Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 9114 ggr
[Caroline92]
0

Karréskivor tips?

Ikväll kommer min pojkvän hem, wiie :D Så jag tänkte att vi ska ha en liten mysig sen alla hjärtans dag-middag. Så jag har köpt hem karréskivor men kom på att jag inte har den blekaste hur man tillagar de på bästa sätt (har i princip aldrig lagat kött :P) och vad man kan ha till, kokade ägg mosat med något kanske? :S Jag har ingen aning, hjääälp Skrattande

KarinJ46
0

Broccoligratäng! Lägg broccoli i en ugnsfast form, gör en blandning av riven ost, vispgrädde, salt och peppar och sen gärna lite mer ost ovanpå. In i ugnen på sisådär 200 grader och låt puttra tills broccolin är lagom mjuk.

Smaskens med fläskkött till :-)

Karréskivorna kan du väl bara torrkrydda lite och sen grilla på under grillelementet i ugnen? Kanske lite aromsmör till.

[Caroline92]
0

Oh, broccoligratäng lät gott! :D Kan man inte göra dem i stekpannan? Eller blir det inte gott (köttet alltså)

Zepp
0

Jösses.. du är novisen vid spisen va?

Näväl vi var alla nybörjare en gång, jag föreslår något enklare.

Stekta karrekotletter med svampsås och en god sallad.

Stek kotletterna först smör, ta sen upp dem och klicka i yttrerligare lite smör, sen steker du skivade färska champinjoner i smöret, så de blir lite bruna.

Sen slår du bara en slatt grädde i pannan och sjuder det på låg värme till en sås.

Hemligheten är att lägga upp det lite snyggt, lägg kottletten på tallrikarna och häll några skedar svampsås på dem, och lite hakade o skivade grönsaker vid sidan om, lite snyggt sådär som de gör på resturanter.

Resten ställer du fram i lite snygga skålar.

Man kan göra någon god röra oxå på CF eller liknande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Caroline92]
0

Haha nej eg. inte, men när det gäller kött så är jag helt lost, köttfärs har jag lagat en del, men inte kött lixom, möjligtvis grillat någon gång :P Har inga färska champinjoner, kan jag ta på burk?

Tack så jättemycket för tipset! ^^

Aniara4
0

Jag brukar marinera karreskivor i olja och limejuice med ingefära, chili och vitlök, och sen grilla i ugnen.

Zepp
0

Burkchampinjoner är inte lika goda som föärska men duger utmärkt i sås.

Grejen är att det är vanlig matlagning och så lägger man till det där lilla extra som tex aniara föreslår och sen lägger upp det lite snyggt, lite fin dukkning och dämpad belysning på det så blir det en romantisk måltid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Caroline92]
0

Tack så mycket föra era tips :D

Aliki
0

Zepp!!!

Klok, Hjälpsam …Och Romantisk Masterchef!!! Du är för go..

Själv steker jag kotletterna med salt, peppar o oregano i en blandning av olivolja och smör…

…..eller strimlar kotletten fint och steker/friterar länge på lägre värme i samma blandning som ovan…Tungan ute med lite tomat/löksallad och tzatsiki

Lycka till med middagen!

singoalla83
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag brukar steka dem i smör salta och peppra och inte vända dem så många gånger utan vänta tills köttsaften stiger upp och syns ur köttet så gör man det tills saften är genomskinlig/brun och inte röd.

Äter det med kanske lite frästa grönskaer typ champinjoner, lök och sparris och toppar med ett vitlökssmör!