Kolhydrater i mandel, nötter, valnötter!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har under veckan som varit köpt mandel, hasselnötter och valnötter på COOP. Läser som alltid kolhydratsinnehållet! Det varierar på olika påsar. Mandel 200g 4.5 g kolhydrat, mandel 200 g 12 g kolhydrat Valnötter 200 g 4 g, valnötter 80 g ekologiska 14g kolhydrater Hasselnötter 200 g 7 g , hasselnötter 150 g Änglamark 17 kolhydrater. Har skrivit till COOP, detta ger mig myror i huvudet. Alla påsarna verkar förpackas på samma ställe. ICAs mandel 13 g kolhydrater per 100 g- det verkar mest normalt.
Jag har oxå funderat på detta och nu tyvärr ätit en hel del Valnötter med gott samvete för att det sen ska visa sig att vara fel! Enl coop så beror det på hur man väljer att märka ut just kohydater, är nu lite osäker på svaret men tror att hon mena - att det finns mättande och omättande …. någonting i kolhydrater och Coop hade då bara valt att skriva upp dom mättande=4 gram/100 Men nu har Livsmedelsverket bestämt att man inte får märka så och på dom nya påsarna kommer det sen framöver att stå 13-15 kolhydrater/100
Du kanske kan svara bättre än jag men nu vet jag, ät valnötter med måtta :(
mättande kolhydrater har jag ju aldrig hört talas om, man brukar tala om digererbara. Men här i Sverige brukar man väl bara ange sådana. Har de börjat ta med fibrerna här med då?
#2 Jag skrev till Coop , de svarade att de högre värdena är med fibrerna inräknade.Då kan man lugnt ta en näve nötter lr mandel ibland!
Ja, i vissa länder (USA) räknas fibrer som kolhydrater medan här i Sverige räknas de dock separat. Missförstånd uppstår ibland med utländska varor och märkningen kan bli fel om innehållsförteckningen kopieras rakt av. De lägre värderna är korrekta, valnötter innehåller enligt fineli 3,3g digererbara kolhydrater.
Det skulle verkligen vara olyckligt om man började räkna fibrer som kolhydrater här också, då blir vi tvungna att räkna fram nettokolhydrater likt lågkolhydratare gör i USA.