Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 3087 ggr
LatMask
0

Pasis laxlåda 2.0

Det HÄNDER saker med recept, har jag upptäckt! Man lägger till, eller drar ifrån, eller kryddar lite annorlunda…Det är kul!

Det här receptet bygger på "Pasis smarriga laxlåda" men det har hänt lite…

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en ugnseldfast form.

Riv en squash (på sisådär 400-500 g) grovt på rivjärnet. Passa på att salta och peppra medan du pressar ut så mycket som möjligt av vattnet. Bred ut squashrivet på botten av formen.

Lägg på 200 g kallrökt lax ovanpå squashen.

Vispa ihop 4 ägg och 3 dl grädde, salta och peppra. Häll blandningen ovanpå laxtäcket.

Grädda i ca 50 minuter. Ca 3 portioner.

Laurel
0

Mmmm, låter ju jättegått och enkelt att göra! Måste provas!

[iovis]
0

Mums! Tackar, Tungan ute bokmärker absolut!!

julia61
0

okey, skratta nu inte, eller så gör ni detSkrattande ska man skala squashen innan rivningen…..tycker det ser så tjockt ut skalet!!

Är inte så bra på grönsaker, vilket ni redan listat ut..Skäms

Skalade när jag gjorde falsk potsallad av squachen, blev bra i alla fall!

[iovis]
0

#3 Näe, det behövs inte, men å andra sidan är det ju valfritt, jag gör det inte.

julia61
0

Tack, du ser man lär sig något varje dagSkrattande

LatMask
0

Å, julia61, en nybörjare som jag! Kul! Jag lär mig också om mat och livsmedel varje dag - ibland de mest grundläggande fakta! (och ibland blir det katastrof…men det lär man sig också av…även om det är retfullt…Gråter)

Jag betraktar squash som en vär metålig gurka, och därför skalar jag den inte. Det har funkat bra hittills, I något inlägg som susat förbi i någon grönsakstråd stod det ungefär som så att "skalet håller ihop squashen". Det låter vettigt!

julia61
0

Ja, det var en bra benämning av squash, värmetålig gurka!!Skrattande

Är nybörjare på grönsakfronten ja, men har lagat kolhydratstinna måltider allför länge….

Nu ska jag kolla in feta såser och grönt som är tillåtet!! Det är underligt vad mycket underliga grönsaker man aldrig kollat in förr!!Rättika texGlad

Lottalis
0

Måste pröva den! Låter gott.

LatMask
0

Ja, jag vill nog säga att det är en uppskattad rätt Tungan ute…Glömde en liten finess: Om man vill ha lite extra sting, kan man ha i en dutt cayennepeppar i ägg/gräddblandningen!

[Pennylane1]
0

fast jag har lärt mig att man helst ska skala gurkan med, mycket gifter kan finnas där, om man inte köper ekologiska då förstås.

[iovis]
0

Ja, gifterna går inte att skölja bort………

LatMask
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såg att Brynhilde putttade upp Pasis smarriga laxlåda. Jag har "vidareutvecklat" den lite, och passar på att putta upp receptet. Väldigt lättlagad dessutom!