Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4234 ggr
antrebus
0

Mitt LDL kolesterol

Jag är 58 år och man. Var hos doktorn. Efter 5 mån med LCHF har mitt kolesterol ökat från 5 till 7. Varav LDL utgjorde 5,1. Min läkare vill att jag skall börja med statiner parallellt med LCHF. Själv har jag aldrig mått fysiskt och psykiskt bättre än vad jag gör i dag. 15 kg lättare, från 110 till 95 kg (och det bara fortsätter). Var och kontrollerade hjärtat (arbetsprov) -kanon resultat. Men vad skall jag göra? LDL andelen oroar mig.

JazzBass
0

Enbart LDL-värdet säger ingenting om din hälsa. Ett högt LDL är nog bara negativt om huvuddelen är små täta LDL-partiklar istället för stora fluffiga (som man säger), om HDL-värdet är mycket lågt och om triglyceridvärdet är högt. När man äter LCHF tenderar alla kolesterolvärden stiga lite utom triglyceriderna som brukar sjunka (vilket är bra). Men, de små täta LDL-partiklarna brukar ersättas med hälsosamma stora fluffiga LDL istället. LCHF-kost minskar som bekant insulinproduktionen och insulin bidrar till att stora LDL bryts ner i små LDL som är sämre för hälsan. Äter man en mycket kolhydratrik kost är nog ett högt LDL kolesterol värre än det är för en LCHF:are.

Allt det här förklaras rätt bra i Matrevolutionen, läs gärna på så behöver du inte oroa dig så mycket. Uffe Ravnskov har ju också skrivit böcker om kolesterolet, men jag kan inte säga nåt om dem då jag inte läst dem.

Statiner ska du inte börja käka. Speciellt eftersom du verkligen inte har nåt speciellt högt kolesterol.

Disclaimer: Jag är ingen läkare eller nåt utan det här är hur jag uppfattat saken efter att ha läst t.ex. Matrevolutionen och trådar här på forumet. Läs helst böckerna ovan för att säkert få korrekt information.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

starhawk
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Statiner har en hel del väldigt påtagliga biverkningar så även om dom kanske hjälper till viss del så är ju risken att dom stjälper mer, och som ovan påpekats är högt kolesterol med högt LDL knappast skadligt när man äter LCHF. Du har ju kanonresultat på arbetsprovet, skulle du ha det om nåt var fel?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Caywin
0

Edit: Dubbelpost

Caywin
0

Det stora "fluffiga" kolesterolet heter HDL. Det goda HDL-värdet ökar parallelt med LDL och det är kvoten mellan dessa som visar hur ditt värde är.

Det finns ett annat prov, sk APO-prov, som du kan ta för att få en mer korrekt bild av ditt kolesterol.

Läs mer här.

JazzBass
0

#4 - LDL kan vara små eller stora. De små är de farliga. Se gärna figuren lite längre upp på sidan du länkade till, alltså denna:

http://s2.kostdoktorn.se/wp-content/2010/01/Kolesterol4.jpg

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Caywin
0

#5 Jajust. Men det jag ville komma fram till att de mätproverna som används visar bara kvoten mellan HDL och LDL och inte huruvida det är bra ldl eller dåliga ldl. =)

Caywin
0

Edit: Doppelpost… Igen. ^^

ingrid-in-sweden
0

Ta ett nytt prov igenom om några månader till. Kan vara så att Du hade en infektion i kroppen. Be också om en Apo-kvot.

Zepp
1

Vid din ålder har 70% av befolkningen ett värde över 5, skall de oxå ta statiner?

Gränsen på 5 är för diabetiker, inte för friska, diabetiker skall om de har högt blodsocker hålla ner kolesterolet då de har en ökad risk för glykoliserat lipoprotein.

Sen så.. lever man på en fettbaserad kost borde mängden fett som levern producerar stiga något då som ersättning för det glukos som inte går åt, det ser man som stigande LDL, men detta är något falskt då partiklarna blir större och det är antalet LDLpartiklar som statistiskt kan innebära en ökad risk för arteroskleros.

Samtidigt stiger HDL och kvoten mellan HDL och LDL är egentligen det enda som säger något vid ett vanligt kolesterolprov.

APO-kvot räknar antalet partiklar så det blir ett mer tillförlitligt prov om hur det står till.

Sen så skall man väga in alla andra riskfaktorer, och du har just reducerat en.. vikten.

Man kan säga att läkare inte är vana att bedömma blodprov från en som äter ketogen diet.. självklart bör det råda helt andra "normalvärden".

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

Varför oroar du dig för LDL - det är inget gift, även om propagandan framfört det som ett? Mängden HDL och LDL regleras efter kroppens behov.

Är man kvinna, eller man över 45-50 år, så har man minskad risk för förtidig död om man har högt kolesterol - även hjärtkärlsjukdomsrisken minskar enligt Framinghams 30-årsuppföljning. Bara att gratulera! Glad

Jag rekommenderar att du inte börjar förstöra hälsan med statiner.