det lät så farligt enligt kollegan.
Kollegan hade hävdat att LCHF ursprungligen kom från body builer kretsen där man någon månad innan tävling åt LCHF och sen precis innan tävling sen tryckte i sig kolhydrater. Enligt honom skulle denna kost vara bra kortsiktigt innan en sådan tävling men farlig i längre perioder. När jag frågade sambon varför LCHF var farligt enligt kollegan så hade han inte gett någon anledning till det, det var bara farligt.
Det jag dock tycker verkar lite konstigt är att LCHF skulle ursprungligen komma från body builders eftersom jag har i alla fall uppfattat det som att de äter väldigt fettsnålt de flesta av dom. Kan dock inget om Body building så jag kan ju ha fel?!
Sen har jag heller ALDRIG sett det skrivas här på sajten att LCHF kommer från Body Builders utan LCHF är ju en kost som skall likna en mer naturlig kost som vi människor levt på länge länge och mår bra på.
Jag själv som mår så otroligt mycket bättre på LCHF blev ju lite irriterad för jag tror nog det är farligare för mig om jag skulle börja trycka i mig pasta, bröd m.m
Jag menar jag äter ju det mesta som de flesta människor äter bara det att jag skippar bröd, pasta och sånt för det blir jag så fruktansvärt svullen och trött av. Mår verkligen inte bra när jag ätit sånt så HUR skulle det kunna vara bra för mig kan jag inte förstå?!
Som tur var så lyssnade sambon på mina argument och förstod att det är inte farligt och jag mår såå mycket bättre. Hans kollega däremot skulle jag gärna vilja ha en liten diskussion med…
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Det var nog urfarfars urfarfar som började med kostmodellen - troligen var det då som hjärnan började bli större (om han var bodybuilder låter jag vara osagt).
Att lägga till artfrämmande födoämnen, t ex säd och kemikalier, till kosten kan aldrig göra en kost nyttigare.
Be "kollegan" räkna upp något enda folkslag, folkgrupp som inte äter spannmål men ändå får våra folksjukdomar.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo, men visst "deffar" väl killarna när de vill visa muskler…det trodde jag var allmänt kännt …(typ bara fettfritt nötkött och minimalt med kollisar iform av sallad …tror jag…..som aldrig "deffat"…)

Deffa innebär normalt att man äter väldigt kalorisnålt, men tillräckligt med protein för att bevara det mesta av muskelmassan medans underhudsfettet förtvinar. Fokus ligger alltså på protein och kalorier, och ska nog knappast förväxlas med LCHF.

men jag har ju hört grabbarna prata om att minimera kolhydrater … dricka råa ägg till frukost och äta flera hundra gram "fettfritt kött" och proteindrinkar resten av dagen

….inte Lchf , men kolhydratfritt…kanske där "pojkvännens vän" förväxlat saker o ting

Han menar nog cyklisk ketogen diet, vilket en del BB använder sig av.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.