För mycket A-vitamin?
Jag har nyligen lärt mig äta kycklinglever och tycker numera till och med att det är ganska gott. Jag tyckte det kunde vara bra som ett litet näringstillskott. Som det ser ut nu äter jag ungefär 250 gram lever i veckan. Förutom det äter jag 1 msk torskleverolja per dag (750 mcg A-vitamin), hyfsat mycket smör och runt 3 ägg till frukost. Kan det här vara farligt? Kommer jag förstöra min egen lever med de här doserna? Eller är farorna med mycket A-vitamin överdrivna?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Varningarna om mycket A-vitamin har väl gällt vitaminpiller?
I huvudsak, ja, men jag har också hört/läst en del varningar om för högt intag via kosten och tips om att man ska satsa på betakaroten snarare än A-vitamin eftersom det förstnämnda inte går att överdosera.

#2 Betakaroten kan inte överdoseras, men kan inte heller ersätta A-vitamin.
Många naturfolk har intag långt över RDI (se på weston a price) - frågan är om de är ohälsosamma och borde äta som vi västerlänningar - eller om RDI är helt felaktigt (liksom varningarna för A-vitamin)?
Personligen känner jag ingen som dött av en överdos, och jag misstänker att svensk sjukvård aldrig någonsin fått in någon patient som ens ätit sig till överdos.
Så länge man håller dig borta från säl- och isbjörnslever så tror jag inte man behöver bekymra sig.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Varför tar du torskleverolja när du äter såpass mycket lever?
Dubbelt upp blir iallafall sällan dubbelt så nyttigt, t-olja tar man om man inte äter lever.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Pasi: RDI brukar jag försöka ta med en nypa salt, det gäller inte för alla och verkar ofta vara i lägsta laget. Så när det gäller A-vitamin har jag försökt titta efter högsta säkra dos istället och då blivit lite fundersam över mitt intag. Men det är nog som du säger att RDI är uppåt väggarna, kan naturfolk trycka i sig såna doser borde det väl gå för sig för mig också. Symptomen på överdosering verkar vara hyfsat tydliga. Ska ta och gräva lite på Weston-sidan, tack för tipset.
Zepp: Torskleveroljan tar jag för att få i mig omega-3 och D-vitamin.