Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5019 ggr
gun92884
0

... stadig vaniljkram onskas ...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

… har nagon recept pa en stadig vaniljkram? LCHF forstas Glad

Har finns sockerfria halvfabrikat men de ar fulla av fortjockningsmedel och annat otyg …

konichiwa
0

Jag vill gärna ha en stadig vaniljkram också! (förlåt, kunde inte låta bli;)

gun92884
0

Vem vet, det kanske finns na'n som vantar pa dig Oskyldig… kanske jag ska forsoka hitta knappen sa jag kan toggle till svenska bokstaver Skrattande

[Sias]
0

Till en Jul, för något år sen, bakade jag en LCHF-tårta à là schwartswald som jag fyllde med gräddvaniljkräm. Tjock vaniljkräm + vispad grädde  (med lite krossad choklad i). Kankse den kan vara något? Här är receptet:

GRÄDDVANILJKRÄM

1ägg, 1 tsk potatismjöl (behövs tyvärr för att få till en kräm), 1 dl vispgrädde, 50 g osaltat smör (väl rört), vanilj.

1-2 dl vispad grädde.

Blanda ägg, potatismjöl och vispgrädde i en kastrull. Vispa kraftigt och låt det sjuda (inte koka) ett par minuter. Tillsätt det väl rörda smöret lite i taget under fortsatt kraftig vispning. Smaksätt med vanilj. Låt kallna.

Vispa grädden så den blir fast. Blanda vaniljkrämen med den vispade grädden till lagom konsistens (prova fram genom att tillsätta grädden lite i taget).

tistelflikkan
0

kolla vaniljkrämen i detta recept: http://www.recept.nu/1.149127/leila_lindholm/efterratter_godis/frukt_bar/aunt_sally_s_blabarspaj_med_vaniljkram det går säkert att byta ut strösockret till sötin eller nåt?

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

[Pennylane1]
0

frågan är om den är stadig? Jag tycker det funkar med husk, det blir lite mousseaktig karaktär.

tistelflikkan
0

det är sant, men jag har för mig att jag såg nåt program när hon gjorde den. den såg stadig och mumsig ut.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

magma
0

Gelatin kanske, som förtjockningsmedel? Har använt det vid något tillfälle för att göra rabarberkräm, för ett par år sedan.

sarwen
0

Jag har gjort vaniljsås med gelatin i, jag minns inte exakt vilka mängder jag använde men jag sjöd ihop grädde och vaniljpulver och hade i äggula för att det skulle bli lite gult (del blev lite grått av vaniljpulvret) och så gelatin och lite stevia. Sen när det hade kallnat hade jag i vispad grädde. Kanske kan man göra nån liknande variant om man vill ha vaniljkräm…

[CarnageCandy]
0

Inte behövs väl nåt annat än en äggula per dl vispgrädde, vaniljpulver/stång/extrakt, ev lite sötning… sjud och koka inte, ju längre man sjuder desto tjockare blir det. Har man gelatin i det blir det pannacotta!

[Pennylane1]
0

fast det är lite skillnad på tjock och stadig, i min bok.

[CarnageCandy]
0

För mig är det synonymer snarare än antonymer, men ok - hiva i gelatinpulver? Då blir det garanterat "stadigt"!

Sammet1
0

Raringen har en "vanillaise" på sin blogg. Jag har för mig att det ska finnas en tråd om den här på KiF också…

Vill man ha ännu "stadigare" kanske en vaniljsmörkräm skulle kunna fungera? Rör rumsvarmt smör med äggulor och ev sötning. Smaksätt med vanilj.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

gun92884
0

… tack for alla forslag … hittade ett recept hos Linda's Low Carb Menues (hon ska finnas under lankar eftersom jag satte dit henne for ett tag se'n) som anvande xanthan gum som thickerner:

VANILLA PUDDING
1/2 cup heavy cream
1/2 cup water
1/8 teaspoon salt
1/4 cup granulated Splenda or equivalent liquid Splenda
1 drop yellow food color, optional
1 teaspoon xanthan gum
1 egg yolk
1 teaspoon butter
1/2 teaspoon vanilla

In a medium microwaveable bowl, whisk together the cream, water, salt, sweetener and yellow coloring. Gradually dust the xanthan gum over the surface and briskly whisk in; repeat until all of the xanthan gum is blended in. Whisk in the egg yolk. Microwave on HIGH 2-3 minutes, until thick, stirring every minute. Whisk in the butter and vanilla. Divide between 2 dessert dishes; chill.

Makes 2 servings
Do not freeze

With granular Splenda:
Per Serving: 268 Calories; 26g Fat; 3g Protein; 6g Carbohydrate; 1g Dietary Fiber; 5g Net Carbs Per Batch: 537 Calories; 53g Fat; 5g Protein; 13g Carbohydrate; 3g Dietary Fiber; 10g Net Carbs

With liquid Splenda:
Per Serving: 256 Calories; 26g Fat; 3g Protein; 3g Carbohydrate; 1g Dietary Fiber; 2g Net Carbs Per Batch: 513 Calories; 53g Fat; 5g Protein; 7g Carbohydrate; 3g Dietary Fiber; 4g Net Carbs

I'm very pleased with how this turned out. If you don't have liquid Splenda, you could substitute 1/4 cup vanilla flavored sugar free syrup (Da Vinci or Torani) for 1/2 of the water and omit the sweetener. The carb count will be the same as with liquid Splenda.

[Pennylane1]
0

# 1 nej antonymer skulle jag inte kalla dem givetvis!? De blir väl inte antonymer för att de inte är riktigt  samma sak…

gun92884
0

… antonymer?

… i min Thesaurus ar antonymer motsatser, t ex stadig/vinglig (ostadig), tjock/smal, fast/los etc..,

Gjorde Lindas recept och anvande xanthan gum for att fa mer stadga … det fungerade utmarkt.

Man maste pudra pa xanthan i flera omgangar, litet litet at gangen, och ocksa vispa ordentligt varje gang eftersom det annars klumpar sig.

Nu har jag en skal med vaniljpudding … mitt problem ar att ett par skedar av den tog bort min 'craving' … vad gora med resten?

[Pennylane1]
0

#11 skulle det ju stått inte # 1 ! Ursäkta!

ja antonym betyder motsats och jag anser inte att "lite skillnad på tjock och stadig" innebär att jag tycker att tjock är antonym till stadig!

För att förklara skillnaden: vaniljvisp t.ex. är ju väldigt tjock men inte det minsta stadig. Den är luftig istället.

ullisbullis
0

Här kommer ett recept på stadig vaniljkräm:

Några äggulor(beroende på mängd du vill ha)

Rapsolja (eller annan neutral olja)

Gör som majonäs(utan senap, vinäger och kryddor förstås) dvs. vispa äggulor, droppa i olja försiktigt först och öka på efter hand tills det blir en lagom tjock konsistens. Ju mer olja ju tjockare blir det. Smaksätt med vanilj och sötning och ev. grädde.

gun92884
0

… blir det inte liknande smorkram men med olja istallet?

ullisbullis
0

#18 Nej, det blir som marschankräm, som man kan fylla tårta med. Det beror också på hur mycket olja man vispar i. Men smörkräm? Nej, smör stelnar, det gör inte olja. Däremot kan det ju bli mäktikt om man äter mycket.

konichiwa
0

Jag gjorde också en vaniljpudding med xantangum efter receptet i #13 men den blev inte särskilt stadig, lite skillnad i mängden xantangum gör stor skillnad men man kan inte se hur stadig den blir förrän den kallnat tyvärr.

Min blev ungefär som marsankräm, använde sukrin som sötning. Jättegott var det i alla fall och jag åt snabbt upp alltihop ;) Gjorde i.o.f.s bara halv sats.

gun92884
0

Jag ska prova med 1 1/2 tsk nasta gang for det blev inte sa stadigt som jag hade tankt mig … nu at jag inte upp allt utan slangde resten i morse. At nog lika mycket som dig eftersom jag hade gjort satsen som var i receptet.

… litet OT … tank pa att xanthan kan gumma upp avloppet! Nar jag skoljde ur vaniljkramsskalen sa lag det kvar blobbar i den dar lilla grejan som man lagger i vasken for att samla in sa'nt man inte vill spola ner i roren … det tog lite langre spolning for att losa upp detta ordentligt … jag hade ju stopp for ett tag se'n och vill inte garna betala en rormokarrakning sa nara inpa den forra Rynkar på näsan