Socker men ändå LCHF?
Hej! Om en vara innehåller socker men ändå har mindre än 5g kolhydrater per 100 g, är det ändå LCHF då?
Mvh//Madeleine
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mnjää, det låter inte så bra. Vad är det för livsmedel och hur ser hela innehållsföteckningen ut?
Först har jag en majonäs som innehåller socker men enbart 2g klohydrater per 100 gram och sen har jag en bernaisesås som innehåller socker med bara 1 gram kolhydrater per 100 gram!
Har du ett sockerberoende bör du se upp med socker, annars bör det inte vara några större problem.
Du kan ju dock försöka hitta andra livsmedel utan socker.

Så länge total energimängd från kolhydrater i en måltid är låg, så är det LCHF. T ex broccoli, innehåller också socker - och detta socker står ju för merparten av energiinnehållet - men ändå kan man tillåta sig broccoli.
Jag kan inte tänka mig att du äter flera kilogram majonäs på en dag (man klarar inte det pga energiinnehållet), så totala mängden kolhydrater blir inte stor.
Hur mycket kolhydrater man kan tillåta sig att äta per dag/måltid är individuellt (man bestämmer själv).
Jag äter LCHF på grund av att jag både har ADHD och IBS, så det är inte så att jag är sockerberoende eller överviktigt (tvärtom är jag väldigt smal!). Jag lyckades inte hitta en majonäs utan socker, men sockret stod bland de sista ingredienserna som listades så det är antagligen inte så mycket socker (förmodligen är det ett konserveringsmedel).
Tack för bra svar!
PAX//Madeleine

Socker är kolhydrater och står därför som kolhydrater tillsammans med andra,
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
jag ser det precis som Pasi, man kan mycket väl (om man tål det) äta lite socker och ändå är det LCHF, det är totalmängden som kommer avgöra ändå. Man häller ju inte i sig litervis med majonnäs, ketchup, senap, inlagd gurka, mörk 85% choklad osv osv…
Jag äter sådant i liten mängd men INTE varje dag.
#5 Titta vid charkhyllorna där såser som är kylvara står. Rydbergs har en klassisk majonnäs i plastflaska. Utan skräp i.
Ah, okej bra =). På ICA hittade typ fem olika majonässorter men alla inehöll socker. Den "bästa" innehöll bara 2 g kolhydrater per 100 g, de andra mellan 3-4g per 100 gram. Ska kolla vid charkhyllorna nästa gång!

LCHF = low carb, hight fat! Äter man lite kolhydrater och mer fett så äter man LCHF. Jag kämpar själv med att släppa begreppet om "vad om räknas som LCHF" då jag är efter flera år av LCHF övergått till något Dukanskt tänk mer lite mindre fett och lite mer kolhydrater. Jag äter fortfarande väldigt lite kolhydrater i jämförelse med andra, men jag äter fullfettsprodukter och tillsätter inte massa smör och bea.