Skolhälsovården
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ja ha..
Så har man ett barn som har risk för övervikt. Hade han vägt två kilo mer så hade han varit överviktig. Han ser bra ut och är väldigt lätt för att få muskler. Stark som, en oxe. Tränar 2ggr 1 veckan samt mycket ute.
Nu ska han börja med lättmjölk och fettsnålt (eller hur
)
Äter inte godis och läsk så de blir ju svårt att dra ner på det.
BMI 17,1 på bmi för barn Visste inte ens att det fanns bmi för barn.
Man skulle även dricka lättmjölk för D och A vitamin. Hur gör ni med dessa vitaminer till era barn.
1,28 cm och 28 kg med jeans är det onormalt?
Han äter inte LCHF men han äter riktig (hemlagad) mat undviker halvfabrikat och tillsattser. Äter gröänsaker och frukt. Riktigt smör

Jag hade fortsatt som du gör, BMI stämmer ju inte om man har kraftigare kroppsbyggnad, där är det ju skillnad även på olika barn hur de är byggda.
Jag ger min son tillskott av D-vitamin under vinterhalvåret, utifrån kostdoktorns rekommendationer.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

För skoj skull googlade jag bmi för barn, hamnade på growingpeople, skrev in din sons längd och vikt. De ville ha ålder också så jag chansade på 12 år (du skrev inte hur gammal han är). Resultatet blev; ingen övervikt, ingen fetma.
Jag skulle ha struntat i skolhälsovården i det här fallet. BMI är ju inget säkert mått heller. BMI gör ju ingen skllnad på benmassa, muskelmassa och fettmassa.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Du behöver inte en siffra för att se om han är överviktig. Titta på honom.
Han behöver med stor sannolikhet D-vitamintillskott, men inte från lättmjölk, för det är ingenting i närheten av vad som behövs.
Jämför man vikt och längdkurvorna så har han gått upp mer än han växt.
Jag ger sana-sol till barnen. Är det ok som vitamintillskott?
jag tittar och tittar men jag hittar inget ställe där han är tjock. Höftben och revben sticker ju för tusan ut.
Frågade min väninna hur mycket hennes barn vägde och det var mer fast de var kortarte. Sa inte att min son som är smalare ska till återbesök för sin vikt. Snacka om att skapa problem för föäldrar.
Alltså. Kolla upp vilket midjemått som är normalt och mät honom, det är väl det enda sättet att få nåt resultat som kan stämma med verkligheten.
Går ju också att mäta andelen fett, muskler o dyl. Vi har nåt som kallas BIA-mätning på gymmet, men det finns ju säkert olika modeller på andra ställen.

nej men allvarligt talat. är han överviktig så SYNS det ju. Och har han lätt för att bygga muskler så ligger kanske svaret där, muskler väger ju som bekant mer än fett.
#4 Sana-sol är väl inte dåligt men alldeles för lite D-vitamin. Barn behöver minst 1000IU om dagen, Sana-sol innehåller 400IU per dos.
Köp kapslar på hälsokosten med 2000IU istället och ge en varannan dag.
Om han rör mycket på sig varje dag så är han inte tjock (överviktig). Överviktiga barn orkar inte röra på sig och sitter därför mycket stilla. Jag skulle ignorera skolhälsovården och deras förstörande råd.

Tråkigt att skolhälsovården är så insnöad på sina tabeller och orsakar viktnojor hos fullständigt normala barn tycker jag!
Nu har de förhoppningsvis inte orsakat någon viktnoja hos din son, och du får se till att de inte lyckas med det heller genom att vara tydlig med att du tycker deras tabeller är trams, det viktiga är att man är aktiv och rör på sig. Och han är ju inte ens överviktig enligt tabellerna så WTF?
BMI för barn är inget annat än en styggelse! Min flicka var enligt uträkning överviktig vid 4-års kontrollen, något som ingen, varken bekanta, dagispersonal eller sköterskan på BVC kunde se på henne. Hon är HELT normalbygd och ser inte ut att ha ett kilo för mycket! Sluta oroa dig och strunta i de dumma råd de ger!
Jag tror att de flesta människor är klarögda nog att se om egna barn börjar bli överviktiga (ja, man kan SE det, det behöver inte vägas!) Tror man själv att man har svårt att avgöra om barnen är för tjocka kan man be människor i sin närhet som man litar på att säga sin åsikt. Det KAN behövas ibland då jag själv sett barn som tydligt och klart lider av fetma vars föräldrar bär skygglappar och vägrar inse detta.
Dessutom; räknar man på barns BMI efter 128cm och 28kg FINNS ingen övervikt ens efter detta värdelösa mått (BMI alltså). Oavsett ålder (jag räknade på flera åldrar från 6 år till 15 år) och kön är detta en normal vikt enligt BMI, så vad tjafsar skolhälsovården om???
tack alla!
Barnen vill/kan inte svälja kapslar. Finns det annat flytande man kan ta eller kan man tömma kapslarna i något?
Tittade på lättmjölk och de är ju mindra D vitamin i det än sana-sol. Så vad pratar skolsköterskan om?
#10 Kapslarna innehåller ett pulver som kan tömmas ur. Ta pulvret med nåt fett så tas det upp bättre.
Skolsköterskan hade nog nyligen varit på kurs hos livsmedelsverket. De verkar tro att lättmjölk räcker som D-vitaminkälla trots att det är väldigt lite och dessutom inget fett som faktiskt krävs för att kroppen ska ta upp vitaminet. Det är ju för sjutton fettlösligt!
#10 Kollar du på utländska sidor så finns det dessutom D-vitamindroppar med så mycket som 2000IU per droppe. Såg såna på bla Amazon.com men jag tror det finns att skicka efter från England också. Googla lite…
D-vitamin droppar säljs på apoteket. Tidigare gav man barn AD-droppar som nu bara är D-droppar.
Jag ger själv mina barn (4 & 7 år gamla) droppar varje dag.
De får bli en tur till apoteket
Dietister och skolhälsovården är nog de som längst kommer att hålla fast vid att fett är farligt och frukt är bra.
Läste på texnyheterna att många äter minder kolhydrater och att vissa till och med går så långt att de utesluter kolhydrater ur kosten.
Dietisterna varnar nu för att Svenskarna drabbats av en kolhydtatsfobi.
Så nu vet vi vad vi "lider" av… Kolhydratsfobi
#7 Eh, nej. Det är ingen automatisk konsekvens att en överviktig unge inte rör på sig, eller att en unge inte kan bli överviktig om den rör på sig.
Till och med forskningen pekar på det.
Jag har en son som klättrar, bokstavligen, mellan väggar (om det är ett smalt utrymme) och i trän. Cyklar som om han körde något med motor på (!) och ser ut som ett benrangel. Och bara 10 år. Men han har bara muskler och enligt vikt/längd jämförelsen också överviktig!!! Men då sa jag ifrån och sa till idioterna att ta sig en titt på honom iförd enbart kalsonger, då blev de tysta….. HAH! Där fick de!
Ibland blir man bara så förbannad…..
#0 Jag håller med dig och övriga i tråden. Skolhälsovården verkar vara ute och cykla.
#13 D-vitamindroppar låter mkt intressant. Jag har svårt att tåla sånt som gjorts till kapslar/tabletter, så detta borde jag prova. Tack.
#17 Här är ett exempel på vad som finns på Amazon.com, det fanns mer än 8 olika D-vitaminer i droppform och i olika styrka från 5000IU per droppe och nedåt.

#18: Finns dom inte på amazon.co.uk ? borde vara enklare och snabbare därifrån
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Även jag instämmer med övriga här - min erfarenhet av cirka 12 års årliga besök hos skolhälsovården är det de tyvärr ofta är ute och cyklar, eller för att utrycka det på annat sätt. Personalen på skolhälsovården tillhör inte rikets begåvningreserv!
Nix nån övervikt vill jag nog inte kalla den vikten, snarare har väl killen samma typ av kroppsbyggnad som min käre sambo, dvs kraftig benstomme med mycket muskler och då är man tyngre än andra med samma längd.
#18 och #19 De finns på amazon.de 
/Désirée

#18-20: Kollade just, de finns på Amzon.co.uk också, om man inte är så bra på tyska kan Amazon.de vara lite krånglig
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Skol hälsovården är ett SKÄMT och borde läggas ner.
JAg hade brutit benet gick till skolhälsovården och pratade med henna för att kolla upp det hela, nej inget fel på ditt ben det är nog bara en stukning gick runt och hadde ont i 2 veckor utan gips, för att sedan inte orka mer och åkte till akuten gipsad efter 10 minuter nähä inget brutet.
Och se på min bror simmare och riktigt muskulös. väger 95 kg.
Ställer sig på vågen, ja du är överviktig.
Hur är det med din kost?
Eller du tränar du något?
Man kan ju undra om dom är blinda eller bara dumma i huvudet.
Lägg ner skolhälsovåden. Den är ett skämt.
Om man inte ens kan se att någon är muskulös eller fet har man inte där att göra, man ser om en person har en fett procent på 10 - 15.
Angående d vitamin. Sä är berikad lättmjölk ett skämt.
För det första hur tänker man när man blandar ihop ett fettlösligt vitamin med en fett fri produkt?
För övrigt så inehåller ett glas lättmjölk lika mycket d vitamin som 1 och ½ oberikat ägg. Mjölken inehåller 1 g fett, Ägget 10 g. Sjäv tycker jag det är ganska givet att Ägget är ett mycket bättre val att välja för att få i sig ett fettlösligt d vitamin genom ett naturligt fet och naturligt vitamin.
Lägg inte om kosten åt fel håll men lite mera ägg för dvitaminet och proteinet för möjlighet att bygga mera muskler kanske inte skulle vara helt fel.
Minmat.net
#16.
Jag skulle ha tagit av honom käderna som du gjorde och bett hene visa var han var tjock. Min man sa samma sak när jag kom hem.
- Kände de inte på honom, kollade de inte honom naken?
# Bra jämförelse med ägg. Vi har egna höns så vi äter mycket ekologiska ägg.
Mormor sa att skolvården är nog inte vana att se musklade barn i dagen samhälle. Vi bor på landet, så släpa höbalar och tömma kärror samt bära in ved kanske inte alla barn friviligt ägnar sig åt idag. Men vill man ta över gården så gäller de ju att träna

Snacka om vikthysteri när man börjar väga och mäta barn efter tabeller och inte efter suntförnuft och ögon. DET är precis så man SKAPAR anorexia och matnojor hos barn som sedan ger jojobantning och övervikt.
Hade jag varit som du hade jag tagit ett ordentligt snack med denna skolhälsovård (sjuksköterska antar jag) och frågat vad i hela .. hon/han håller på med. Och undrat om denna människa inte begriper vad det kan orsaka för skador hos barn om man redan i så låg ålder börjar prata om "matkontroll" - speciellt om ungen INTE är överviktig med ögonmått mätt. Blir så irriterad och förbannad!
#24 Mormor är en smart kvinna och tyvärr har hon rätt - att det idag knappt finns ungar som ANVÄNDER sin kropp och därför får muskler osv. Passa på att förklara/säga/näm,na detta för skolsköterskan - att din unge ANVÄNDER sin kropp….