Pasis smarriga laxlåda
Måste få göra lite reklam för Pasis underbart goda och enkla laxlåda. Den fanns mitt i den låånga tråden där SSS frågade efter recept till sin bok, så det var lätt att missa den:
"Gratinerade lådor är smidigt…här kommer en jag hittade på för nån vecka sedan…enkel o jättegod (egentligen bara äggstanning kryddad med fisk):
6 ägg
2 dl grädde
2 dl vatten
Lite dill, cayenne och salt
Vispas samman och hälls i en form
2 - 300g kallrökt lax (eller nån annan fisk) pluppas i
Grädda i 125 grader till den stannat
Ät med rumstempererat eller smält smör."
Mumsig, går att frysa, ca tre portioner. Prova!
Ska spara receptet, tack:)
Låter jättegott, skall prövas.
Märkligt att det är så få svar på alla recept, medan det är jättemånga som har åsikter om allt annat.
Betyder det att de flesta vet vad man skall äta men behöver mer stöttning och peppning för övrigt? Troligtvis är det så eller är jag ute och cyklar?
Kanske för att det inte finns så mycket ideologi att vända och vrida på kring en laxlåda…
Eller hur menar du? Ett recept är ju… tja, ett recept, det kan ju inte ligga till grund för en lång diskussion? Misstänker att jag inte riktigt förstår dig nu.
Vad jag menar är att för min del så är jag "bantningsexpert" dvs jag har prövat de flesta metoder, och bantat under väldigt lång tid som så många andra.
Nu är jag såld på LCHF och vet precis vad jag kan äta, ändå är det svårt att se något resultat, vilket betyder att det inte är på det planet det ligger utan mera på motivationsplanet.
Så är det för mig, kanske det är likadant för andra menar jag.
Vi överviktiga är egentligen väldigt duktiga på proteiner, fetter, kcal mm. det har vi lärt oss under våra bantningsår.
Perfekt en så här dag när man inte vet vad man ska äta till middag. Mums.
Hur många timmar lät ni det stå i ugnen på 125 grader?
Det tar ungefär en timme. Sista kvarten brukar jag sätta upp ugnen på 150 grader för att få lite färg.
Jag körde den på 225 grader i 20 minuter, kunde nog behövt 5 till för att få den mindre rinnig. Varför 125 grader?
Nu har jag beväpnat mig med Vår kokbok från 1967: "Äggets proteiner koagulerar vid ca +70 grader. Det är därför onödigt att ha för hög temperatur vid tillagning av äggrätter. …Den bästa konsistensen får man om ugnstemperaturen inte är högre än 175 grader."
Receptet på äggstanning i samma bok innehåller mjölk (eller mjölkpulver och vatten - blä!) och ägg, och tillagas i VATTENBAD i 175 grader. Det innebär rimligen lägre temperatur för äggstanningen.
Grädden i Pasis låda bör göra den lite mindre värmekänslig än äggstanning gjord på mjölk. När jag har lagat till laxlådan har den varit alldeles perfekt efter en timme. Men det är låång tid, det håller jag med om. Själv ska jag prova att grädda i 150 grader nästa gång och se hur det funkar.
Tack, LatMask! Min man åt så jag trodde han skulle spricka. Hans favvis är annars laxpudding, detta var ju ngt åt det hållet. Och så gott det såg ut när man tog ut det ur ugnen, när ytan hade blivit lite brun.
Kul att höra Gunnilla! Jag återkommer med rapport efter nästa gräddning.
Slutrapport från ugnen! Jag har provat att grädda i 150 resp 175 grader, bägge lådorna fick fin konsistens, det tog ca 50 minuter. Men jag tycker att det är värt tiden, för lådan är så god!
Senast lade jag väl urkramad spenat i botten - mums!
Hej Pasi, som tydligen har anslutit sig till oss igen. Din laxlåda har blivit en av mina favoriträtter! Enkel att laga och supergod!
Välkommen åter!
Pasi har börjat i sin skola och har ingen uppkoppling hemma ännu, men han var in en stund på skolan och började läsa ikapp sig idag.
Numer pensionär i Nynäshamn
dax för putt!

En putt till, för detta låter smaskigt.
Jättebra med egen tråd
Numer pensionär i Nynäshamn

Precis i min smak. Mycket ägg…. skall provas!!!!

Jag bara älskar laxpudding, helst med mycket skirat smör. Det här är ju samma sak, minus potatisen.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

*puttar*
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack Brynhilde för putten, men jag har "uppdaterat" laxlådan, och tycker den är både jättegod och lättlagad! Se "Pasis laxlåda 2.0"!